STEAM Turku ja Turun ammattikorkeakoulu aloittavat lukuvuonna 2020–2021 yhteistyön, jossa turkulaisille 5.-luokkalaisille tarjotaan ohjattuja STEAM-henkisiä pajoja. Juniori AMK:n pajoissa lapsilla on mahdollisuus oppia taidetta, tekniikkaa ja terveyttä innostavalla tavalla.

Turun ammattikorkeakoulussa toiminut Lasten AMK laajenee perusopetukseen, kun STEAM Turku ja Turun ammattikorkeakoulu aloittavat Juniori AMK -yhteistyön, jonka pilottivaiheessa konseptia kokeillaan 13 luokalla. Pajojen aiheet vaihtelevat kiertotaloudesta laboratoriotutkimukseen.

Yhteistyön päätavoite on kasvattaa kokeilu koskemaan kaikkia turkulaisia 5.-luokkalaisia. Tavoitteena on, että lukuvuodesta 2021–2022 alkaen Juniori AMK saadaan velvoittavaksi sisällöksi Elämyspolkuun.

– Elämyspolku on Turun kaupungin sivistystoimialan toimintamalli, jossa hyödynnetään erilaisia työtapoja ja oppimisympäristöjä ja jossa työskentelyä viedään säännöllisesti ulos luokkahuoneesta. Juniori AMK onkin loistava esimerkki eri kouluasteiden ja toimijoiden välisestä yhteistyöstä, sanoo Turun perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen.

Keskiössä oivaltamisen ilo ja hauska oppiminen

Junioreiden pajoja ohjaavat Turun AMK:n ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijat. Kokonaisuus on liitetty osaksi opiskelijoiden projektiopintoja.

– Juniori AMK on hieno esimerkki AMK-opintojen kytkemisestä aitoihin kehittämisprojekteihin. Opiskelijamme saavat ainutlaatuisia kokemuksia kertoessaan tulevista ammattialoistaan 5.-luokkalaisille junioreille, kertoo Turun AMK:n Koulutuksen kehittämisen päällikkö Minna Scheinin.

Pajatyöskentelyn keskiössä ovat oivaltamisen ilo ja hauska oppiminen. Samalla se tuo korkea- ja alakoulut lähemmäs toisiaan. Ammattikorkeakoulu saattaa olla täysin vieras sana monille 5.-luokkalaisille. Juniori AMK:ssa lapset saavatkin käytännön esimerkkejä siitä, mitä korkeakoulussa opiskeleminen tarkoittaa.

Kuva: Turun AMK

Teksti on julkaistu alunperin Turun AMK:n mediatiedotteena ja tämä versio on muokattu sen pohjalta: Juniori AMK:ssa 5.-luokkalaiset ja korkeakouluopiskelijat oppivat toisiltaan