Moni kulkee työmatkansa päivittäin samalla totutulla tavalla. Joskus kampanja saattaa olla kipinä arkirutiinien rikkomiseen. Kun kampanjan aikana kulkeekin työmatkan kävellen tai pyörällä ja hyppääkin auton sijaan bussiin, jää uusi tapa luultavasti arkeen myös kampanjan päätyttyä.

Artikkeli on kirjoitettu osana neljävuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edistää kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti ja kuvat: Eeva Lehtinen.

 

 

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

– Autolla ajettavista matkoista lähes puolet ovat 1–3 kilometriä. Juuri näillä matkoilla kannattaisi suosia pyöräilyä, sillä lyhyillä matkoilla polkupyörä on usein nopeampi ja sujuvampi kulkuväline, sanoo kestävän liikkumisen asiantuntija Marja Tommola Valoniasta.

Valonia on jo vuosien ajan tehnyt eri tahojen kanssa yhteistyössä kampanjoita fiksumman arkiliikunnan parissa. Yksi tunnetuimmista kampanjoista Varsinais-Suomessa on Pyörällä töihin -kilpailu, jota Valonia järjesti yli 20 vuoden ajan.

– Tällä kampanjalla tavoitettiin tuhansia ihmisiä joka kevät. Parhaimmillaan mukana oli lähes 400 työpaikkaa, Tommola kertoo.
Vain joka kymmenes aikuinen liikkuu terveysliikuntasuositusten mukaisen määrän viikoittain. Tommola toteaakin, että työmatkapyöräily on oivallinen tapa lisätä liikuntaa arkeen.
UKK-instituutin mukaan puoli tuntia reipasta arkiliikuntaa päivittäin, esimerkiksi 4–5 kilometrin työmatkan pyöräily tai kävely, parantaa kestävyyskuntoa ja auttaa painonhallinnassa.

– Pyöräily ja kävely ovat terveysasia ja vaikuttaa myös kaupunkien ruuhkautumiseen, Tommola toteaa.

Auton sijaan hyppy bussin kyytiin

Valonia järjesti Fölin kanssa Työbussaile-kampanjan, jossa työmatkalaisia kehotettiin hyppäämään bussiin. Kampanjassa kymmenet pääsääntöisesti autolla työmatkaansa kulkevat ihmiset saivat käyttöönsä Fölin kausikortin. Ideana oli luoda positiivisia kokemuksia joukkoliikenteen kyydissä ja auttaa osallistuvat alkuun bussin päivittäisinä työmatkakäyttäjinä.

– Kampanja järjestettiin parina vuonna ja siitä tuli hyviä kokemuksia. Jossain tapauksissa esimerkiksi perheen kakkosauto jäi kokonaan pois. Kampanjoissa on tärkeää, että ihmiset pääsevät itse kokeilemaan ja muuttamaan tapojaan arjessa, koska silloin vanhat tottumukset on helpompi muuttaa, Marja Tommola toteaa.

Työasiamatkat sähköskootterilla

Työmatkojen lisäksi Valonia on kehittänyt kampanjoita työasiamatkojen parissa. Työpyöräile-kampanjassa työpaikat saivat lainaan uniikkeja taidepyöriä, joilla pystyi hoitamaan työpäivän aikana juoksevia asioita. Valonia toteutti myös CIVITAS ECCENTRIC -hankkeen kanssa kokeilukampanjan, jossa Turun kaupungin työntekijät saivat käyttöönsä sähköisiä kulkuneuvoja, kuten sähköskoottereita, sähköpyöriä ja sähköpotkulautoja. 

– Ideana oli, että sähköisistä kulkuneuvoista on apua työasiamatkoilla. Esimerkiksi kotisairaanhoidossa hyödynnettiin sähköskootteria, sillä sen kyydissä oli helppo kuljettaa tarvittavaa välineistöä. Keskusta-alueella työasiamatkoilla suosittiin sähköpotkulautaa, sillä se on näppärämpi keskustan kaduilla, Marja Tommola kertoo.
Sähköinen tavarapyörä kokeiluun

Viimeisin Valonian Bongaa boksi -kampanja järjestettiin keväällä. Toukokuun lopulla neljä ihmistä sai pariksi viikoksi käyttöönsä sähköavusteisen taakkapyörän. Kampanjafillarit ajelivat Turussa, Naantalissa ja Uudessakaupungissa ja niitä ajoivat kokeilijat, jotka raportoivat kokemuksistaan Valonian some-kanavissa. 

– Medianäkyvyys on yksi kampanjoiden tärkeä seikka, koska siten saadaan kiinnitettyä ihmisten huomiota, Marja Tommola toteaa.

