Kaupunkilaisten yhteiskäytössä olevat liikkumisvälineet ovat viime vuosina lisääntyneet kaupunkipyöristä erilaisiin sähköllä toimiviin kulkuneuvoihin, kuten skeittilautoihin. Trendi on suosittu etenkin nuorison keskuudessa ja näyttää yleistyvän.   

Artikkeli on kirjoitettu osana neljävuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edistää kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti ja kuvat: Sari Järvinen.

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

Sähkökäyttöisen skeittilaudan jouset narahtavat, kun kiinnitän jalat laudan päällä oleviin remmeihin. Adrenaline Finlandin Jani Karvinen antaa käteeni pienen kaukosäätimen. Jos siinä olevaa säädintä painaa, lauta lähtee liikkeelle. 

Mietin hetken, uskallanko.  Allani on yksi Suomen ensimmäisistä yhteiskäyttöön tulevista offroad-sähköskeittilaudoista. Niitä odotettiin kesäkuussa 2020 vuokrattavaksi Kupittaalle.  

- Sähköllä kulkevaa skeittilautaa koskevat pyöräilysäännöt eli niillä voi ajaa pyöräteillä. Periaatteessa ne sopivat kenelle tahansa, Adrenaline Finlandin Niko Aitta vakuuttaa.

Yhteiskäytössä olevat erilaiset liikkumisvälineet ovat Turussa lisääntyneet viime vuosina ja trendi sen kun näyttää jatkuvan. 

Turun kaupunki ja CIVITAS ECCENTRIC -hanke ovat luoneet edellytyksiä, edesauttaneet viestintää ja järjestäneet kokeiluja uusien liikkumisvälineiden yhteiskäytölle, kuten näille sähköskeittilaudoille, joita voi jatkossa vuokrata kaupungin ylläpitämällä Kupittaan luistelumadolla.

Mahdollisuus valita

Skeittilauta lähtee pehmeästi liikkeelle, ja vaikka keski-ikäisen naisen polvet tutisevat kuin 30 minuuttia keitetty spagetti, pysyn kyydissä. 
Matkanteko on oikeastaan hauskaa. Tätä ovat yhteiskäytön edut: vapautta, huolettomuutta ja uusia elämyksiä. 

- Monet arvostavat mahdollisuutta valita liikkumisvälineistä mieleisensä. Osan matkasta voi kulkea vaikka yhteiskäyttöön tarkoitetuilla kaupunkipyörällä (Föli-fillarilla) tai linja-autolla. Osa kaupunkilaisista on kokeilunhaluisia ja käyttää uusia välineitä ensimmäisten aallossa. Sen jälkeen perässä tulee suurempi massa, yhteiskäyttöön perehtyneen CIVITAS ECCENTRIC -hankkeen hankepäällikkö Stella Aaltonen kertoo.

Yhteiskäyttönä vuokrattavilla kulkuneuvoilla, kuten Föli-fillareilla, on elämysten lisäksi vakavampikin puoli. Ne ovat osa kiertotaloutta, jolla pyritään säästämään luonnonvaroja.

Materiaalit yritetään hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti ja kestävästi.  

- Turku pyrkii olemaan hiilineutraali kaupunki vuonna 2029, joten kiertotalouden edistäminen on senkin puolesta tärkeä asia, Aaltonen toteaa.

Jani Karvinen testaa maastosähköskeittilautaa, jollaisia on tulossa vuokralle. Settiin kuuluu myös kypärä sekä polvi- ja kyynärsuojat. Kuva: Sari Järvinen.

Säästää rahaa

Samaan aikaan yksityisautoilun kulut ovat kasvaneet.  Aaltosen mukaan Turussakin liikkumisvälineiden yhteiskäyttö on jo edullisempaa kuin oma henkilöauto. 

- Yksityiskäytössä autot vain odottavat, että niitä käytettäisiin. Erään tutkimuksen mukaan henkilöauton ajallinen käyttöaste oli vain kolme prosenttia, Aaltonen sanoo.

Hankepäällikkö kannustaa miettimään, mihin pääomansa sitoo. Onko järkevää sijoittamista satsata rahat pihalla pikkuhiljaa ruostuvaan ajoneuvoon? 

- Ihmisillä helposti hämärtyy se, kuinka paljon autoilu oikeasti maksaa.

Asia käy ilmi myös Santander Consumer Financen vuonna 2018 teettämästä tutkimuksesta. Sen mukaan vain pieni osa suomalaisista autoilijoista osaa arvioida oman autonsa käyttökulut oikein.

