Katso haastattelu

Linkki avautuu YouTubeen. Videon asetuksissa voit valita tekstityksen asetukset. Video on tekstitetty suomeksi ja ruotsiksi.

Satamakapteeni Kari Riutalla oli työhuone vuonna 1957 käyttöön vihityssä matkustajapaviljongissa. Rakennus sijaitsee Linnanniemen kärjessä, ulkopuolisilta suljetulla alueella. Matkustajaliikenne siirtyi vanhasta matkustajapaviljongista nykyisiin terminaalirakennuksiin niiden valmistettua 1970-luvun alussa. Matkustajapaviljonki on sen jälkeen ollut satamavalvonnan ja tullin käytössä. Rakennus oli Riutalle tuttu jo poikavuosilta, jolloin alueella saattoi kulkea vapaasti ja katsella laivoja paviljongin terassilta. 

Riutta sai Turun satamasta väliaikaisen ahtaajan pestin vuonna 1980 ja siitä alkoi monipuolinen ura merenkulun ja satamatoimintojen parissa. Maailman satamia nähnyt Riutta arvosti Turun satamaa ja saaristoa. 

– Mielestäni tämä on satamana sellainen aika inhimillinen, juuri tämä matkustajasataman alue. Tässä on kuitenkin Hirvensalo, Ruissalo, suurin osa maailman satamista on sellaista, että mitään saaristoa ei ole, tullaan vain aallonmurtajilla sisään ja sitten se on siinä.

In memoriam.
Satamakapteeni Kari Riutta menehtyi yllättäen huhtikuussa 2020. Turun museokeskus kunnioittaa Kari Riutan muistoa

Satamakapteenin täytyy olla päivystysvalmiudessa vuorokauden ympäri. Riutalle puhelut ohjattiin myös silloin, kun ei oikein tiedetty kehen tulisi ottaa yhteyttä. Joskus neuvoa odotettiin varsin erikoisiin pulmiin. 

– Joku vanha setä soitti tänne illalla, oli hyvin kohtelias kyllä ja ilmeisesti ottanut muutaman viskin jo. "Tässä olemme istumassa iltaa ravintolassa niin täällä on hyvin hiljaista yöelämää, niin löytyisikö satamasta kevytkenkäisiä naisia." Paino sanalla kevytkenkäisiä. Sanoin, että jos herra nyt kuitenkin soittaisi jollekin viihdelinjalle.

Riutan ura satamassa alkoi ikään kuin sattumalta, mutta lopulta siitä tuli hänen elämäntyönsä. 

– En voi sanoa, ettei päivääkään vaihtaisi pois, mutta kyllä minä varmasti menisin... tietysti maailma on nyt erilainen, kun mitä se oli silloin, kun aloitin, mutta... kyllä minä varmaan samaa polkua menisin eteenpäin.

  • Kuvat: Ville Mäkilä, Turun museokeskus

Matkustajapaviljonki 

Matkustajapaviljonki 1950-luvulla. Kuva: Turun Sanomat, Turun museokeskuksen valokuvakokoelmat.
  • 1800-luvun jälkipuoliskolla sataman kärkeä ja Ruissaloa yhdisti silta. Se purettiin 1910-luvun alussa ja kärkeen rakennettiin kaupunginarkkitehti J. Eskil Hinderssonin suunnittelema jugendtyylinen kahdeksankulmainen tullipaviljonki "ottkantti".  
  • Tullipaviljongin tilalle rakennettiin vuonna 1956 Turun Talonrakennusosastolla kaupunginarkkitehti A.S. Sandelinin johdolla suunniteltu matkustajapaviljonki. Sen edustavuuteen kiinnitettiin paljon huomiota. Odotusaulan seinää koristaa taiteilija Hilkka Toivolan suuri freskotekniikalla toteutettu maalaus Portti itään ja länteen. Mereltä tulijoita tervehtii rakennuksen julkisivun pronssireliefi, taiteilija Jussi Vikaisen Rannalla odottajat
  • Vuonna 1972 matkustajapaviljongin pohjoispuolelle valmistui Silja Linen uusi kahdeksankulmainen terminaali, ja vanha matkustajapaviljonki korjattiin satamavalvonnan ja tullitoiminnan tarpeisiin. 

Matkustajapaviljonki. Kuvaaja: Turun Sanomat. Valmistusaika 1950-luku. 

Kaupunginosa/Alue: