Janne Maunun tekemiltä videoilta kuka tahansa voi oppia fysiikkaa, kemiaa, matematiikkaa ja tietotekniikkaa.

Youtubessa kurssit ja oppiaineet voi jaotella omiksi soittolistoikseen

Puolalan koulun opettaja Janne Maunu on tehnyt viimeisen vuoden aikana aikamoisen urakan: hän on kuvannut noin 150 fysiikan, kemian, matematiikan ja tietotekniikan videota, joita oppilaat voivat katsoa hänen Youtube-tililtään.

Videot on jaoteltu Youtubessa oppiaineiden ja vuosiluokan mukaan omiksi kokonaisuuksikseen. Siten esimerkiksi 7. luokan fysiikan tunnit ja valinnaisen tietotekniikan tunnit löytyvät omilta soittolistoiltaan. Maunun mukaan fysiikan videoihin liittyvä kokonaisuus alkaa olla valmis, mutta muissa oppiaineissa riittää vielä tekemistä.

Maunu on tehnyt videot ensisijaisesti omille oppilailleen. Niitä voi katsoa Youtubesta silti kuka tahansa.

- Olen tehnyt videoista tarkoituksella julkisia, jotta muutkin voivat katsoa niitä. Jos joku muukin oppii niistä, niin hyvä, Maunu kertoo.

Maunu alkoi tehdä videoita oppilailleen vuosi sitten etäopetukseen siirtymisen jälkeen. Tai jos ihan tarkkoja ollaan, hän oli tehnyt muutaman videon tietotekniikan kurssille jo sitä ennen. Mutta kunnolla videotuotanto lähti käyntiin koronarajoitusten jälkeen.

Maunu alkoi miettiä, miten hän voisi opettaa oppilaitaan etäopetuksessa parhaiten.

- Harva oppilas jaksaa istua kaksoistuntia Teamsin ääressä keskittyneesti. Videoiden avulla oppilaat voivat edetä tunneilla omaan tahtiinsa ja katsoa opetetut asiat tarvittaessa uudestaan.

Nuorille on tärkeää, että opettaja näyttää videoilla omat kasvonsa

Videoilla Maunu esiintyy samalla lailla kuin tavallisilla oppitunneilla. Eräs ero on kuitenkin siinä, että videot on pilkottu lyhyisiin osiin.

- Olen huomannut, että videoilla on hyvä tiivistää asia 7–8 minuutin mittaisiin pätkiin. Ensimmäisillä videoilla asiat tuli selitettyä turhankin laveasti.

Minkälaisia ohjeita Maunulla on opettajille, jotka pohtivat omien opetusvideoiden tekemistä?

- Kamera päälle vaan ja opettelemaan. Kaiken oppii, kun alkaa tekemään.

Hetken kuluttua Maunu lisää, että ensimmäisellä kerralla on hyvä kuvata sellainen oppitunti, jonka pitäisi muutenkin. Videolla voi olla myös PowerPointia tai muuta sisältöä. Nuorille on silti tärkeää, että opettaja näyttää videoilla omat kasvonsa.

- Videot paranevat ajan myötä. Kymmenen videon jälkeen videon kuvaaminen tuntuu lähes tavalliselta oppitunnilta.

Julkaisun yhteydessä kannattaa miettiä, tekeekö videoista julkisia ja mitä rajoituksia niissä käyttää.

- Muuten kommenttiosioon saattaa muuten tulla kaikenlaisia kommentteja, Maunu kertoo.

Videot ovat vain yksi osa Maunun opetuspalettia. Hänen oppilaansa tekevät nimittäin sähköistä portfoliota, josta löytyvät videoiden lisäksi muistiinpanot, tehtävät, simulaatiot ja oppimispäiväkirja.

Tämä on nykyaikaista oppimista. Sähköisen portfolion avulla pystyn arvioimaan oppilaita jatkuvasti, eikä erillisiä kokeita tarvita.

Sähköisen portfolion avulla Maunu näkee saman tien, ketkä ovat tehneet tehtävät kunnolla ja kenen on vaikea oppia asioita. Jos jollain on tehtäviä tekemättä, Maunu voi kysyä saman tien niiden perään. Oppimispäiväkirjasta hän voi lukea, miten oppilaat analysoivat omaa oppimistaan ja minkälaisia ajatuksia kurssilla käsitellyt asiat heissä herättävät.

Näillä näkymin myös muut Maunun sähköiset aineistot tulevat julkiseen jakoon jossain vaiheessa.

Fysiikka, kemia ja matematiikka opettavat, mitä maailmassa tapahtuu

STEAM Turussa STEAM tulee sanoista Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics. Käytännössä siis STEAM Turun perusta rakentuu pitkälti Maunun opettamien aineiden eli fysiikan, kemian, matematiikan ja tietotekniikan ympärille.

- STEAM-sisällöt ovat minulle hyvin tuttuja, ja niissä on hyvä ajatus, Maunu kehuu.

STEAMilla tarkoitetaan varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen yhdistävää tiede- ja teknologiapolkua, jonka tavoitteena on lisätä luonnontieteiden ja tekniikan alojen vetovoimaa Turun ja Lounais-Suomen alueella.

Viime vuonna Maunu osallistui Puolalan koulun käsityönopettajan kanssa Koodattavat tekstiilit -nimiseen STEAM-projektiin. Tänä lukuvuonna hänen tarkoituksenaan oli järjestää STEAM-henkinen fysiikka ja kemia -kerho, mutta koronatilanteen takia se jäi toteuttamatta.

- Ensi lukuvuodeksi muutimme valinnaisen tietotekniikan STEAM ja tietotekniikka -valinnaisaineeksi. Noilla tunneilla mennään tietotekniikan lisäksi syvemmälle matematiikkaan, fysiikkaan ja kemiaan.

Maunu hyödyntää kurssilla yhteisiä sisältöjä, jotka ovat myös muiden STEAM-valinnaisaineeseen osallistuvien koulujen käytettävissä.

- Matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa halukkaat ovat jo päässeet tunneillani tutustumaan lukion sisältöihin, ja viime lukuvuonna kaksi oppilastani suoritti myös lukion pitkän matematiikan kursseja.

Loppuun vielä pakollinen kysymys: miksi kannattaa opiskella fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa?

- Harva asia pyörisi tässä yhteiskunnassa ilman fysiikkaa, kemiaa ja matematiikkaa. Oikeastaan ne liittyvät koko ajan meidän elämäämme, ja niiden avulla ymmärrämme, mitä ympärillämme olevassa maailmassa tapahtuu. Siksi jokaisen on hyvä tietää niistä jotain. Lisäksi ainakin jokunen vuosi sitten 70 prosenttia kaikista työpaikoista liittyi kemiaan ja fysiikkaan. Työmahdollisuudet supistuvat aika paljon ilman niitä.

Tutustu Jannen videoihin:

https://www.youtube.com/c/JanneMaunu