Polttoaineen lisäksi menoihin lasketaan muun muassa pääoman arvonalentuminen, korjaukset, huollot, vakuutus- ja katsastusmaksut sekä auton pesu. Toisinaan myös pysäköintipaikka maksaa taloyhtiön pihassa. Omakotitalotontilla auton ylle rakennetaan monen tuhannen euron arvoinen katos tai talli. Kaupungistumisen trendin jatkuessa ihmiset asuvat yhä tiiviimmin ja parkkipaikoille on jäänyt yhä vähemmän tilaa. 

Vuokra-auto valmiina kadulla – tai toriparkissa?

Klikkaan autovuokraamon yhteiskäyttösivun auki ja kirjoitan sijaintikohtaan osoitteeksi Ratapihakatu 53, Turku. Kartta ilmoittaa, että lähin heti vapaa henkilöauto sijaitsee vain 300 metrin päässä rautatieasemalla. 

Suomen suurimmassa yhteiskäyttöautoilua edistävässä yrityksessä Rental Network Oy:ssä yhteiskäyttöautoilu on lisääntynyt: Vuonna 2020 kasvua oli 20-35 prosenttia.  Se on tärkeää, sillä yhteiskäytössä olevia kulkuneuvoja pitäisi olla hyvin saatavilla, jotta järjestelmä toimisi luotettavasti.

- Turussakin on kysyntää ja autoja on toivottu lisää. Pyrimme niitä toimittamaan, mutta parkkipaikkoja tarvittaisiin enemmän, Rental Networkin (24Rent) toimitusjohtaja Matti Hänninen toteaa.

Se on totta, sillä vuokra-autokin tarvitsee käyttäjää odottaessaan parkkipaikan.  

Espanjan Madridissa keksittiin tähän helpotus. Kulkuneuvojen yhteiskäyttöä tarjoavat toimijat hankkivat oman osaston pysäköintihallista. Samasta paikasta saa sähköisten yhteiskäyttöautojen lisäksi, sähkömopoja, sähköpyöriä ja sähkötaakkapyöriä.

- Olemme hieman toivoneet, että vastaavaa voisi yrittää Turun parkkihalleissa. Voisiko siellä olla uudenlaista liiketoimintaa kuten palvelupisteitä vaikka pyörien huollolle? Tämän kaltainen tiloissa yrittäminen voisi yleistyä Suomessakin, Aaltonen pohtii.

Turun kaupunki uudisti pysäköintilinjauksensa hiljattain. Aaltosen mukaan se mahdollistaa uudenlaisia lupia. 

- Täytyy muistaa, että kaikki pysäköintipaikat eivät ole kaupungin omistuksessa, vaan on myös yksityisiä alueita. Myös sähkölatauspaikkojen yhteiskäyttöä ollaan kehittämässä uuden USER-CHI-hankkeen avulla, Aaltonen sanoo.

Myös yritykset voivat kannustaa työntekijöitään kulkuvälineiden yhteiskäyttöön esimerkiksi olematta maksamatta korvausta oman auton käytöstä tai järjestämällä kimppakyytejä naapurifirman kanssa. Aaltosen mielestä oivallinen tapa lisätä liikkumisen yhteiskäyttöä ovat taloyhtiöt, joiden pihoilta voidaan varata pysäköintipaikka yhteisessä käytössä olevaa kulkuneuvoa varten. 

Tämän tapainen tulevaisuus on jo läsnä esimerkiksi Hippoksentien vuokra-asunnoissa.

Yhteiskäyttö on tulevaisuutta

Hippoksentien Lumo-kotien parkkipaikalla seisoo parkkipaikallaan yhteiskäytössä oleva henkilö- ja pakettiauto. Niitä voivat vuokrata asukkaiden lisäksi muutkin 24Rentin asiakkaat. Polkupyörätallissa on lisäksi Lumo-kotien oma sähköavusteinen polkupyörä, jota talon asukkaat voivat käyttää maksutta.  

- Sillä saa erilaisen ajokokemuksen ja helposti pidemmän reitin kuin perinteisellä polkupyörällä, Lumo-kotien aluepäällikkö Katri Kronström kertoo. 
Lumo-kodeissa sekä yhteiskäyttö ja sen tarjonta ovat lisääntyneet.

- Yhteiskäyttö on tulevaisuutta. Nuoret eivät enää hanki samalla tavoin omia autoja kuin vanhempi väki. Se on selvä trendi, sillä uudiskohteissa, joissa asuu paljon opiskelijoita, parkkipaikkojen kysyntä on vähentynyt. Asumisen palvelujen lisääminen onkin strategiamme keskiössä, Kronström toteaa.

Lumo-kodeissa etenkin yhteiskäytössä olevalla pakettiautolla on asukkaiden keskuudessa riittänyt kysyntää. Kuva: Sari JärvinenSari Järvinen