Teinin vanhemmat olivat eronneet ja isä oli perustanut uuden perheen. Nuori asui vuorotellen vanhempiensa luona. Koulu ei nuorta kiinnostanut ja ongelmia hänelle syntyi monelle taholle. Vanhemmat väsyivät tilanteeseen täysin.

– Aloimme selvittää vyyhtiä. Sosiaalityöntekijä antaa meille aina tavoitteet jokaisen lapsen kohdalla. Niiden mukaisesti käynnistämme prosessit täällä avohuollossa. Nuorella oli koulunkäyntiongelmien lisäksi ongelmia vuorovaikutuksessa. Tavoitteena oli, että teini pitää saada käymään koulua ja kommunikoimaan vanhempiensa kanssa, sanoo ohjaaja Minna Karhu Vakka-Suomentien avohuollon yksiköstä.

Ongelmat jatkuivat

Uusperheissä alkutyö vaatii monta kotikäyntiä. Perhe sai avohuollosta luottohenkilön. He määrittelivät yhdessä työskentelyn tavoitteet ja rakensivat luottamusta toisiinsa.

Alku näytti heti huolestuttavalta, koska nuori ei jäänyt kouluun, vaikka avohuollon ohjaaja saattoi hänet monena aamuna kotoa luokkaan.

– Kokeilimme monia eri keinoja, mutta sitten tajusimme, että epäonnistumme kouluasiassa. Loppujen lopuksi kävimme katsomassa jo koulukotipaikkaa ja nuoresta aloitettiin huostaanoton valmistelu. Ensin vanhemmat hyväksyivät asian, mutta sitten vastustivat, Karhu jatkaa.

Nuori muutti isän luo asumaan

Onnistuminen oli jo lähellä, sillä ohjaajat olivat onnistuneet rakentamaan perheen vuorovaikutustaitoja niin, että osapuolet pystyivät kommunikoimaan.

– Prosessissa sosiaalityöntekijä esittää hallinto-oikeudelle huostaanottoa ja tiesimme, että silloin hallinto-oikeudessa oli kuukausien jono. Ja kun nuorella ei ollut mitään vaaraa olla kotona, sosiaalityötekijä teki päätöksen poistaa hänet avohuollon sijoituksesta ja siirsi nuoren isän luo asumaan, Karhu kertoo.

Nuori ehti olla avohuollossa vähän alle vuoden ja sinä aikana hänen vanhempansa saivat hengähtää.

– Erityisesti perheen isä sai kerättyä uusia voimia. Hän otti kopin lapsensa tilanteesta ja nuori aloitti koulun isän vahvalla tuella. Se onnistui ja nuori sai käytyä kahdeksannen luokan ja aloitettua yhdeksättä luokkaa. Sosiaalityöntekijä veti huostaanottoanomuksen pois hallinto-oikeudesta ja nuori jäi kotiin, Karhu jatkaa.

Perheen ei tarvinnut jäädä täysin yksin, vaan tukitoimia jatkettiin muun muassa kotiperhetyön avulla.
 

Artikkeli on lisähaastattelu Turkuposti 4/2020 Vakkiksessa autetaan koulupudokkaita -juttuun.

Asiasanat: