Hankkeessa tarkasteltiin pyöräilyn terveysvaikutuksia myös kuntatalouden näkökulmasta. Tähän tarkoitukseen Maailman terveysjärjestö (World’s Health Organisation, WHO) on kehittänyt Health Economic Assessment Tool (HEAT) menetelmän. Laskettavat taloudelliset hyödyt muodostuvat pyöräilyn ja kävelyn kuolleisuutta estävistä vaikutuksista. Taloudellisia analyyseja voidaan käyttää kaupunkien infrastruktuurin suunnittelun, investointien ja strategiatason muutostöiden tukena huomioiden arkiliikkumiseen vaikuttavat keskeiset tekijät.
Tutustu työkaluun:
- Health Economic Assessment Tool (englanniksi, linkki avautuu uuteen ikkunaan)
Millaisia taloudellisia vaikutuksia pyöräilyn ja kävelyn lisäämisellä on?
Tutustu hankepartnerien laskelmiin:
- Heat Tool Training and Calculations in Project Cities and Regions (pdf, englanniksi, tiedosto aukeaa uuteen ikkunaan)
Miltä liikenne näyttää tulevaisuudessa?
Varsinais-Suomessa Valonia toteutti useita työpajoja hankkeen aikana. Työpajojen anti on osaltaan ollut tukemassa seudullisen liikennejärjestelmän päivitystyötä ja tuonut osaksi esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan edustajia ja kuntapäättäjiä. Suunnitelmat kertovat, miltä näyttää liikenne Turun kaupunkiseudulla ja maakunnassa tulevaisuudessa.
Tutustu liikennesuunnitelmiin:
- Turun kaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelma (pdf, tiedosto aukeaa uuteen ikkunaan)
- Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelma (pdf, tiedosto aukeaa uuteen ikkunaan)
- Hankkeen muiden partnereiden liikennesuunnitelmia voi tarkastella hankkeen sivuilta (linkki avautuu uuteen ikkunaan)
Käsikirja osallistavan kaupunkisuunnittelun tueksi
Kokemukset ja hyvät käytännöt on koottu osallistavan kaupunkisuunnittelun käsikirjaksi, joka johdattaa osallistavan prosessin eri vaiheisiin.
Tututustu käsikirjaan:
- Osallistavan kaupunkisuunnittelun käsikirja (linkki avautuu uuteen ikkunaan)
HEAT-hanke on saanut rahoitusta EU:n Interreg Central Baltic -ohjelmasta vuosina 2014–2020. Hankepartnerit olivat julkisen ja kolmannen sektorin toimijoita: hankkeen vetäjänä toimi Turun kaupunki ja mukana olivat Valonia osana Varsinais-Suomen liittoa, Turun ammattikorkeakoulu, Jurmalan kaupunki, Institute of Baltic Studies, Tarton kaupunki ja ruotsalainen pyöräilynedistämisjärjestö Cykelfrämjandet.