Turun kaupungin kongressipäällikkö Sari Ruusumo nostaa esiin kaksi  hyvää esimerkkiä – Logomon ja Sokos Hotel Kupittaan.   

Artikkeli on kirjoitettu osana neljävuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edistää kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti: Janica Vilen.

 

 

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

Saavutettavuus tarkoittaa matkailussa monenlaisia asioita: sujuvia liikenneratkaisuja, helposti löydettävää tietoa, fyysistä esteettömyyttä ja valmiita ratkaisuja erilaisiin  
budjetteihin.

Logomon ensimmäinen iso kansainvälinen kongressi varattiin jo ennen kuin talo oli valmis. Kyseessä oli Euroopan parlamentin EPP-ryhmän tilaisuus, johon tuli valtava määrä kalustoa tulkkauksen takia. Järjestäjät olivat varanneet tapahtumansa pystyttämiseen kolme päivää, mutta tapahtuma olikin pystyssä neljässä tunnissa.   

– Se oli ympäri Eurooppaa kiertäneille järjestäjille ennenkuulumatonta. Kun talo on suunniteltu tapahtumia varten saavutettavuus ja käytettävyys edellä ja huipputekniikka on ostettu etukäteen, asiakkaalle voidaan tarjota valmiit ratkaisut hyvällä hinta-laatusuhteella, sanoo Turun kongressipäällikkö Sari Ruusumo.  

Toinen hyvä referenssi Logomosta on ESEB 2019 -kongressi, eli kansainvälinen evoluutiopsykologian kongressi, johon osallistui 1 300 ihmistä. Kaikille osallistujille annettiin  
QR-koodi, jolla pystyi matkustamaan koko viikon Fölillä.  

– Föli on kehittänyt ratkaisun, jonka avulla se pystyy seuraamaan, kuinka monta nousua tapahtuman omalla QR-koodilla on tehty. Silloin järjestäjän ei tarvitse ostaa kaikille osallistujille koko viikon matkoja ennakkoon, vaan se voi maksaa jälkikäteen jokaisesta käytetystä noususta. Lopulta kuuden päivänä aikana kongressin osallistujat käyttivät keskimäärin 3,5 nousua. Se kertoo siitä, että ihmiset haluavat kävellä. Logomolta on lyhyt matka lähes kaikkiin keskustan hotelleihin, Ruusumo kertoo.   

Logomon sijainti rautatieaseman naapurissa sekä kivenheiton päässä linja-autoasemasta ja keskustasta on ihanteellinen saavutettavuuden kannalta.   

Saavutettavuuden lisäksi matkailussa vaaditaan nyt myös kestäviä, vastuullisia ja läpinäkyviä ratkaisuja. Logomossa ollaan muun muassa tilattu asiakkaan pyynnöstä välipalapatukoita suoraan tehtaalta, jolloin käärepapereista ei synny roskaa.   

– Lisäksi Logomo Kitchen ja Wallinin kalaliike suunnittelivat roskakalapihvin. Pihveistä tuli niin hyviä, että niitä myydään Wallinilla kauppahallissa edelleen ja myös Logomon lounaslistalla niitä on säännöllisesti, Ruusumo kertoo.   

Roskakalalla tarkoitetaan edullisemman kilohinnan kalaa, esimerkiksi särkikalaa, jonka syömisellä on myös ympäristövaikutuksia, sillä sen kalastaminen vähentää vesistöjen  
rehevöitymistä.  

Pian Logomossa on jo kymmenen vuoden kokemus tapahtumien järjestämisestä.  

– Nyt meillä on valmiita ja hyväksi todettuja ratkaisuja, joita on helppo suositella. Jos me sanoisimme, että teemme ihan mitä halutaan, niin kaikki tuotteistamisen vastuuhan tipahtaisi asiakkaan niskaan, Ruusumo toteaa.   

Matkailussa saavutettavuus on usein myös taloudellista.   

– Jokaisella tapahtumalla on yleensä ennalta määritelty budjetti. Meille on Turussa sydämen asia, että pystymme tarjoamaan hyviä ratkaisuja kaikenlaisille budjeteille, Ruusumo sanoo.   

Kuvassa Logomon tuotantojohtaja Petteri Unkila ja Turun kaupungin kongressipäällikkö Sari Ruusumo. Kuva: Janica Vilen

Kynnyksetön lattia vai marmorilattia?  

Logomon tuotantojohtaja Petteri Unkila  kertoo, että Logomoa suunniteltiin yhteistyössä tulevien  käyttäjien kanssa. Marmorilattioiden sijaan päätettiin ensimmäiseen kerrokseen tehdä kokonaan kynnyksetön lattia. Näin tapahtumien järjestäjät voivat roudata tavaransa pyörien päällä  
paikoilleen vaivatta.   

