Kunnianhimo ja rohkeus ovat ratkaisevia aineksia onnistuneen tapahtuman menestysreseptissä. Turkulaisen Sunborn Eventsin kokeneet ammattilaiset pitävät riman korkealla hioessaan ideoita asiakkaan parhaaksi.

Juha Leinosta ja Kristian Karnellia naurattaa. Miehet sovittavat kiltisti Chaîne des Rôtisseurs -vitjoja ylleen tuomaan valokuvaan toivottua arvovaltaa, vaikka molemmat hyvin tietävät, ettei pönöttävä virallisuus ole enää trendi edes ammattikeittiössä.

– Uskottavalla kokilla pitäisi olla hihat käärittynä ja tatuoinnit näkyvästi esillä, Karnell veistelee.

Karnell työskentelee Sunborn Eventsin keittiöpäällikkönä ja Leinonen kehitysjohtajana. Miehet on keitetty niin monessa liemessä, etteivät he tarvitse sen enempää vitjoja kuin tatuointeja itsetuntoaan pönkittämään.

Leinonen on ahertanut Sunbornilla eri tehtävissä jo lähes 20 vuotta, mutta hänen uransa lähti lentoon nimenomaan keittiön kautta.

– Työskentelin toistakymmentä vuotta keittiömestarina ulkomailla, esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Lähi-idässä. Vuosituhannen vaihteessa palasin Suomeen uudistettuun Hotel Kämpiin ja sieltä Naantalin Kylpylän keittiöpäälliköksi, Leinonen taustoittaa vaatimattomaan tyyliinsä, vaikka YK-joukot, viiden tähden hotellit ja loistoristeilijät eivät ole ihan joka kokin peruskauraa.

Vuodet maailmalla koulivat

Myös Karnell on ammentanut kauhakaupalla ammattitaitoa kansainvälisistä pesteistään. Maailmalla ammattitermi ”vaativa asiakas” sai äkkiä uuden merkityksen.

– Aloitin kokkihommat 15-vuotiaana legendaarisessa ravintola Kynsilaukassa ja sen jälkeen olen kiertänyt laajasti sekä Suomessa että maailmalla. Kymmenen vuotta ulkomailla antoivat arvokasta ja aitoa oppia eri maiden mauista ja keittiöistä, Karnell kertoo.

Tietämys tavoista ja kulttuureista on auttanut pitämään tyytyväisenä Suomessa käyneitä valtiovieraita ja kuninkaallisia. Arvovaltaiset asiakkaat tulivat Karnellille tutuksi myös Savonlinnan oopperajuhlilla.

– Johdin neljä kesää Olavinlinnan keittiötä oopperajuhlien aikana eli työskentely historiallisessa linnassa on minulle jo tuttua, Karnell hymyilee Turun linnan Eteläisessä salissa.

Sunborn Eventsin kehitysjohtaja Juha Leinonen (vas.) ja keittiöpäällikkö Kristian Karnell ovat kokeneita ammattilaisia, joiden kanssa kelpaa suunnitella ja toteuttaa tapahtumia.

Kokous- ja juhlatilat täydentävät toisiaan

Leinonen ja Karnell kertovat uransa vaiheista Turun Linnassa, koska Sunborn Events sai linnan ravintola- ja juhlapalvelut vastuulleen alkuvuodesta. Perheomisteiseen Sunborn Groupiin kuuluvalla yrityksellä on vaikuttava paletti kokous- ja juhlatiloja, joissa se pyörittää myös ravintolatoimintaa.

Turun Linnan lisäksi tilavalikoimaan kuuluvat Helsingin Kulttuuritalo, Naantalin kylpylä, Naantalin Kaivohuone ja ravintola Snickari sekä Turussa Ruissalon kylpylä ja Honkapirtti, ravintola Pinella ja tapahtumatalo Logomo.

– Siitä on valtavasti etua, että paikoista jokainen on vieläpä ihan omanlaisensa, Leinonen sanoo.

– Esimerkiksi Logomo on moderni tapahtumakeskus, jonka tilat ja tekniikka skaalautuvat melkeinpä mihin tahansa. Logomossa järjestetyn hybridikokouksen jälkeen vieraat voi viedä tyystin toisenlaiseen ympäristöön – vaikkapa luonnon keskelle Ruissaloon tai renessanssijuhlaan Turun linnaan.

Syksyn 2020 yrityskauppa ja nimenvaihdos kertovat paljon. Kun Sunborn Cateringista tuli Logomon pääomistaja, yrityksen nimi muutettiin samalla Sunborn Eventsiksi.

– Nykyinen nimi kuvaa paremmin, mihin kaikkeen taivumme, Leinonen toteaa.

Palveluja täydentää luontevasti Sunborn Live, joka tuottaa viihdyttäviä konsertteja ja festivaaleja.

– Laaja-alainen osaaminen takaa, että pystymme toteuttamaan ilmeeltään ja mittakaavaltaan todella monenlaisia tapahtumia. Tarvittaessa vahvistamme tietotaitoa lujasta yhteistyökumppanien verkostosta.

Historia inspiroi visioimaan

Sunborn Events vastaa yli 700-vuotiaan Turun Linnan juhlatilojen vuokrauksesta yhdessä Turun museokeskuksen kanssa. Historiallinen linna piha-alueineen luo tapahtumiin ainutlaatuisen tunnelman, jota keittiöpäällikkö Karnell vahvistaa yhdistelemällä tarjoiluissa mennyttä ja nykyaikaa.

– Turun linnassa herää halu esitellä lautasella klassisempaa ruokaa kuin vaikkapa Logomossa. Minulla on vahva fine dining -tausta, joten olen innoissani päästessäni gastronomian alkulähteille, keittiömestari fiilistelee.

Linnan uudesta illallismenusta Karnell nostaa esimerkiksi Beef Wellingtonin, joka tunnetaan liharuokien aatelisena.

– Klassikoita tietysti modernisoidaan tämän päivän makuun sopivaksi. Mausteita käytetään nykyään paljon monipuolisemmin kuin ennen.

Kiehtova ympäristö inspiroi visioimaan uusia tuotteita, palveluita ja tapahtumia – tietysti historiaa kunnioittaen. Leinosen mielestä Turun linnaan sopisi mainiosti pienimuotoinen leipomo, sillä siellä on jo aikoinaan ollut leivintupa.

– Suunnittelemme pienpanimon kanssa linnalle omaa olutta, mikä on hyvin luontevaa, koska linnassa on pantu olutta. Tislaamosta en sentään haaveile, vaikka on täällä myös poltettu viinaa, kehitysjohtaja linjaa naurahtaen.

Hyvät ideat heti toteutukseen

Sunborn Eventsin kokeneiden ammattilaisten kanssa kelpaa suunnitella ja toteuttaa isoja kokouksia ja juhlia. Keittiöpäällikkö Karnell uskaltaa paljastaa, että harvoin tulee sanottua asiakkaan ideoille ei.

– Kuuntelemme ja kerromme myös toimivista mahdollisuuksista, joita asiakas ei ole tullut edes ajatelleeksi. Meiltä kyllä löytyy kunnianhimoa.

Sunborn Events tunnetaan tapahtuma-alalla yrityksenä, joka reagoi luovasti ja ketterästi ajan henkeen. Leinosen mukaan kehutut piirteet ovat joustavan työkulttuurin ansiota.

– Meille on annettu vapaus tehdä. Esimerkiksi vaihtoehtomusiikin festivaali Kesärauha syntyi hyvin spontaanisti ja siitä tuli heti menestys. Jäykemmässä organisaatiossa ideaa olisi jääty pohtimaan pitemmäksi aikaa, hän arvelee.

– Ensin tehdään ja sitten kysytään. Pääsääntöisesti se on hyvä asia, Karnell virnuilee.

Viime kesänä Kesärauha-festivaali jouduttiin harmittavasti perumaan, mutta turkulaisia ilahdutti Logomon terassille pikavauhdilla ideoitu konserttisarja. Menestyskonseptille on kaavailtu toiveikkaasti jatkoa.

– Terveysturvallisesta Logomon Terassikesästä on jo tullut kyselyjä yrityksiltä, sillä niitä kiinnostavat lippukiintiöt konsertteihin. Toki tapahtuman voi toteuttaa myös yksityisesti yhdistäen ulkoilman aktiviteetit, ruokailut ja musiikin, Leinonen kertoo.

Massatapahtumien luottokumppani

Sunborn Events on luotettava kumppani myös muille tapahtumajärjestäjille. Yritys on vastannut ruoka- ja juomatarjoiluista muiden muassa Tall Ship Race -purjehdustapahtumassa ja yleisurheilun kansainvälisessä Paavo Nurmi Gamesissa.

– Olemme mukana järjestämässä myös Aurajoen Yöjuoksua, joka on suosittu kisa työ- ja ystäväporukoille. Lähtö ja maali tuodaan kesäkuun tapahtumassa ensimmäistä kertaa Turun linnan pääportille. Linnan pihalla voimme tarjota iltapalaa ja ohjelmaa, Leinonen kertoo.

Pihamaa on ollut värikkäiden tapahtumien keskuspaikka jo keskiaikaisessa linnassa, mutta nykyään kulttuurihistoriallinen kohde vaati huolellista harkintaa.

– Tapahtumat pitää räätälöidä tyylikkäästi paitsi asiakkaan toiveisiin myös miljöön mittoihin, Sunborn Eventsin konkarit muistuttavat.

Vapaus luovuuteen on ansaittu kokemuksella ja hyvällä maulla.

Teksti: Merja Kallikari
Kuvat: Mika Okko