Föliltä ei ideat lopu kesken.

Artikkeli on kirjoitettu osana neljävuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edistää kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti: Janica Vilen.

 

 

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

Turun seudun joukkoliikennettä pyörittävä Föli sai alkunsa vuonna 2014. Kuuden vuoden aikana on toteutettu monenlaisia kampanjoita, joilla on saatu paitsi lisää matkustajia myös mainetta ja kunniaa. Mitä tunnetummaksi Föli on tullut, sitä enemmän se on voinut panostaa markkinoinnissa tiedonjaon sijaan imagon kasvattamiseen. 

Fölin markkinoinnista ja viestinnästä vastaava Sinikka Martinez on taas 1. kesäkuuta saattanut suuren yleisön nähtäville uuden kampanjan. Tällä kertaa Föli kampanjoi sillä ajatuksella, että bussi on ratkaisu spontaaniin seikkailunhaluun. Kampanjassa nostetaan esiin linjoja, joilla pääsee esimerkiksi Turun Ruissalon rannoille, Lietoon Nautelankosken notkelmiin, Kuhankuonon vaellusreiteille tai Raisioon ihastelemaan parhaillaan kukkivaa alppiruusupuistoa. 

– Tämä kampanja on siitä poikkeuksellinen, että se pistettiin nopeasti pystyyn koronan myötä, kun ihmiset alkoivat kaivata tietoa lähimatkailukohteista, Martinez kertoo. 

Kampanjassa osallistetaan myös asiakkaita jakamaan Instagramissa kuvia kohteista, joissa on käynyt tunnisteella #föliseikkailu. Fölillä pystyy matkustamaan Turussa, Kaarinassa, Liedossa, Raisiossa, Ruskolla ja Naantalissa. 

Työmatkakortit saivat hyvän vastaanoton

Föli on lanseerannut työmatkakortin, jonka kampanjointi aloitettiin lopuvuodesta 2019. 

– Kampanjan tuloksena yrityksiä lähti mukaan keskimäärin kerran viikossa. Jotkut ovat ostaneet matkakortteja, joita työntekijät voivat käyttää työpäivien aikana. Jotkut taas ostavat työsuhde-eduksi kausikortteja, joilla työntekijä voi kulkea myös työmatkat ja vaikka vapaa-ajankin matkat, kertoo Martinez.

Työntekijälle Fölin työmatkakortti on veroton etu 300 euroon saakka. Työnantajalle työmatkakorttien verovapaa osuus on kuukaudessa 25 euroa. Työnantajalle ei aiheudu verottomasta osuudesta palkan sivukuluja, ja lisäksi työmatkakorttien hankintakulut voi vähentää tuloverotuksessa. Jotkut työnantajat ovatkin päättäneet tukea työmatkojen kulkemista bussilla maksamalla korteista verovapaan osuuden. Silloin kuukauden työmatkakortista jää työntekijälle maksettavaksi 30 euroa.

Ennen viimevuotista kampanjaa, Föli ehti jo tehdä yhteistyötä muutaman suuren yrityksen kanssa. Esimerkiksi Turun yliopistollisen keskussairaalan kanssa on käynnistynyt hyvä yhteistyö.
 
– Olemme auttaneet Tyksin lähialueiden pysäkkikarttojen kanssa ja Tyksin auloihin on tullut aikataulunäyttöjä. Yhteistyö on sujunut loistavasti, Martinez kehuu. 
 
Myös Hansakorttelin kanssa Föli tekee tiivistä yhteistyötä. Sieltä löytyy muun muassa Fölin lippuautomaatteja ja opasteita. 

Fölin kaupunkipyöräjärjestelmässä on tällä hetkellä 300 pyörää ja 41 asemaa. Kuva: Janica Vilen.

Kaksi isoa imagokampanjaa

Mitä tutummaksi Föli tulee alueensa ihmisille, sitä enemmän markkinoinnissa voidaan siirtyä informatiivisesta opastamisesta imagon kasvattamiseen. Fölillä on tänä vuonna kaksi isoa imagokampanjaa. Toisessa nostetaan esiin Fölin ylpeydenaiheita ja edistyksellisyyttä; toisessa kuvataan Fölin käyttäjiä.

