Turvallisen talvipyöräilyn edellytys on pyöräilyväylien hyvä kunnossapito. Turussa talvipyöräilyn testireitti saa kiitosta.

Artikkeli on kirjoitettu osana neljävuotista EU-rahoitteista CIVITAS ECCENTRIC -hanketta, joka edisti kestävää ja älykästä kaupunkiliikennettä Turussa ja neljässä muussa Euroopan kaupungissa: www.turku.fi/civitas-eccentric.

Artikkeli on myös osa Liikkumisen artikkelit -sarjaa, jossa pureudutaan monipuolisesti ajankohtaisiin liikenteen ja liikkumisen aiheisiin.

Teksti: Eeva Lehtinen.

 

 

CIVITAS ECCENTRIC 2016–2020

Turussa pyritään parantamaan ympärivuotisen pyöräilyn mahdollisuuksia. Yhtenä isoimmista parannuksista on talvipyöräilyn testireitti, joka otettiin käyttöön lokakuussa 2017. Kolmen talven aikana 12 kilometrin mittainen testireitti on vakiinnuttanut paikkansa talvipyöräilijöiden keskuudessa.
Reitti kulkee Turun keskustan alueella sekä Kupittaalla.

– Reitti valikoitui sen mukaan, missä on suurimmat pyöräilymäärät. Reitistä haluttiin suunnitella järkevä kokonaisuus, jota kaluston on helppo pitää kunnossa, Turun kaupunkiympäristötoimialan katuinsinööri Heidi Jokinen kertoo.

Reittiä hoidetaan harjasuolausmenetelmällä. Turussa vastaavaa menetelmää ei ole aiemmin käytetty.

– Harjasuolauksessa lumi poistetaan harjaamalla. Jos on paljon lunta, silloin ensin aurataan ja sitten harjataan. Harjattuun pintaan lisätään suola pitämään liukkaus poissa. Suolaseos on sellainen, että se pitää liukkauden poissa pitkään ja puree vielä -15 pakkasateessa, Jokinen sanoo.

Harjasuolausta ja harjahiekoitusta

Heidi Jokinen kertoo harjasuolausmenetelmän olevan vaativa, mutta testireitistä on tullut paljon hyvää palautetta.

– Menetelmä on urakoitsijoille vaativa ja vei hetken aikaa opetella sitä, mutta työ tekijäänsä opettaa. Reittiä ei saa nopeasti ajettua ja se harjataan useampaan kertaan. Testireitti on otettu tosi hyvin vastaan. On harvinaista saada kehuja kunnossapidossa, Jokinen hymyilee.

– Suolauksesta tosin ollaan aina montaa mieltä ja siitä on tullut jonkin verran toisenlaistakin palautetta. On harmiteltu, kun suola kulkeutuu kenkien mukana sisätiloihin ja joku on havainnut pyörän ruostuvan herkemmin, Jokinen sanoo.

Osassa reittiä on kokeiltu myös toisenlaista harjausmenetelmää, jossa suolan tilalle katuun laitetaan hienoa hiekkaa.

– Uudenmaankadulla on ollut testikäytössä harjahiekoitusmenetelmä. Pesty hiekka on hienompaa ja pehmeämpää kuin perinteinen sora. Tien pinta jää märäksi harjauksen jälkeen ja hiekka jäätyy pintaan. Hiekka harjaantuu aina myös pois, toisin kuin perinteinen sora muilla reiteillä. Tämä on toiminut ja pyöräilijöiltä on tullut kiitosta, Jokinen kertoo.

Lisää tehostetun kunnossapidon reittejä

Talvipyöräilyn testireitti saatiin Turkuun osana Civitas eccentric-hanketta. Testireitti on käytössä ainakin tänä talvena 2020–2021. Sitä seuraavasta talvesta ei vielä ole tehty päätöksiä.

– Jos päätös reitin jatkamisesta tehdään, täytyy punnita eri liukkaudentorjuntamenetelmiä. Joko jatketaan suolausmenetelmällä tai sitten koko reitti hoidetaan harjahiekoitusmenetelmällä, josta on hyviä kokemuksia. Myös muita mahdollisia menetelmiä otetaan huomioon, Heidi Jokinen pohtii.

Turussa lisätään tänä talvena tehostetun kunnossapidon reittejä.

– Pyöräily on tämän päivän juttu ja talvikunnossapitoa pitää jatkuvasti kehittää. Talvipyöräilyn testireitti ei ole laajenemassa, mutta tehostettuja kunnossapidon reittejä lisätään talvella muun muassa Aninkaisten sillalta pohjoiseen, Tampereen valtatielle päin. Pitkän tähtäimen suunnitelmana on lisätä alueurakoiden kilpailutusten yhteydessä tehostetun hoidon väyliä ja sitä kautta vastata talvipyöräilijöiden tarpeisiin, Jokinen sanoo.

Talvipyöräilyä lisää osaltaan myös Föli-Fillarit, jotka ovat yhä Suomen ainoa ympärivuotinen kaupunkipyöräjärjestelmä. Talveksi kaikkiin Föli-fillareihin vaihdetaan nastarenkaat.