Uudessakaupungissa Seikowin päiväkodissa käytössä ollut kolmipyöräinen taakkapyörä pääsi kahden viikon aikana mukaan niin päiväkodin arkeen kuin työntekijöiden vapaa-ajan retkillekin.

Turussa lääkäri Suvi Vainiomäki pääsi testaamaan noin 2,5 metriä pitkää Bakfiets Cruiser -kaksipyöräistä laatikkopyörää.

– Pyöräilen kesät talvet, joten olin innoissani, että pääsin mukaan testiryhmään. Aikaisempaa kokemusta sähköpyöristä minulla ei oikeastaan ollut. Ajaminen on helppoa ja kevyttä, mutta koska pyörä on huomattavasti tavallista pyörääni pidempi, oli aluksi käännösten kanssa vähän haasteita, Vainiomäki kertoo.

Suvi Vainiomäen mukaan pitkällä tavarapyörällä on yllättävän kevyt ja näppärä liikkua kaupunkialueellakin. Yleensä hän ajelee sähköavusteisella pyörällään noin 20 kilometrin tuntinopeudella., by Eeva Lehtinen

Kahdessa viikossa 300 pyöräilykilometriä

Työmatkaa Suvi Vainiomäellä on vajaa kolme kilometriä ja reitti kulkee keskustan läpi.

– Aiemmin välttelin Kaskenmäkeä, mutta sähköpyörällä mäen kanssa ei ole ongelmaa. Työmatka on nopeutunut mukavasti ainakin neljänneksellä.
Vainiomäki ihastui nopeasti sähköavusteiseen pyörään. Kokeilujakson aikana kilometrejä kertyi lähes 300. Pyöräilymatkat ovat pidentyneet ja pyöräilyyn on löytynyt uutta intoa.

– Turussa on sopivat välimatkat pyöräilyyn, mutta sähköpyörällä omat matkani ovat pidentyneet. Olen käynyt 4-vuotiaan tyttäreni kanssa Ruissalossa ja kauempana asuvien sukulaisten luokse olemme polkeneet jo useamman kerran, vaikka normaalisti en pyöräile niin pitkiä matkoja, Vainiomäki kertoo.

Kokeilupyörä muutti pysyvästi uuteen kotiin

Suvi Vainiomäki tykästyi kokeilujakson aikana pyörään niin paljon, että päätti lunastaa sen itselleen. 

– Toki korkea hinta mietitytti, mutta autoa ei ole enää tullut käytettyä oikeastaan kuin mökkimatkoihin. Vien pyörällä lapsen päiväkotiin ja voimme käydä tekemässä isotkin kauppaostokset, sillä lapsen lisäksi kyytiin mahtuu kolme kauppakassia. 

– Vien usein työmatkalla myös kierrätystavaraa, jota en tavallisesti pyörällä voinut viedä, Vainiomäki sanoo.

Suvi Vainiomäki kertoo, että kaupungissa hän ajelee sähköavusteisella pyörällään yleensä noin 20 kilometrin tuntinopeudella. Akun kesto on ollut hyvä.

– 30 kilometrin matkalla akkua kuluu noin 40 prosenttia. Kesän aikana on tarkoitus lähteä pyörän kanssa pidemmälle telttaretkelle.

Sähköavuisteinen tavarapyörä voi korvata auton

Valonian Marja Tommola toteaa, että sähköavusteinen tavarapyörä on kaupunkialueella varteenotettava vaihtoehto autolle tai kakkosautolle. Sähköpyörät maksavat perinteistä polkupyörää enemmän, mutta Marja Tommola muistuttaa laskemaan sen tuomia säästöjä.

– Sähköpyörät ovat arvokkaita ja kalleimmillaan maksavat useamman tuhat euroa. Mutta toisaalta siinä säästää ajoneuvoveron, polttoainekulujen, vakuutus- ja pysäköintimaksujen sekä huoltokustannusten jäädessä pois, Tommola sanoo.

Sähköpyörän satulaan myös talvella

Suvi Vainiomäkeä mietityttävä arvokkaan pyörän säilytys. Työpaikallaan hän saa pyörän lukittuun pyörävarastoon, mutta keskustassa hän ei ole uskaltanut uutta pyöräänsä säilyttää.

– Olen ostanut kunnon lukon ja hankkinut lisäksi kettingin, mutta silti mietityttää jättää pyörä esimerkiksi kaupan ulkopuolelle.

Ensi talvena Vainiomäellä on edessä ensimmäinen talvi sähköpyörän satulassa.

– Talvirenkaat olen jo ostanut ja työmatka kulkee pitkälti talvipyöräilyn testireittiä pitkin, joten sähköpyörä ei jää tarpeettomaksi talvellakaan, Suvi Vainiomäki toteaa tyytyväisenä.