Pakettitilaukset voisivat tulevaisuudessa kulkea taksin, kaupunkibussin tai vaikka koiranulkoiluttajan selkärepussa. Näin visioi Valonian kestävän liikkumisen asiantuntija Paula Väisänen.

Artikkeli on kirjoitettu osana neljävuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edistää kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti ja kuvat: Sari Järvinen

civ_eccentric_logo_full_eu.png
 

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

Verkko-ostos on parin klikkauksen päästä valmis. Ohjelma kysyy, millä tavalla haluan pakettini toimitettavan perille. Turkulainen kauppias tarjoaa internet-sivuillaan kotiinkuljetukseen uudenlaista ekologista vaihtoehtoa.

Paketti saattaisi tulla perille taksilla, Föli-bussilla tai vaikka runosmäkeläisen vaarin polkupyörän takaritsalla.

Tällainen kuljetusketju ei vielä kesällä 2020 ollut kokonaan mahdollinen, mutta Valonian kestävän liikkumisen asiantuntija Paula Väisäsellä on repullinen ideoita, miten asiat voisi jatkossa järjestää.

Liikenne rauhallisemmaksi

Perinteinen tapa on seuraava: Paketti kulkee suurimman osan matkastaan dieselkäyttöisten kuorma- ja pakettiautojen kyydissä. Tällöin haasteena ovat liikenteen ympäristölle aiheuttamat haitalliset pakokaasupäästöt.  Hallitusohjelman tavoitteena on puolittaa kotimaan liikenteen kasvihuonepäästöt vuoteen 2030 mennessä ja saavuttaa nollapäästöt vuoteen 2045 mennessä.

- Kuljetusala on pääasiassa keskittynyt kehittämään kuljetuskalustoa: sähkö- ja kaasukäyttöisiä ajoneuvoja ja uusiutuvaa dieseliä. Mutta ne eivät riitä. Vaikka saataisiin aikaan nollapäästöillä kulkevia autoja, niistä on yhä muitakin haittoja kuten ruuhkat keskustoissa ja luonnonvarojen kulutus, Väisänen sanoo.

Tämän vuoksi Väisänen haluaa kehittää ympäristöystävällisempää logistiikkaa, eli sitä, miten esimerkiksi turkulaisesta verkkokaupasta tilatut paketit kulkisivat alueen kuluttajille entistä ekologisemmin.

Tässä voisivat hänen mielestään olla avuksi lähes ketkä tahansa paikalliset asukkaat.

Kaupunkibusseihin pakettitoimituksia

Autiomaan tomu nousee kuivana pilvenä postivaunujen puisten renkaiden alta, kun ohjastaja napsauttaa hevosvaljakkoon vauhtia. Vaunuissa istuu nainen puristaen mekon helmaa ja mies pitäen kiinni silinterihatustaan. Katolla tärisevät matkalaukut, postin kirjeet ja paketit.

- Jo Lucky Luke -sarjakuvissa matkustajat ja tavarat kulkivat samoissa postivaunuissa. Suomessakin on käytetty postiautoja.

Idea on siis vanha, mutta Väisäsen mielestä se voitaisiin ottaa nyt uudelleen ja laajemmin käyttöön.

- Fölin kaupunkibussien runkolinjat kulkevat pitkiä matkoja esimerkiksi Raisioon ja Merimaskuun asti. Paketit voitaisiin toimittaa niiden kyydissä liityntäpysäköintipaikoille, Väisänen pohtii.

Se saattaisi olla liikennöitsijälle kannattavaa.

- Pitkänmatkan linja-autoliikennöitsijöillä suuri osa tuloista jo tulee ns. penkin alta eli rahtikuljetuksista. Lisäksi on hullua, että usein Turun lähiympäristöstä lähetetyt paketit kulkevat pääkaupunkiseudulle isoihin terminaaleihin ja tulevat sieltä seuraavana päivänä takaisin Turkuun, Väisänen kertoo.