Talvipyöräilyn testireitti kulkee myös Turun jokirannassa. Kuva: Anette Korkiakangas

Tiskihanskat pitävät kädet kuivina sateellakin

Turkulainen Miina Nurmi liikkuu pyörällä ympäri vuoden. Työmatkaa hänellä on neljä kilometriä suuntaansa ja se taittuu pyörällä säässä kuin säässä. Nurmi kokee, ettei pyöräily talvella ole erilaista kuin muinakaan vuodenaikoina.

– Talvella täytyy kuitenkin pukea lämpimästä, kun menee ulos. Eniten täytyy miettiä käsineitä, joista tuuli ei menisi läpi, Nurmi toteaa.
Sadekeleille Nurmi on keksinyt oivan kikan, jolla käsineet pysyvät kuivina.

– Laitan sormikkaiden päälle kumiset siivouskäsineet. Kädet pysyvät kuivina, eikä käsineitä tarvitse kuivatella, Nurmi hymyilee.
Hänellä on kaksi pyörää, joista toisessa on aina valmiina nastarenkaat, ja sen hän ottaa käyttöön tarvitessa.

– Harvoin Turun talvessa tarvitsee nastapyörää ottaa käyttöön. Kaksi lastani pyöräilevät myös talvella ja heidän pieniin pyöriinsä on vaikea löytää nastarenkaita. Emme kuitenkaan jätä pyöräilemättä sen takia, että talvella olisi vaarallista pyöräillä. Liukkaalla vauhtia täytyy hidastaa ja olla erityisen tarkkoja autojen kanssa, koska autojenkin on vaikea pysähtyä liukkaalla esimerkiksi suojatien eteen, Miina Nurmi sanoo.

Hän toteaa, ettei pyörää kannata talven tullen jättää varastoon.

Miina Nurmi kulkee työmatkan pyörällä ympäri vuoden. Kuva: Eeva Lehtinen

– Ei pidä katsoa kalenterista, että nyt loppuu pyöräily. Pyöräilyssä parasta on se, että pääsee joustavasti paikasta toiseen ilman aikatauluja. Pyörällä pääsee yleensä aina lähelle, eikä tarvitse etsiä parkkipaikkoja.

Nurmen työmatka kulkee osin talvipyöräilyn testireittiä pitkin.

– Testireitti on ollut aina asiallisessa kunnossa. Muutoin pyörätiet ovat talvisin toisinaan huonossa kunnossa. Parhaiten toimii mielestäni harjaus, koska tavallinen aura-auto jättää pyörätielle lunta.Hankalinta on, jos lumi pääsee pakkautumaan ja pyörätiestä tulee möykkyinen. Silloin siirryn usein ajotielle ajamamaan, Miina Nurmi sanoo.

Testireitti vaikuttaa pyöräreitin valintaan talvella

Myös turkulaisen Kari Jakobssonin perheessä pyöräillään niin kesällä kuin talvellakin. Hän kulkee sähköpyörällään kolmen kilometrin työmatkan ja hakee tyttären päivähoidosta pyörällä.

– En muista, että olisin kelin vuoksi jättänyt pyöräilemättä. Töihin pääsen bussilakin, mutta se on hitaampaa. Tällä hetkellä tosin teen pitkälti etätöitä, mutta oikeastaan kaikki kuljettavat matkat taittuvat pyörällä. Tyttö viihtyy hyvin turvaistuimessa, Jakobsson toteaa.

Talvisin perheen pyöriin vaihtuu nastarenkaat ja vaatteita laitetaan reilummin päälle – muutoin pyöräily on samanlaista kuin muinakin vuodenaikoina.
Suurin osa Kari Jakobssonin pyörämatkoista kulkee talvipyöräilyn testireittä pitkin. 

– Testireitti vaikuttaa talvella reittivalintoihini. Olen ollut tyytyväinen testireittiin. Parhaimmillaan siinä on kesäkelin olosuhteet ja toivoisin reitin laajentumista.

Kari Jakobsson vaihtaa talven tullen pyöräänsä nastarenkaat. Tytär viihtyy hyvin pyörän kyydissä ja Jakobsson vie hänet ja hakee hänet pyörällä hoidosta. Kuva: Eeva Lehtinen

Muuten pyöräteiden kunnossapitoon hän toivoisi jatkuvuutta.

– Väylien priorisointi näkyy selvästi. Samalla matkalla saattaa olla katuja, joilta ajetaan lumet useasti päivässä ja sellaisia katuja, joita ei hoideta edes joka päivä. Kaipaisin jatkuvuutta eri väylien välille, Jakobsson sanoo.

Hän kannustaa kaikkia jatkamaan pyöräilyä myös talven tullen.

– Talvi on mainiota aikaa pyöräillä. Talviaamuna töihin meneminen pyörällä virkistää, Kari Jakobsson toteaa ja kannustaa kaikkia kokeilemaan.