Työnantaja voi edistää työmatkaliikuntaa huolehtimalla hyvistä pukutiloista, turvallisesta pyöräpysäköinnistä ja tarjoamalla toisinaan vaikka ilmaista pyörähuoltoa. Joskus liikuntaan tsemppaavat kampanjat antavat kipinän työmatkakävelyn tai -pyöräilyn aloittamiseen.

Artikkeli on kirjoitettu osana neljävuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edistää kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti ja kuvat: Eeva Lehtinen.

 

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

Työterveyslaitoksen mukaan työmatkojen keskipituus on 16 kilometriä, mutta jo 1–2 kilometrin työmatkoilla henkilöautoa käyttää 47 prosenttia suomalaisista. Jopa alle kilometrin työmatkoilla neljännes työssäkäyvistä käyttää autoa.

Työhyvinvointiongelmien aiheuttamat kustannukset saavat työnantajat pohtimaan, miten tukea henkilöstönsä hyvinvointia.  

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä työskentelee noin 8000 henkeä ja siellä työntekijöiden liikkumista kannustetaan monin eri keinoin. Kampanjoiden avulla pyritään lisäämään aktiivista työmatkaliikuntaa.  

Liikuttava-kisa on vakiinnuttanut paikansa henkilöstön keskuudessa ja sitä on järjestetty jo yli kymmenen vuoden ajan. Kisa alkaa toukokuussa ja kestää kolme kuukautta.

– Tavoitteena on, että ihmiset tulisivat töihin kävellen, pyörällä tai vaikka potku- tai tasapainolaudalla – jollain muulla kuin omalla autolla, sanoo Tyksin henkilökuntaneuvoston kuntojaoston vastaava Sari Rannikko. Hän kertoo, että Liikuttava-kisa lähti pienestä liikkeelle ja viime vuonna siihen osallistui lähes 500 työntekijää.

– Kaikille ei ole mahdollista kulkea työmatkaa muulla kuin autolla, mutta auton voi jättää parin kilometrin päähän työpaikasta ja kävellä loppumatkan tai bussista voi hypätä pari pysäkkiä aiemmin pois, Rannikko sanoo.

Kisassa on pieniä porkkanoita, joilla aktiivisia palkitaan.

– Osallistujat ovat saaneet esimerkiksi pyöränpumppuja ja leffalippuja. Palkinnot eivät toki ole se tärkein juttu, vaan henkilökunnan aktivointi ja työkunnon ylläpito. Täällä moni tekee raskasta työtä ja omasta kunnosta täytyy huolehtia.  

Työmatkaliikunnan etuna on, että se toteutuu säännöllisesti. Kun työmatkansa kulkee lihasvoimin, viikon liikuntamäärä pystyy kerryttämään lähes huomaamatta.

– Hyötyliikuntaa ei useinkaan mielletä liikunnaksi, vaikka se on sitä parhaimmillaan. Jos liikkuu työmatkat, ei vapaa-ajalla välttämättä tarvitse ehtiä salille, Rannikko toteaa.

Kampanjoilla kasvatetaan hyvinvointia ja yhteishenkeä

Pari vuotta sitten Turun yliopistollisessa keskussairaalassa järjestettiin myös oma Kilometrihaaste-kampanja, jonka tavoitteena oli kerätä työmatkoista niin paljon kilometrejä, että niiden avulla päästään maailman ympäri.

– Tavoitteena oli kerätä reilut 40 000 kilometriä, mutta kilometrejä kertyi 60 000 ja pääsimme 1,5 kertaa maailmanympäri, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin henkilöstöasiantuntija Anna-Stina Palmgren-Ruoho sanoo.

Hän kertoo, että mukaan lähti viitisen sataa henkilökunnan jäsentä.  

– Vuonna 2018 järjestimme vastaavanlaisen kilometrihaasteen myös syksyllä vastaiskuna pimeydelle. Marraskuussa moni aktiivinenkin työmatkaliikkuja tulee autolla tai bussilla töihin ja halusimme kannustaa myös vuoden pimeimpään aikaan henkilökuntaa saamaan energian työmatkaliikunnasta.

Työmatkaliikkumiseen kannustetaan terveysvaikutusten lisäksi rajallisten parkkipaikkojen määrän ja yhteishengen vuoksi.

– Kilometrejä kerättiin yhdessä ja jokainen kasvatti yhteispottia, se kasvattaa yhteishenkeä, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin terveyden edistämisen koordinaattori Mikko Heimo toteaa.

Kilometrihaasteessa oli kannustimena pieniä palkintoja. Myös sairaala-alueen pyöräpysäköintiä on paranneltu.

– Järjestimme pyörän kevythuoltotempauksen ja syksyllä pyörän talvirenkaat sai tulla vaihdattamaan veloituksetta. Hyvät ja turvalliset pyörän säilytysmahdollisuudet ovat keskeisessä asemassa erityisesti, kun sähköpyörien määrä on lisääntynyt, Heimo sanoo.

Vapaa-ajalla joogaa, golfia tai lentopalloa

Työmatkojen lisäksi Tyksissä kannustetaan harrastamaan myös vapaa-ajalla. Jo 40 vuotta toiminut henkilökuntaneuvosto koordinoi harrastusmahdollisuuksia jumpasta golfiin.

– Tällä hetkellä meillä on 15 eri lajia, joita voi harrastaa ilmaiseksi tai pienellä maksulla. Jokaisella henkilökunnan jäsenellä on mahdollista ilmoittautua itseään kiinnostavaan ryhmään, kuntojaoston vastaava Sari Rannikko kertoo.

Tänä vuonna uutena lajivalikoimaan tuli padel.  

– Uusia lajeja tulee aina välillä mukaan. Kestosuosikit, kuten jumppa ja jooga tulevat aina täyteen. Keilailussa, pesäpallossa, lentopallossa ja jääkiekossa on omat vakiintuneet porukkansa. Avanto on nyt nostanut paljon suosiotaan, Rannikko sanoo.

Hän kertoo, että harrastusmahdollisuuksilla halutaan tukea henkilökunnan hyvinvointia ja tyksiläisyyttä yhteisöllisesti.

– Haluamme antaa mahdollisuuden pitää itsestään huolta ja haluamme, että kaikki pysyisivät terveinä. Harrastuksissa tutustuu paremmin myös työkavereihin.

Työpaikalla kaikkien vapaassa käytössä on myös kuntosali.

Tyksin henkilökuntaneuvoston kuntojaoston vastaava Sari Rannikko kertoo työpaikan kuntosalin olevan ahkerassa käytössä. Kynnys käydä kuntosalilla pienenee, kun se on työpaikan yhteydessä, eikä sinne tarvitse erikseen lähteä. 

– Kynnys käydä kuntosalilla pienenee, kun se on työpaikan yhteydessä, eikä sinne tarvitse erikseen lähteä. Moni käy salilla jo aamuvarhaisella ennen työvuoroa, Rannikko sanoo.

Hän toteaa, että pukuhuoneiden ja pesutilojen tärkeyttä ei saa unohtaa.

– Jos tulee töihin vaikkapa juosten tai pyörällä, on tärkeää, että peseytyminen on tehty helpoksi, Sari Rannikko sanoo.

Talvella pyörät sisälle parkkihalliin

If Vahinkovakuutusyhtiössä halutaan kannustaa työntekijöitä tekemään työmatkat terveellisesti ja turvallisesti. Turun toimipiste sijaitsee Kupittaan juna-aseman läheisyydessä.  

– Liikenneturvallisuuden parantamiseksi hankimme kaupungin kanssa yhteistyössä Kalevantien ylittävän suojatien eteen vilkkuvalot. Nelikaistainen tie on vaarallinen ylittää, sanoo pohjoismainen työasiainjohtaja Marketta Helokunnas.

Vuonna 2015 If toteutti työmatkakyselyn, jossa kartoitettiin henkilökunnan toiveita. Esiin nousi muun muassa toive hyvistä sosiaalitiloista.

– Sosiaalitiloja uusitaan ja esimerkiksi vaateiden säilytysmahdollisuuteen on panostettu. Puvun saa töissä roikkumaan kaappiin, eikä sitä tarvitse kuljettaa mukana ja pelätä puvun rypistymistä. Tämä voi kuulostaa pieneltä jutulta, mutta työmatkapyöräilijälle nämä ovat isoja arkea helpottavia asioita, Helokunnas sanoo.

Pyörille on varattu ulkona lukittu tila sekä katospaikkoja.

– Lisäksi talvipyöräilijöille on varattu parkkihallista kaksi parkkiruutua, johon pyörän voi jättää työpäivän ajaksi. Se on myös turvallisuuskysymys, etteivät jarrut ole jäässä, kun lähtee polkemaan. Olemme pohtineet pyöräpaikkojen lisäämistä parkkihalliin sähköpyörien suosion lisääntyessä, Helokunnas kertoo.

Sähköpyöriä kokeiluun työpaikalle

Viime vuonna If lanseerasi kaksi sähköpyörää työntekijöiden käyttöön.

– Sähköpyörillä voi ajaa työpäivän aikaisia työasiamatkoja ja ne voi ottaa työpäivän jälkeen kotiin kokeiluun. Sähköpyörä on iso investointi ja moni haluaa testata pyöriä etukäteen. Sähköpyörät mahdollistavat työmatkapyöräilyn kauempaakin, Marketta Helokunnas toteaa.

Hän kertoo, että työasiamatkoihin on lainattavissa myös Föli-kortteja.

– Työpäivän aikana, jos on asiaa vaikka keskustaan, ei sinne aina ole järkevää lähteä autolla. Joukkoliikenteellä liikkuminen on ympäristön kannalta parempi ratkaisu ja siinä tulee ainakin jonkun verran liikuntaa, kun kävelee pysäkille.

Työpaikalla järjestetään paljon erilaisia kampanjoita ja teemaviikkoja, joilla tuetaan aktiivisuutta.

– Pyörähuoltoa tarjotaan ainakin kerran vuodessa ja ne ovat olleet tosi tykättyjä. Pyöräilyviikolla on ollut aiemmin muun muassa sähköpyörän testausta ja turvallisuusasiaa. Porrasviikolla kannustetaan valitsemaan työpäivän aikana portaat, Marketta Helokunnas kertoo.

Ifin Turun toimipisteessä työskentelee 1200 henkilöä. Parkkipaikoista on pulaa, ja se onkin yksi syy kannustaa työmatkaliikuntaan muulla kuin omalla autolla.

– Tuntuu, että erityisesti pyöräily on lisääntynyt viime vuosina. Hyötyliikunnan tuntuu nyt olevat yleinen trendi ja sen terveysvaikutukset on tiedostettu, Helokunnas toteaa.