Vaikka bussien peräosaan voisi Väisäsen mielestä liittää erillisen pienen kontin, johon paketit voisi laittaa. Toki se rajoittaisi lähetysten kokoa, mutta kaikkea ei voi saada.

- Kaupunki ottaa omissa kilpailutuksissaan ympäristöarvot huomioon: ei pakota, mutta ohjaa käyttämään ympäristöystävällistä kalustoa ja polttoaineita, Ekuri sanoo.

Saaristomalli kehitteillä

Liityntäpysäköintipaikoille Väisänen rakennuttaisi paikallisen hubin. Se tarkoittaa paikkaa, johon paketit tuotaisiin ja josta ne voitaisiin toimittaa alueella eteenpäin. Homma voisi toimia samaan tapaan kuin nykyisin kaupoissa yleistyneet pakettiautomaatit.
Paitsi Väisänen jalostaisi ideaa pidemmälle.

- Olemme kehittäneet ns. saaristomallia. Runkolinjalla tai millä tahansa muulla autolla paketit tuotaisiin kyläkeskukseen, samoin kuin haettaisiin ne sieltä. Tarvittaisiin vain huone tai joku kontti, johon saadaan lokerikkoja. Se voisi sijaita lossirannassa, huoltoasemalla tai vaikka kyläkaupan yhteydessä. Sieltä kuka tahansa voisi viedä paketin perille lähettäjälle.

- "Kuka tahansa” voisi tarkoittaa vaikka venetaksia, tavallista taksia, kauppareissulla ollutta polkupyöräilijää tai Ronsu-koiransa kanssa lenkkeillyttä ulkoilijaa. Nykyajan digitaalisuus mahdollistaa tämän turvallisesti. Lokerikkoon saadaan turvakoodit ja vaikka kamerat, joiden avulla hakija voidaan tunnistaa.

Liikenne- ja viestintäministeriön ”Logistiikan digitalisaation ilmastovaikutukset” - julkaisun (2020:8) mukaan syrjäisemmillä seuduilla eri toimijoiden kuljetuksien yhdistelyssä onkin potentiaalia.

Taksilla kulkevat myös paketit

Myös Lounais-Suomen Taxidata Oy:n toimitusjohtaja Tapani Ekuri suhtautuu henkilö- ja tavaraliikenteen yhdistämiseen ajatuksena positiivisin mielin.

- Siinä on potentiaalia. Myös julkisen sektorin omien tavaravirtojen ja henkilöliikenteen yhdistämistä voitaisiin kehittää. Se voisi toimia, jos on tarpeeksi jatkuvaa kuljetusvolyymia, Ekuri toteaa.

Samalla on kuitenkin otettava huomioon henkilöliikenteen erityisvaatimukset.

- Jos autossa kulkevalla asiakkaalla on esimerkiksi ruoka-allergia, samaan aikaan kyydissä ei voida kuljettaa allergisoivia ruokatarvikkeita, toimitusjohtaja huomauttaa.

Taksidatalla on paljon riittävästi kalustoa kuljettaa myös paketteja, sillä se välittää vuodessa noin miljoona kyytiä.
Kalustomme on liikkeellä koko ajan. Ei tarvitse kuin soittaa keskukseen, tehdä toimeksianto ja auto tuo perille. Se on aika yksinkertaista.

Uusia tuotteita

Jos taksin kyytiin lastattaisiin myös paketteja, niiden toimitus henkilöliikenteen lomassa saattaisi toisinaan vaatia välipysähdyksiä ja kiertoreittejä. Väisäsen mielestä tämä voisi onnistua, jos autossa istuva asiakas antaisi siihen suostumuksensa ja saisi kyydin ehkä hieman normaalia edullisemmin.

- Ei mahdoton ajatus, Ekuri toteaa, miettii hetken ja jatkaa: Sellainen olisi kokonaan uusi tuote. Tosin haasteena on, että taksi valitaan usein siksi, että on kiire. Uusien toimintatapojen opettelu vie ihmisillä oman aikansa.

Sitten tuli korona, joka laittoi totutut tavat kertaheitolla uuteen malliin. Taksiyrittäjistä jotkut alkoivat toimittaa kotiinkuljetuksena ruokakasseja, kun ihmiset eivät päässeet tai uskaltaneet mennä itse kauppoihin.

- Korona pisti kokeilemaan ja kehittämään tuotetta. Voi olla, että ruokakassipalvelu jatkuu Taxidatalla koronan jälkeenkin, Ekuri pohtii.

Vie mennessäs, tuo tullessas

Väisäsen ajatus perustuu vanhaan, äidinaikaiseen siivousfilosofiaan: ”Vie mennessäs, tuo tullessas.”

- Nykytekniikka mahdollistaa sen, että lähes kuka tahansa voisi kuljettaa paketteja samalla, kun muutenkin liikkuu.

Pääkaupunkiseudulla tämän tapainen kuljetuspalvelujen joukkoistaiminen jo toimii. Fiuge-nimisen sovelluksen avulla pakettien kuljetus on avattu lähes kaikille halukkaille kuljettajille. Kännykkään ladattu sovellus ilmoittaa kuljettajille keikat: muun muassa paketin hakupaikan, määränpään, matkan pituuden, reitin ja palkkion.  Asiakas pystyy seuraamaa lähetyksen kulkua reaaliaikaisesti.

Jos paketti viedään perille polkupyörällä tai kävellen, iltalenkillä tai töistä kotiin mennessä, autoliikenne vähenisi.

Korona tehosti kuljetuksia

Väisästä on harmittanut, ettei paketteja ole voinut jättää tilaajan kotiovelle tai firman vastaanottoon ilman vastaanottajan kuittausta. Ei silloinkaan, kun asia olisi tilaajalle sopinut.

- Kuljetusliikkeet sanoivat, ettei se ole mahdollista. Mutta kun tuli korona, se yhtäkkiä onnistuikin! Postipaketti tai mikä tahansa muu paketti voidaan jättää oven taakse, jos tilaaja itse antaa netistä tilausta tehdessään sille luvan. Näin palvelulupaus toteutuu.

Väisäsen visioissa on toki haasteita. Kuljetus- ja huolintaliikkeiden ammattikuljettajat ovat saaneet työhönsä koulutuksen. He tuovat paketit perille nykyisellä systeemillä luotettavasti. Miksi yritykset luopuisivat brändistään ja kannattavasta liiketoiminnastaan

- Yritysten ei tarvitse luopua mistään. Uskon, että isot kuljetusyritykset näkevät tässä ympäristöhyödyn. He voivat lisätä ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja palvelupalettiinsa tehden yhteistyötä myös uudenlaisten toimijoiden kanssa. Lisäksi polkupyörien kanssa ei ole ongelmia parkkipaikkojen kanssa, Väisänen sanoo.

Kaupunki kannustaa

Ekuri kiittelee Turun kaupungin hiilineutraalisuustavoitteita ja CIVITAS ECCENTRIC -hanketta edistyksellisiksi. Ne ovat osaltaan kannustanut eteenpäin myös Taxidatan ympäristöystävällisempää autoilua.

- Kaupunki ottaa omissa kilpailutuksissaan ympäristöarvot huomioon: ei pakota, mutta ohjaa käyttämään ympäristöystävällistä kalustoa ja polttoaineita, Ekuri sanoo.

Lounais-Suomen Taxidata olikin ensimmäinen suomalaisista suurista taksiyrityksistä, joka siirtyi käyttämään osassa ajoistaan uusiutuvaa dieseliä, joka on valmistettu jätteistä ja tähteistä. Nyt noin satakunta Taxidatan välittämistä ajoneuvoista ajaa sillä tai kulkee muuten ainakin osan matkastaan sähköllä.