76-vuotias Erja Sepponen ei jäänyt toimettomaksi keväällä, kun korona sulki ovet yli 70-vuotiailta. – Katsoin YouTubesta tanssivideoita, ja tanssin niiden mukana vanhaa lavatanssimusiikkia. Edelleen koitan opetella polkkaa yksin kotona. Siellä ei ole väliä, miten menee, Sepponen nauraa.

Ohjeita liikuntapaikan käyttäjille

  • Älä tule sairaana liikkumaan.
  • Muista pitää 1–2 metrin turvaväli.
  • Noudata henkilömäärärajoituksia.
  • Muista käsihygienia.
  • Yski hihaan.
  • Kasvomaskin käyttöä edellytetään yli 15-vuotiailta sisäliikuntatiloissa muulloin kuin liikuntasuorituksen aikana. Jokaisen tulee hankkia itse omat maskinsa. Kasvomaskin käyttöä ei edellytetä henkilöiltä, jotka eivät terveydentilansa vuoksi voi maskia käyttää. Henkilön oma ilmoitus asiasta katsotaan riittäväksi.

Kiitos, kun autat taudin taltuttamisessa.

Lisätietoja:

Keväällä hänen päiväänsä rytmittivät Impivaaran uimahallin jumppalähetykset Facebookissa.
– Kaksi kertaa päivässä jumppasin. Minusta oli tärkeää jumpata livelähetysten aikaan, vaikka olisi niitä voinut katsoa jälkeenpäinkin.

Sepponen palasi syksyllä ohjatuille tunneille. Hän oli saanut vinkin Vire-Lavis-tunneista, kun osallistui ikääntyneiden Voitas-kurssille. Vire-Lavis on sovellettua liikuntaa lavatanssinmusiikin tahtiin. Liikkeet tehdään istuen tai tuolia apuna käyttäen.

Vire-Lavis tuntuu Sepposesta turvalliselta tavalta harrastaa liikuntaa muiden kanssa samassa tilassa.
– Vire-Laviksesta on myös löytynyt ystäviä, joita on kiva tavata ja vaihtaa kuulumisia.

Nyt viimeistään liikkeelle

Turun kaupungin liikuntapalveluissa on huolestuneena huomattu, että suuri joukko ikääntyneitä ei ole koronasulun jälkeen palannut liikuntapaikoille tai -ryhmiin. Osa ei halua osallistua koronapelon takia, osalla kunto on jo ehtinyt heikentyä huomattavasti.

Monet ikääntyneet ovat todenneet, etteivät jaksa liikkua yhtä hyvin kuin keväällä. Porraskävely hengästyttää tai ei jaksa kävellä yhtä pitkään kuin aiemmin.

– Koronan vaikutukset näkyvät myös voimatason laskuna. Ikääntyneille alaraajojen lihasvoima on todella tärkeä asia ja sen heikentyminen lisää kaatumisriskiä, kertoo erityisliikunnanohjaaja Anu Väre Turun kaupungin liikuntapalveluista.

Väre toivoo, että ihmiset havahtuvat omaan kuntoonsa nyt.

– Nyt viimeistään on aloitettava liikkuminen tai toimintakyky alkaa todella heikentyä huolimatta iästä ja kuntotasosta. Jos ei uskalla lähteä ryhmiin, täytyy keksiä keinoja kotona liikkumiseen ja uskaltautua ulos.

Ryhmätoiminnasta tai kuntosalilta moni saa parempaa tehoa liikkumiseensa kuin kotona liikkuessa. Lisäksi niistä saa rytmiä elämäänsä ja tapaa muita ihmisiä, Väre muistuttaa.

Liikuntaryhmissä tehdään paljon turvallisuuden takaamiseksi. Osallistujia muistutetaan turvavälien pitämisestä, käsihygieniasta ja siitä, että ryhmiin tullaan vain terveenä. Ikääntyneiden kuntosaliryhmien ja Voitas-ryhmien ohjaajat käyttävät maskia tai visiiriä. Myös osallistujat voivat halutessaan käyttää kasvomaskia.

Juttu on julkaistu Turkupostissa 4/2020.

 

Asiasanat: