Nettikauppa ja sen aiheuttama tavara- ja pakettiliikenne kasvaa vuosi vuodelta. Turussa on selvitetty, miten pakettien jakelussa kaupungin sisällä voitaisiin hyödyntää kevyitä sähköisiä ajoneuvoja.

Artikkeli on kirjoitettu osana neljävuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edisti kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti: Matti Välimäki

 

 

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

Turun kaupunki on päätoteuttajana hankkeessa nimeltä Citylogistiikan uudet ratkaisut. Siinä pyritään kehittämään kaupunkien keskusta-alueille uudenlaisia jakeluratkaisuja ja palvelukonsepteja. 

- Ideana on löytää uusia tapoja, miten voisimme vähentää keskusta-alueella liikkuvien autojen määrää. Tämä tukisi osaltaan myös ilmastotavoitteita ja auttaisi tekemään kaupungeista turvallisempia ja viihtyisämpiä, projektipäällikkö Jere Lumikko kertoo.

Hankkeessa tehdään esimerkiksi nopeita kokeiluja uusista ratkaisuista yhdessä logistiikka-alan yritysten kanssa. Osassa näitä on hyödynnetty myös kevyitä sähköisiä ajoneuvoja.

Turun kaupungin lisäksi vuoden 2020 loppuun kestävässä Citylogistiikan uudet ratkaisut 6 Aika- hankkeessa ovat mukana Forum Virium Helsinki, Tampereen ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu sekä Varsinais-Suomen liitto/ Valonia.

Cityhubeja Puutorilla ja Kupittaalla  

Hankkeen kokeiluihin kuuluu esimerkiksi Turun Puutorilla 2019-2020 toiminut DHL Expressin Cityhub. Siinä DHL Expressin paketit toimitettiin Puutorin kevyelle liikenneasemalle, mistä jakeluissa eteenpäin keskusta-alueelle hyödynnettiin myös kahta sähköavusteista polkupyörää.DB Schenkerillä oli vuonna 2019 oma vastaavalla periaatteella toimiva Hubinsa ja yksi sähköpyörä Kupittaalla. 

Samana kesänä Matkahuollon kuljetuksiin kaupungin sisällä oli valjastettu sähköauto ja peräkärry. 

Sähköpyöriä ja sähköskoottereita on hyödynnetty myös esimerkiksi Helsingin tukkutorilla hävikkiruokien ja villiyrttien kuljetuksessa.
DHL:llä hyviä kokemuksia

DHL Expressin operatiivinen johtaja Janne Appel kertoo, että yrityksen kokemukset sähköpyörien käytöstä Turussa olivat hyvin positiivisia, jakelu sujui jopa tehokkaammin kuin autoilla. 

- Pyörillä pääsi kulkemaan ydinkeskustassa nopeasti ja suuri etu oli myös se, että jakelijoiden ei tarvinnut etsiä parkkipaikkoja. Toinen käytössämme ollut sähköpyörä, nelipyöräinen tavarapyörä oli erityisen näppärä, koska siihen mahtui paljon kuljetettavaa.

DHL on kokeillut sittemmin, omassa pilotissaan sähköauton käyttöä jakelussa hieman talvisemmassa Turussa. Yrityksellä on sähköpyöriä käytössään myös Helsingissä.

Appelin mielestä sähköiset ajoneuvot ovat yksi tärkeä keino pienentää päästöjä. 

- Konsernimme tavoitteena on pudottaa nouto- ja jakeluliikenteemme päästöjä 70 prosentilla vuoteen 2025 mennessä. Vuonna 2050 päästömme tulevat olemaan nollissa.

Matkahuollon sähköauto. Kuva: Matti Välimäki

Vielä on mutkia matkassa

Mahdollisuuksia on paljon. Toisaalta sähköiseen jakeluun liittyy toki paljon haasteita, muitakin kuin vaikkapa yksittäisten pakettien koko. Sähköinen tavarankuljetus ei ole – ainakaan vielä – mahdollista suuressa mittakaavassa.

Turun pieniin Cityhubeihin paketit tuotiin toimijoiden logistiikkakeskuksista. 

Nämä välimatkat ovat niin pitkiä ja ajoa kertyy päivän niin paljon, jopa useita satoja kilometrejä, että sähköautot eivät siihen oikein sovellu. Akustojen pitäisi olla valtavia, Lumikko miettii

Lisäksi pienten Cityhubien käyttäminen ja viimeisen kilometrin jakelu kevyellä sähköisellä ajoneuvolla tarkoittaa lastien ylimääräistä purkamista ja uudelleen lastaamista. 

Toiminta ei ole yhtä suoraviivaista ja tehokasta kuin perinteisessä mallissa, missä yksi jakelija hoitaa reitin isosta logistiikkakeskuksesta loppuasiakkaalle. Välipurkuihin sitoutuu paljon henkilökuntaa, mikä lisää kuluja.

Tekniikka kehittyy

Vaan voitaisiinko tulevaisuudessa, kun akkuteknologia kehittyy, siirtyä kenties suoriin sähköisiin kuljetuksiin isosta logistiikkakeskuksesta asiakkaille?

Ilman muuta. Akustot kehittyvät koko ajan, niin, että vaikkapa sähköautoilla voidaan tehdä entistä pitempiä lenkkejä. Myös latausasemien nopeus kasvaa, Lumikko kertoo. Hän lisää, että jo nyt Euroopassa on paljon sähköistä kuljetuskalustoa.

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, suomalaisten maanteiden tavaraliikenteen ja logistisia palveluja tarjoavien yritysten edunvalvoja ja asiantuntija, on arvioinut, että vuonna 2030 noin viisi prosenttia pakettiautoista olisi sähköautoja.

DHL:n pyörälähetti Turun puutorilla. Kuva: Matti Välimäki.

Ilmojen halki käy pizzan tie?

Suomessa ja maailmalla on kokeiltu myös dronejen soveltuvuutta tavaranjakeluun. Myös Citylogistiikan uudet ratkaisut -hankkeessa Tampereella on jo lennätetty pieniä sähkökoptereita ja maksimissaan kiloa painavia paketteja.

- Dronejen käyttö tavaraliikenteessä ei taida kuitenkaan yleistyä vielä ihan lähivuosina. Pelkästään lainsäädäntö ja regulaatio, sen selvittäminen, että mitä kaikkia lupia tarvitaan ja keneltä, vaatii valtavasti työtä.

Lumikon mielestä dronet voisivat toimia parhaiten sellaisten lääkkeiden kaltaisten kevyiden tavaroiden jakelussa, jotka pitää saada perille nopeasti tai paikkaan, johon olisi muuten vaikea päästä. 

- Tuollaiset lääkekuljetukset droneilla voisivat olla mahdollisia ehkäpä viiden vuoden kuluttua.

Todennäköisesti joudumme odottelemaan vielä pidempään sitä, että ruokatilauksemme toimitettaisiin kotiin ilmateitse. Lokit ehtivät vielä hiomaan omia suunnitelmiaan, miten niitä lentäviä pizzoja oikein saalistetaan.