Alakoulun sarjan voittajaksi selviytyi Eetu Marjoniemi Puolalan koulusta ja yläkoulun sarjan voittajaksi Elias Laakso Maijamäen koulusta. Kilpailu oli kärjen osalta tiukka ja sopivan haastava.

Testaa päässälaskutaitosi

Osaatko sinä laskea yläkoululaisten kilpailun tehtävät päässä? Oikeat vastaukset löydät uutisen lopusta.

Tehtävä 1:

3 · 101 + 3 · 99 =

Tehtävä 2:

Maskipaketista on käytetty yksi viidesosa. Maskeja on jäljellä 24 kappaletta. Kuinka monta maskia paketissa oli alun perin?

Kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa etäyhteyksien avulla

Turun alueen ala- ja yläkouluissa järjestettiin Päässälaskumestari-kilpailu, jossa etsittiin parhaita päässälaskijoita. Kilpailu oli kärjen osalta tiukka ja sopivan haastava, mutta jo finaalin ensimmäisellä kierroksella alakoulujen sarjan voittajaksi ylsi Eetu Marjoniemi Puolalan koulusta ja yläkoulujen sarjan voittajaksi Elias Laakso Maijamäen koulusta.

Aikaisemmin Turun alueen kouluissa on järjestetty Matemaattisten aineiden opettajien liiton (MAOL) päässälaskukilpailuja. Koronan takia kilpailu järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa sähköisenä ja etäyhteyden avulla. Päävastuu kilpailun järjestelyistä oli perusopetuksen lehtori Maarit Savolaisella, joka toimii opettajan työnsä ohessa Turun perusopetuksen matematiikan koordinaattorina ja Maol-Turku ry:n hallituksen jäsenenä.

Turun alueelta karsintoihin osallistui viisi alakoulua ja seitsemäntoista yläkoulua. Loppukilpailuun pääsi lopulta 24 alakoululaista ja 54 yläkoululaista.

Loppukilpailussa tehtävänä oli vastata kymmenen minuutin aikana mahdollisimman moneen päässälaskutehtävään oikein. Kysymykset olivat alakoulujen kilpailussa samantasoisia kuin alkukarsinnoissa, kun taas yläkoululaisten kilpailussa ne olivat entistä vaikeampia.

- Yläkoulun kilpailussa kaksi oppilasta eli kisan voittanut Elias Laakso ja kakkoseksi tullut Eino Polari erottuivat joukosta, Maarit Savolainen kertoo.

Voittajat palkittiin Päässälaskumestari-tittelillä sekä 100 euron rahapalkinnolla.

Työkaluja päivittäiseen ongelmanratkaisuun

Monella oppilaalla voi olla hyvät matematiikan taidot, mutta päässälasku saattaa olla yllättävän heikkoa. Siksi Savolaisen mielestä olisi tärkeää kehittää päässälaskun opiskelemista eteenpäin.

Päässälasku tarjoaa työkalun päivittäiseen ongelmanratkaisuun. Kauppareissulla tai muussa arkisessa tilanteessa päässälasku on yleensä nopeampaa kuin laskun naputtelu esimerkiksi kännykän laskimeen.

- Laskimia ei ole aina edes ohjelmoitu kaikkiin laskutoimituksiin, Savolainen muistuttaa.

Matematiikan merkitys on lisääntynyt viime vuosina yhteiskunnassa entisestään.

- Opiskelijavalinnoissa painotetaan yhä enemmän pitkää matematiikkaa ja työelämässä iso osa työpaikoista liittyy tavalla tai toisella matematiikkaan.

Kannattaa siis opiskella matematiikkaa – ja kehittää myös päässälaskutaitoa.

Vastaukset kysymyksiin:

Tehtävä 1: Oikea vastaus on 600.

Tehtävä 2: Oikea vastaus on 30.