– Mielikuvilla sitoutetaan asiakkaita. Me haluamme, että asiakkaat voivat olla ylpeitä käyttäessään Föliä. Ja samalla haluamme muuttaa myös autoilijoiden mielikuvia, Martinez selittää.

Esimerkkinä imagomarkkinoinnista on satamaan suuntaavan linjan 1 sähköbussit, joiden teippauksissa lukee “Minulla on puhdas omatunto” tai “En melua turhasta”. 

Fölin markkinointikampanjat tähtäävät matkamäärien kasvuun, mutta viestinnällisesti tehdään paljon muutakin. Riittävällä tiedottamisella ja opastamisella pyritään helpottamaan asiakkaiden matkustamista. Sinikka Martinezin mieleen on jäänyt erityisesti se päivä, kun bussiliikenne siirtyi kauppatorilta Aurakadulle torin remontin tieltä.

– Silloin olimme paikalla aamuviidestä asti auttamassa kädestä pitäen ihmisiä oikeille pysäkeille. Se oli hyvä esimerkki onnistumisesta, sillä saimme tempauksesta todella paljon hyvää palautetta, Martinez muistelee. 

Jokainen pankkikortti on bussikortti

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Anu Perho (kok.) on erityisen ylpeä Fölin maksujärjestelmän kehitystyöstä. Föli teki ensimmäisenä Suomessa järjestelmän, jossa bussimatkan voi maksaa bussissa oman pankkikorttinsa lähimaksulla. 

– Kaikki on ollut valmiina jo viime vuonna, mutta vielä odotellaan sertifiointia, jotta lähimaksu voidaan ottaa käyttöön. Sen suhteen ollaan jonossa, eikä prosessia voi nopeuttaa, harmittelee Perho. 

Hän piti lähimaksua tärkeänä asioinnin sujuvoittamisen näkökulmasta jo viime vuonna, mutta tänä vuonna koronan myötä hän näkee lähimaksulle tarvetta entistä enemmän myös terveysnäkökulmasta. 

Lähimaksulla maksaessa Fölin kortinlukijat tunnistavat myös vaihdot. Jos tietyn ajan sisällä maksaa useamman kerran lähimaksulla, kortinlukija osaa laskea alennukset. 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Anu Perho (kok.) on ylpeä erityisesti Fölin maksujärjestelmän kehitystyöstä. Kuva: Janica Vilen.

Täsmäiskuja lapsille, vanhuksille ja muuttajille

Föli on jo pitkään kampanjoinut lasten keskuudessa. 

– Kaksi työntekijää kiertää jatkuvasti kouluissa kertomassa ekaluokkalaisille, miten Föliä käytetään. Lapset saavat oppitunnin jälkeen matkalipun ja kotiläksyn matkustaa Fölillä vapaa-ajalla, kertoo Anu Perho. 

Ikäihmisille taas on tehty rollaattorikokeilu.

– Rollaattorin kanssa pääsee bussin kyytiin tiettyinä aikoina keskiovista, jolloin rollaattorilla matkustavan ei tarvitse käydä bussin etuosassa näyttämässä lippua, Perho kertoo. Lastenrattailla voi nousta bussin kyytiin keskiosasta maksutta pitkin päivää.

Elokuussa Föli aloittaa suoramarkkinointikampanjan Fölin alueelle muuttaville ihmisille. 

Kiitosta vesibussista

Anu Perholle on kantautunut eniten kiitosta Fölin vesibusseista.

– Vesibussi on ollut supersuosittu ja siitä saadaan koko ajan älyttömän paljon hyvää palautetta, Perho iloitsee.

Kaksi vesibussia alkoi kulkea taas toukokuussa Martinsillalta jokivartta pitkin Ruissaloon ja Hirvensalon Pikisaareen. Liikenne jatkuu päivittäin 30. elokuuta asti ja senkin jälkeen vielä viikonloppuisin 20. syyskuuta asti. 

– Ihmiset ovat toivoneet muitakin pysäkkejä, mutta jos pidentäisimme reittiä, kustannuksetkin kasvaisivat. Esimerkiksi Ruissalon kansanpuistoon on toivottu omaa pysäkkiä, mutta jos vesibussi jatkaisi sinne asti, myös vuoroväli olisi reilusti harvempi, Perho kertoo. 

– Vesibussi edellyttää esteettömyysvaatimusten takia myös aika jykeviä laitureita ja kulkuramppeja, joten uusi pysäkki edellyttää usein myös rakentamispäätöstä uudelle laiturille, hän lisää. 

Viime kesänä vesibusseilla tehtiin lähes 60 000 matkaa. Nykyisellään vesibussi on taloudellisesti hiukan keskimääräistä bussilinjaa kannattavampi. 

Turun joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte kertoo, että vesibusseja on kyselty myös yksityiseen käyttöön. 

– Liikennöinti loppuu illalla kahdeksalta. Sen jälkeen ne ovat olleet vapaita tilausajoihin. Esimerkiksi pienet kongressiporukat ovat käyneet ajeluilla, Korte kertoo. 

Fölin haaveena olisi saada vesibussireitti jatkumaan ylemmäs Aurajoelle, esimerkiksi Tuomiokirkolle tai vaikka Ylioppilaskylään asti. Tällä hetkellä se ei kuitenkaan ole mahdollista, sillä vesibussit eivät mahdu kulkemaan siltojen alta. 

– Tarvitsisimme matalia esteettömiä vesibusseja, mutta myös jokea pitäisi ruopata, Korte kertoo kapuloista rattaissa. 

Varför London, vi har ju Föli! Föli kokeili viime vuonna kaksikerroksisia busseja. Kuva: Pasi Leino.

Kaksikerrosbusseja ja kaupunkipyöriä suuren maailman tyyliin

Viime vuonna Fölillä oli kokeilussa kaksikerrosbussi. Siitä jäi Anu Perhon mukaan positiiviset kokemukset. 

– Sanoisin, että kaksikerrosbussi ei ole paras mahdollinen sellaisilla linjoilla, joissa on lyhyet pysäkinvälit. Mitä pidempi matka, sen enemmän kahdesta kerroksesta on hyötyä. Uskon, että kaksikerrosbussi voisi toimia vaikkapa uudella kehälinjalla, jota suunnitellaan runkolinjauudistuksen yhteydessä. Tällä hetkellä suurin osa linjoista kulkee keskustan kautta. Kehälinja voisi kulkea vaikka Uittamolta Kupittaan ja yliopiston kautta Myllyyn ja Pansioon. Se toisi osaltaan uudenlaisia mahdollisuuksia myös Tiedepuistolle, Perho spekuloi. 

Lisäksi hän arvioi, ettei kaksikerrosbussi tulisi edes kalliimmaksi, jos vain käyttäjiä olisi linjalla tarpeeksi. 

Toinen suurista kaupungeista tuttu juttu on Fölin kaupunkipyörät, jotka lanseerattiin vuonna 2018. Kaupunkipyörien käyttöoikeus kuuluu etuna useimpiin Fölin kausikortteihin. Jos fillaroi alle puoli tuntia, pyörästä ei veloiteta mitään. Pidemmistä matkoista menee lisäaikamaksu. Kaupunkipyöräjärjestelmässä on tällä hetkellä 300 pyörää ja 41 asemaa. 

Korona vääristää tänä vuonna kampanjoinnin tuloksia

Viimeisen parin kuukauden aikana Föli on tehnyt valtavat taloudelliset tappiot koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi. Siksi tämän vuoden kampanjoiden tuloksia on vaikea mitata. Anu Perho uskoo, että Föli lähtee kuitenkin uuteen nousuun, kun poikkeustilanne loppuu. 

– Tämä on hankala tilanne, koska liikennettä ei voi kuitenkaan lopettaa. Matkustajia on ja tämä on palvelu, joka pitää tarjota, vaikka tilanne on mikä on, Perho selittää.