Kevyet sähköiset kulkuneuvot muuttavat liikkumistamme. Mutta kuinka paljon ne voivat korvata autoilla tapahtuvaa matkustamista?

Artikkeli on kirjoitettu osana neljävuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edisti kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti: Matti Välimäki

 

 

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

Turussa kerättiin vuosina 2018-2019 CIVITAS ECCENTRIC-hankkeen puitteissa käyttökokemuksia kevyistä sähköisistä kulkuneuvoista.

- Halusimme tutkia, miten laitteet sopivat kaupungin työntekijöiden käyttöön eri yksiköissä, erityisesti työasiamatkoilla, ja voisivatko ne ehkä korvata autolla liikkumista, kokeilun koordinaattori Heini Viljanen kertoo.

Moni kaupungin työntekijä bongattiin tuolloin sähköpyörän tai sähköavusteisen taakkapyörän satulasta. Uskaliaimmat huristelivat täl ja tois pual jokke sähköpotkulaudalla, istuttavalla sähköpotkulaudalla, sähköskootterilla tai katetulla sähköskootterilla. 

- Kokeiluun osallistui ennakkoilmoittautumisten jälkeen yksikköjä kaupungin kaikilta toimialoilta. Yksi yksikkö sai kerrallaan käyttöönsä kaksi kulkuneuvoa ja sen halukkaat työntekijät saivat testata yhtä laitetta, kukin kerrallaan, kahden viikon ajan.

Kevyen sähköiset kulkuvälineet kulkevat maksimissaan 25 kilometrin tuntinopeudella. Tieliikennelain mukaan niillä saa ajaa pyöräteillä.  

Sähköiset kulkuneuvot - ne todella kääntää sun pään

Viljasen mukaan kokeilusta opittiin paljon. Käyttäjiltä tullut palaute oli suurimmaksi osaksi positiivista.

- Palautteen mukaan laitteita oli kiva käyttää, ne olivat hauskan näköisiä ja mukavan hiljaisia.

Suosikeiksi nousivat sähköpyörät ja sähköpotkulaudat. 

- Osa käyttäjistä vierasti hieman erikoisimman näköisiä laitteita, koska ne herättivät niin paljon huomiota.

Taustalla oli ehkä muukin kuin turha vaatimattomuus. Vaikka sähköskoottereilla saa ajaa pyörätiellä, niin muut tienkäyttäjät eivät tätä välttämättä tienneet. 

- Muut pyörätietä käyttäneet saattoivat kehottaa sähköskootterilla kulkevaa siirtymään kadulle. Kerran myös poliisi pysäytti vahingossa sähkömopoilijan.

Talvi yllätti sähkömopoilijan

Sähköisten kulkuvälineiden käyttökelpoisuus riippui paljolti laitteen käyttöympäristöstä.

Esimerkiksi katettu sähköskootteri oli niin leveä, että sillä oli vaikea kulkea keskustan kapeilla pyöräteillä; lisää ongelmia tuottivat pyöräteiden korkeat reunukset. Sen sijaan lähiömäisemmässä ympäristössä kulkuneuvo toimi erittäin hyvin.

Myös Suomen talvi yllätti sähköskootterien käyttäjät: Kulkuneuvot olivat niin kevyitä, että vaikka niissä oli talvirenkaat, ne juuttuivat helposti lumeen. 

Viljanen mainitsee, että jos ja kun sähköskootterit yleistyvät, niin tämä olisi huomioitava tekemällä pyöräteistä leveämpiä. Valmiiksi rakennetussa tiiviissä kaupunkiympäristössä tehtävä on kuitenkin hankala.

Sähköpyörillä suurin potentiaali

Kokeilun perusteella voidaan sanoa, että kevyiden sähköisten kulkuvälineiden mahdollisuudet korvata autoliikennettä ovat, ainakin vielä, melko rajalliset. 

- Suurin potentiaali on ilman muuta sähköpyörillä. Niillä pystyy liikkumaan pitkiäkin matkoja itseään suuremmin rasittamatta ja hikoilematta, niin, että palaveriin ei tarvitse mennä suihkun kautta.

Viljanen pohtii, että kevyet sähköiset kulkuneuvot voivat toimia kaupunkiliikenteessä myös matkaketjujen osana, kun henkilö siirtyy vaikkapa linja-autopysäkiltä seuraavaan kohteeseen.

Kesällä 2020 Föli-fillarit saavat vahvistuksen sähköpyöristä, kun Turku kokeilee niiden toimivuutta osana kaupunkipyöräjärjestelmää, hän kertoo. 
Helppoja parkkeerata, mutta voivatko korvata auton?

Sähköisten kulkuvälineiden yksi hyvä puoli on se, että niitä ei tarvitse sovitella autojen parkkiruutuihin. 

