Turun keskustavisio 2050 määrittelee Turun maailman kauneimman saariston pääkaupungiksi. Merellisyyttä ja saaristotunnelmaa halutaan tuoda lähemmäs Turun keskustaa ja samalla kasvattaa sekä asukkaiden että matkailijoiden mielenkiintoa koko saaristoa kohtaan.

Artikkeli on kirjoitettu osana nelivuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edisti kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti: Janica Vilen.

 

 

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

Saaristomatkailu on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta. Erityisesti tänä kesänä saaristokohteiden suosio oli ennätyslukemissa koronan vuoksi. Omalla autolla tai vaikka  
sähköpyörällä saaristo on helposti saavutettavissa kaikkine yksityiskohtineen, mutta tulevaisuudessa sinne halutaan myös uusia kestäviä tapoja matkustaa.   

Tällä hetkellä tieto saaristokohteista sekä reiteistä ja aikatauluista on hajallaan. Osa tiedoista  löytyy kuntien sivuilta, osa yksittäisten yritysten sivuilta ja osa matkatoimistojen ja Visit-organisaatioiden alta. Myös Tukholman saaristossa ollaan saman ongelman parissa ja  siksi Turku ja Tukholma ovat aloittaneet yhteisen Archipelago Access -hankkeen, jonka tavoitteena on edistää saaristomatkailua kestävällä tavalla ja luoda Turun ja Tukholman välisestä saaristosta yhtenäisempi ja saavutettavampi matkakohde.   
Archipelago Access -hankkeessa ollaan luomassa uutta verkkopalvelua matkailijan tiedonhaun ja matkan suunnittelun helpottamiseksi yhdessä Tukholman saaristosäätiön kanssa.  

– Tavoitteena on koota nyt hajallaan oleva tieto yhden osoitteen alle. Uuden sivuston ensimmäinen versio julkaistaan kesäksi 2021, kertoo hankkeen projektipäällikkö I ra Lahovuo. Sivusto suunnitellaan erityisesti mobiilikäyttöön sopivaksi. Karttapohjaiselle alustalle kootaan eri lähteistä tietoa saariston palveluista, käyntikohteista ja kulkuyhteyksistä. Verkkopalvelun  
teknisestä toteutuksesta vastaa Pohjoismaiden suurin digitaalinen toimisto Creuna.

Jokisataman merikeskus innostaa ja opastaa  

Turun Jokisatamaan, Forum Marinumin alueelle, ollaan suunnittelemassa merikeskusta, joka tekee merellisen ympäristön, elämykset ja palvelut saavutettaviksi ja kokoaa yhteen monialaisten merellisten toimijoiden verkoston. Merikeskus toimii saariston ja meren näyteikkunana keskellä Turkua. Archipelago Access -hanke käynnistää kehittämiskokonaisuuden.  
 
– Haluamme tuoda meren ja saariston lähelle jokaisen koettavaksi sekä innostaa oppimaan ja toimimaan Itämeren puolesta aktiivisesti ja vastuullisesti, Lahovuo kertoo. 
  
Forum Marinumiin on tulossa ensi kesäksi vuorovaikutteinen ja elämyksellinen näyttely, joka nostaa esiin saariston kärkikohteita sekä esimerkiksi vastuullisen matkailun teemoja moniaistisuutta ja uusia teknologioita hyödyntäen.  
 
– Näyttelyn yksi hienoimmista kokemuksista tulee olemaan pyöreä tila, jossa saariston luonto ja upeimmat kohteet avautuvat ympärillesi elokuvallisin keinoin ja äänimaailma vie tunnelmasta toiseen, kuvailee Lahovuo. 
  
AV-tuotannosta vastaa turkulainen yritys Brave Teddy Oy. 

Toinen saaristoa esittelevä näyttely toteutetaan Tukholman eteläpuolella olevalle Utön saarelle ulkoilmanäyttelynä.   

Hankkeessa toteutettavien näyttelyiden ja uuden verkkopalvelun tarkoituksena on parantaa saariston näkyvyyttä ja saavutettavuutta. Erityisesti kansainvälisten matkailijoiden houkuttelemiseksi katsotaan eduksi, jos Turun ja Tukholman saaristot pystytään esittämään yhtenäisenä ja helposti saavutettavana kohteena.

Fölin vesibusseilla pääsee Ruissaloon ja Hirvensaloon. Risteily-yrittäjät taas kuljettavat väkeä jokirannasta muihin kohteisiin. Kuva: Pasi Leino.

Yhteistyöverkoston voimin  

Sekä merikeskusta että verkkosivua ollaan kehitetty laajan yhteistyön voimin. Turun seudun alueellinen matkailuorganisaatio Visit Turku on ollut alusta asti mukana palvelun kehittämisessä. Lisäksi mukana ovat Visit Finland, Visit Stockholm ja iso joukko muita kumppaneita.  

– Alueen matkailutoimijoita on ollut mukana tiiviisti hankkeen molemmissa kokonaisuuksissa - sekä strategisessa suunnittelussa että näyttelyn sisältöjen suunnittelussa, kertoo Lahovuo.   