Erityistä kiitosta Logomo saa tapahtumatuotannoilta Logomo-salin takana olevasta rekkakäytävästä. Rekalla voi ajaa taloon sisälle ja laskea lastauslavan suoraan esiintymislavan  
tasolle ja rullata koko koneiston suoraan oikealle paikalle. Sen jälkeen voi ajaa toisesta ovesta ulos.   

Koska ovia on kaksi, voi käytävään tulla myös kahdesta suunnasta.   

– Yksi hienoimpia saavutuksia on ollut musiikkiviikkojen konsertti, jossa esiintyi Ruotsin kuninkaallinen ooppera ja Kansallisooppera. Lavalla oli samaan aikaan 180 soittajaa. Puolitoista tuntia konsertin jälkeen ruotsalaiset lähtivät toisesta ovesta ja suomalaiset toisesta ovesta ulos,  
kertoo Unkila.   

Logomo-salin saavutettavuus on pelastanut monta tapahtumaa koronankin aikana. Liikkuvassa katsomossa pystytään kasvattamaan rivivälejä ja laskemaan penkkejä turvarajojen merkiksi. Saliin mahtuu esimerkiksi Voice of Finlandin aikaan maksimissaan 1 900 jakkaraa, mutta koronan aikana välejä on kasvatettu niin, että sisään ollaan otettu 1 150 ihmistä.   

Myös äänentoistoa on suunniteltu saavutettavuuden näkökulmasta. Samoin yhteyksiä talon ulkopuolelle – niin fyysisiä kuin virtuaalisiakin.   

– Logomossa on monta eri tilaa. Jos kaikki ovat käytössä, ihmisiä voi olla sisällä kerrallaan 5 000. Siksi täällä on monta ovea ja hyvät kyltitykset ja opasteet, jolloin tungosta ei synny, selittää Unkila.   

Lisäksi huipputekniikalla striimaus onnistuu ammattimaisesti, jolloin tilaisuuksiin pystyy osallistumaan myös etänä.  

Original Sokos Hotel Kupittaa tehtiin saavutettavuus edellä  

Parin vuoden sisällä Turkuun on valmistunut kuusi uutta hotellia, joissa kaikissa on huomioitu esteettömyys. On ramppeja ja hissejä ja saavutettavia huoneita.   

Sari Ruusumon mukaan Original Sokos Hotel Kupittaa on saavutettavuuden suhteen  malliesimerkki. Ensinnäkin se sijaitsee moottoritien varrella ja käytännössä Kupittaan aseman  päällä. Laiturilta pääsee hissillä suoraan hotelliin kulkematta ulkokautta. Autoille taas on hyvin parkkitilaa. Hotelli on kynnyksetön ja muutenkin esteetön.   

– Yksi mielenkiintoinen ratkaisu on Prisman noutopiste. Jos vaikka jalkapallojoukkue tulee junalla Kupittaalle turnaukseen, eväät voi tilata valmiiksi asemalle ja ne saa napattua  
kylmänoutopisteestä mukaan, Ruusumo hehkuttaa.   

Koko Tiedepuisto on saavutettavuuden edelläkävijä. Esimerkiksi Turun ammattikorkeakoulun uudessa EduCity-rakennuksessa on kalusteissakin pyörät alla.   

Logomon alakerrassa roudaaminen on vaivatonta, sillä laatikoita ei tarvitse nostaa yhdenkään kynnyksen yli. Kuva: Janica Vilen.

Turkuun maailman meriltä  

Turistien ja kongressivieraiden lisäksi Turussa käy myös harrastus- ja urheilumatkailijoita. Esimerkiksi agilityn MM-kisat järjestettiin viime vuonna Turussa.   

–  He miettivät aluksi, järjestävätkö kisat Turussa vai Tampereella. Turku valikoitui kisakaupungiksi siksi, että täältä on hyvät lauttayhteydet Skandinaviaan ja Saksaan, joten  
koirien kanssa oli helppo matkustaa tänne lentämättä, kertoo Ruusumo.   

Turussa on myös kansainvälinen lentokenttä ja hyvä sisäinen liikenne.   

– Kaikki se, mitä kuntalaisille tehdään, palvelee tietysti myös matkustajia, olivat he sitten menossa Muumimaailmaan tai evoluutiobiologian kongressiin. Hyvä joukkoliikenne ja helposti löytyvät applikaatiot reittisuunnitteluun ovat myös matkailun näkökulmasta suuri valttikortti, Ruusumo toteaa.   

Original Sokos Hotel Kupittaassa on otettu saavutettavuus ja esteettömyys hyvin huomioon. Kuva: Janica Vilen.