Käytännössä erityisesti kohteesta toiseen rientävät kotihoidon työntekijät ovat usein vaikeuksissa, kun he eivät löydä autolleen parkkipaikkaa. Heidän tapauksessaan ongelmaksi saattaisi silti nousta sähkölaitteiden hitaus ja turvallisuus silloin, kun etäisyydet kohteiden välillä ovat pitkiä tai laitteilla pitäisi ajaa maantiellä autojen seassa.

Koska kevyillä sähköisillä kulkuneuvoilla on hankalaa liikkua autojen seassa, matkat on syytä tehdä pyöräteitä pitkin 

Tämä ei ole aina mahdollista, tai ainakaan pisteestä A pisteeseen B ei pääse välttämättä suorinta reittiä.

Ei lihasvoiman voittanutta 

Viljasen mukaan ristiriitaista on, että ainakin tällä hetkellä erityisesti sähköpotkulaudoilla tehdään matkoja, jotka muuten tehtäisiin kävellen tai polkupyörällä.

Se on tietenkin negatiivinen asia kansanterveyden kannalta, hän huomauttaa.

Ja mitä ympäristöystävällisyyteen ja liikenteen sujuvuuteen tulee, niin lihasvoima taitaa päihittää jopa vihreän sähkön.

Sähköpotkulaudoille etsitään pelisääntöjä

Pilottihankkeeseen osallistuneet kaupungin työntekijät eivät suinkaan olleet Turun ainoita sähköpotkulautailijoita. 

Yksityisten yritysten vuokraamat laitteen ovat muuttaneet parissa vuodessa merkittävästi katukuvaa.

Ilmiössä on paljon positiivista; sähköpotkulautailu voidaan tulkita esimerkiksi uudenlaiseksi urbaaniksi kulttuuriksi: Mobility as an Experience. Se saattaa olla ainakin kaukaisesti sukua sellaisille skeittailun, lumilautailun ja surffauksen kaltaisille lautailukulttuureille, joihin liittyy ajatuksia rennosta ja vapaasta liikkumisesta.

Heini Viljanen kertoo, että kaupunki saa paljon negatiivista palautetta kulkuväylille jätetyistä ja muita liikkujia häiritsevistä sähköpotkulaudoista. 

- Uudelle ilmiölle etsitään parhaillaan sopivaa muotoa ja pelisääntöjä. Turun kaupunki pohtii yhdessä alan yritysten kanssa esimerkiksi mallia, missä potkulautoja voidaan jättää käytön jälkeen vain tietyille alueille.

Heini Viljanen lapsineen oman sähkömoponsa kyydissä. 

Palvelun ostaminen voittaa usein omistamisen

Viljasen mukaan kokeilu antoi arvokasta tietoa myös siitä, minkälaisia kevyitä sähköisiä kulkuneuvoja nykyään on ylipäätään tarjolla.

Se, että olemme uuden ilmiön äärellä, kävi konkreettisesti ilmi, kun hankimme pilotissa testattavia kulkuneuvoja. Alan yritykset lähtivät innolla mukaan hankkeeseen, kun ne ymmärsivät, että voisivat saada tämän kautta näkyvyyttä tuotteilleen.

Bisneksen uutuus näkyi esimerkiksi siinä, että laitteisiin ei saanut aina kovin nopeasti varaosia.

Viljasella on vinkki kevyen sähköisen kulkuneuvon ostamista harkitseville.

Kannattaa miettiä paitsi itse kulkuneuvoa myös sitä, että miten laitteen huolto onnistuu myöhemmin ja mistä löytyy varaosia. Se, että ostaakin laitteen sijasta palvelua, voi olla hyvä vaihtoehto.

CIVITAS ECCENTRIC hankki pilotissa käytetyt kulkuvälineet leasing-sopimukselle. Nyttemmin kaupunki on lunastanut itselleen kaksi sähköpyörää ja sähköisen taakkapyörän eli laitteet, jotka saivat eniten positiivista palautetta.

Pilottihankkeessa testatut kevyet sähköiset kulkuneuvot:

  • Sähköpyörä Kalkhoff 
  • Sähköavusteinen, kuljetuslaatikolla varustettu kolmipyöräinen taakkapyörä Babboe
  • Sähköskootteri goMoto 
  • Katettu sähköskootteri goMoto 2.4
  • Nelipyöräinen sähköskootteri Skand 1400, ei katettu  
  • Sähköskootteri Skand 
  • Polkimilla varustettu sähköskootteri Skand
  • Sähköpotkulauta Xiami Mi M365
  • Sähköpotkulauta Inokim Quick
  • Sähköpotkulauta E-Wheels Ribber