Vaikka tavoitteena on parantaa myös Turun vetovoimaa, kokonaisuus on se joka ratkaisee.  

– Matkailija ei välitä kuntarajoista. Mitä isompi yhtenäinen alue, sitä enemmän se houkuttaa ja kaikki hyötyy, uskoo Lahovuo.   

Nauvon uusi vierasvenesatama on yksi saaristomatkailijoiden suosikkikohteista.  Kuva: Janica Vilen

Ketterää kehittämistä  

Archipelago Access -hanke käynnistyi huhtikuussa 2019 ja se päättyy kesäkuussa 2021.   

– Näyttelyt tulevat valmiiksi ennen kuin hanke loppuu, mutta sivuston kehittäminen on pitkän aikavälin kehittämistyötä, joka jatkuu hankkeen jälkeenkin. Sivustoa tehdään ketterän kehittämisen menetelmällä, eli kehittäminen on jatkuvaa, sanoo Lahovuo.  

Hankkeen kokonaisbudjetti on 1,46 miljoonaa euroa. 75 % rahoituksesta tulee Interreg Central Baltic -ohjelmasta. Muita rahoittajia ovat Turun kaupunki ja Tukholman saaristosäätiö.  

Kohti vihreämpiä matkaketjuja  

Turku Business Regionin asiakkuuspäällikkö Petra Niskanen vetää parhaillaan Vihreät matkaketjut -hanketta, jossa tehdään palvelumuotoilua sekä digitoidaan liikenteen reittejä ja aikatauluja. Samalla tavoitellaan liikkumisesta syntyvän hiilijalanjäljen pienentymistä.  

Vihreät matkaketjut -hankkeeseen valittiin kolme pilottireittiä: Pieni rengastie, Turun lentoasema – Utö ja Turun lentoasema – Uusikaupunki.   

– Lentoasemalta käsin matkailukohteiden saavutettavuus on ollut ongelma. Föli-alueen sisällä on vielä helppo liikkua, mutta kun mennään sen ulkopuolelle, joutuu tietoa reiteistä etsimään monesta eri paikasta. Kansainvälisen matkailijan on ollut vaikea löytää tietoa reiteistä ja aikatauluista, koska liikkumisen tieto on niin hajallaan. Parasta palvelua olisi, jos kaikki matkaliput voisi ostaa samasta paikasta ja kohdetiedot olisi helposti löydettävissä, Niskanen sanoo.   

Erityisesti tänä vuonna matkailijat ovat halunneet saaristoon ja muihin paikkoihin, joissa on tilaa hengittää, mutta niihin on ollut vaikeaa päästä ilman omaa autoa.   

Viime kesänä Pienelle rengasreitille tehtiin pilotti juuri autottomia ajatellen. Naantalin matkailu myi opastettuja retkiä, jotka lähtivät Turusta ja päättyivät Nauvoon. Näin osan matkaa sai opastuksen ja loppumatka jäi itse organisoitavaksi, jolloin kukin pystyi itse päättämään, kauanko halusi viettää aikaa Nauvossa ja matkalla sieltä Turkuun.   

Suomen eteläisimmän asutun saaren Utön kohdalla pyritään luomaan kokeiluratkaisu, jossa koko Turku – Utö -matkaketjun osalta löytyy liikennepalveluinformaatio sekä sijaintitieto helposti. Tavoitteena on saada samaan ratkaisuun sisällytettyä myös muuta informaatiota reitin varrelta.  

Archipelago Access -hanke yhdistää Turun ja Tukholman saaristot yhtenäiseksi  matkailukohteeksi. Kuva: Janica Vilen

– Tällä hetkellä matkailijalla on aika iso kynnys lähteä satamaan katsomaan, mahtuuko lautan kyytiin vai ei. Tähän asti kaikkia ollaan pystytty palvelemaan, mutta epätietoisuus on iso ongelma, Niskanen kertoo esimerkkinä.   

Uudenkaupungin pilotissa mietitään saavutettavuutta lentoasemalta matkailijoiden lisäksi myös työnäkökulmasta. Jos kulkuyhteydet olisivat kunnossa, myös ulkomaista työvoimaa voisi käyttää helpommin.   

Saavutettavuuden kehittämisessä Petra Niskanen perää yhteistyötä.   

– Matkaketjun muodostumiseen tarvitaan tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Monilla yrityksillä on aikataulut omilla sivuillaan pdf-muodossa, jolloin niitä ei pysty hyödyntämään muilla sivustoilla. Kaikkien matkailualan yritysten kannattaisi viedä tietonsa suoraan Open Street Mappiin, joka on avoimen datan palvelu, Niskanen neuvoo.  

Myös Google MyBusiness, Trip Advisor ja esimerkiksi globaali Booking.com ovat Niskasen mielestä hyviä paikkoja näkyä, koska niiden kautta tavoittaa ison osan matkailijoista.   

Vihreät matkaketjut -hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto ja se toimii koko Varsinais-Suomen alueella.