Elina Lehtonen työskentelee Turun linnassa lippukassanhoitajana. Omien sanojensa mukaan Turun linna on yksi jännittävimmistä ja parhaista paikoista olla töissä. Millaista on työskennellä yhdessä Suomen tunnetuimmista museoista?

TURUN TEKIJÄT

Turun kaupungilla työskentelee yli 11 000 eri alan ammattilaista monipuolisissa työtehtävissä.
Tässä juttusarjassa työntekijät pääsevät kertomaan työstään kaupungilla. Mikä on työpäivän paras hetki ja miksi kaupungille kannattaa tulla töihin?

Avoimet työpaikkamme löydät Kuntarekrystä osoitteesta www.turku.fi/rekry

Elina Lehtosen päätyö on asiakaspalvelua eli lippujen ja oheistuotteiden myyntiä, asiakkaiden neuvomista sekä sähköposteihin ja puhelimeen vastaamista. Lisäksi työhön kuuluu myös toimistotöitä, kuten tilitysten ja raporttien hoitamista. Turun linna toimii myös juhlatilana ja linnan upeat salit ovat vuokrattavissa. 

– Hoidamme kassalla myös kuvauslupia, ja tarpeen mukaan esittelemme vuokrattavia tiloja kiinnostuneille asiakkaille, Elina kertoo.

Monipuolisuus onkin yksi parhaista asioista mitä linna voi tarjota, Elina kertoo

Kuinka nopeasti kävelen päälinnan läpi?

Työpäivään kuuluu myös luonnollisesti työkavereiden kanssa jutustelua, hauskan pitoa sekä rauhallisella ajalla leikkimielisiä "kuinka nopeasti kävelen päälinnan läpi" -kilpailuja.

– Pyrimme parhaamme mukaan tekemään työstämme mahdollisimman mielekästä ja kiinnostavaa myös poikkeusaikana, kertoo Elina.

Turun linnassa on mahtava tiimi. Kuvassa takaa vasemmalta tet-harjoittelijat Anna ja Jenna, opas Hilkka Kauppinen ja tutkija Susanna Lahtinen sekä eturivissä lippukassanhoitaja Elina Lehtonen ja tutkija Bengt Selin. (Kuva: Hannu Aaltonen) 
 

Meillä on mahtava työtiimi, asiat hoituvat sujuvasti, meillä on osaavaa asiakaspalvelua ja kaiken kruunaa upea työmiljöö, kiittelee Elina

Asiakaspalvelutyötä upeissa puitteissa

Elinan työhön kuuluu myös uusien kassalaisten perehdyttämistä. Kassatyö on paljon muutakin kuin lippujen myyntiä, ja siksi onkin tärkeää käydä huolellisesti läpi kaikki eri osa-alueet.

– Koska olemme yksi Suomen tunnetuimmista museoista, asiakaspalvelu ja asiakaslähtöisyys ovat meille hyvin tärkeää. Toimimme myös ikään kuin turisti-infona. Opasvaraus on myös oleellista tuntea, sillä meidän työhömme kuuluu myös erilaisten opastusten myyminen, Elina tarkentaa. 

Työssäni ja työpaikassani on parasta työympäristö ja työkaverit, toteaa Elina

 

Poikkeusaika museoissa

Tällä hetkellä linna on rajoitetusti auki, ja vierailulle pääsee ainoastaan ennakkovarauksella.

– Tässä meillä on käytössä Hellewi-niminen järjestelmä. Asiakkaiden neuvonta on siis myös yksi tärkeä osa työtämme, kun uusi järjestelmä herättää paljon kysymyksiä, Elina kertoo.

Uuden oppiminen nähdään linnassa positiivisena itsensä kehittämisenä, kun tiimipalaverit ovat siirtyneet verkkoon ja Hellewi otettiin käyttöön.

– Olen oppinut nauttimaan Teams-kokouksista, joita onkin ollut poikkeusaikana varsin runsaasti, toteaa Elina.