Juniori AMK:ssa koululaiset pääsevät tutustumaan tieteen ja teknologian maailmaan. Ensi lukuvuodesta alkaen kaikki viidesluokkalaiset osallistuvat Turussa Juniori AMK:n työpajoihin.

Paloturvallisuusmerkkejä koulun käytäviltä etsimässä

Viitosluokkalaiset Sofia ja Emilia etsivät Syvälahden koulun käytäviltä paloturvallisuusmerkkejä. Hetken päästä hätäuloskäynnistä ilmoittava merkki löytyy katon rajasta, ja he nappaavat siitä tabletilla kuvan.

Emilia ja Sofia pelaavat VirPa-peliä, jossa oppilaille kerrotaan, miten koulussa tulee toimia tulipalon sattuessa. Peliä pelataan mobiililaitteella, mutta siinä hyödynnetään myös oikeita rakennuksia konenäköteknologian ja lisätyn todellisuuden avulla.

Sofia ja Emilia kertovat, että peli oli kiva ja opettavainen. Samalla se oli sopivan helppo.

- Antaisin kympin arvosanaksi, Emilia kehuu.

Ahti ja Kasper ovat samoilla linjoilla.

- Oli helppo ja hyvä peli, jos haluaa opettaa vaikka, miten pystyy sähkötulipalon sammuttamaan, Ahti kertoo.

VirPa-pelin lisäksi työpajaan kuuluu VR- eli virtuaalitodellisuustekniikalla toteutettu lisäosa. Siinä oppilaiden tehtävänä on sammuttaa tulipalo jauhesammuttimella.

- Viimeksi kun mä vedin noilla VR-laseilla, oli kauhupeli kyseessä. Nyt oli vähän turvallisempi peli, Kasper naurahtaa.

Juniori AMK:hon osallistuminen on opettajan näkökulmasta vaivatonta

VirPa-pelin kokeilu on osa Juniori AMK:n työpajaa, jossa peruskoululaiset saavat mahdollisuuden oppia taidetta, tekniikkaa ja terveyttä innostavalla ja käytännönläheisellä tavalla. Aikaisemmin Juniori AMK:n pajoja on järjestetty muun muassa ensiapuun, musiikkiin, kemiaan ja paloturvallisuuteen liittyen.

Syvälahden koulussa viitosluokkalaisia opettava Nikolai Iljin kertoo, että opettajan näkökulmasta Juniori AMK:hon osallistuminen on ollut helppoa ja vaivatonta.

- Porukka tulee ja hoitaa kaikki käytännön jutut. Tässä pääsee sellaiseen sivustaseuraajan rooliin.

Iljin pitää hyödyllisenä sitä, että oppilaat pääsevät tutustumaan jo peruskoulussa erilaisiin ammatteihin ja koulutuspolkuihin.

- Voi olla, että täälläkin on aika monta tulevaa pelisuunnittelijaa. Työpajassa näkee, että tällaistakin voi tehdä työkseen tai opiskella myöhemmin.

Juniori AMK:ssa peruskoululaiset näkevät, mitä ammattikorkeakoulussa voi tehdä

Syvälahden koulussa järjestettyä työpajaa vetää Turun ammattikorkeakoulun erityisasiantuntija David Oliva. Mukana on myös muutamia insinööriopiskelijoita, jotka auttavat oppilaita VR-sovelluksen käyttämisessä.

Tällä hetkellä VirPa-peli on testausvaiheessa, ja sen julkaisu tapahtuu elokuun lopussa. Projektin rahoittajana toimii Palosuojelurahasto.

Juniori AMK:n avulla peruskoululaiset pääsevät näkemään, mitä ammattikorkeakouluissa tehdään.

- Melkein kaikki ammattikorkeakoulun projektit tehdään oppilastöinä. Tällaisia projekteja pääsee tekemään ammattikorkeakoulussa, jos pelialalla opiskelu kiinnostaa heitä, Oliva kertoo.

Jatkossa kaikki viitosluokkalaiset osallistuvat Turussa Juniori AMK:hon

Ensi lukuvuodesta alkaen Juniori AMK:sta tulee Turun suomenkielisessä perusopetuksessa osa Elämyspolkua. Sen myötä kaikki turkulaiset viidesluokkalaiset osallistuvat jatkossa Juniori AMK:n työpajoihin. Tällä hetkellä viitosluokkien velvoittavia Elämyspolku-käyntejä ovat esimerkiksi käynnit Turun Linnassa ja Wäinö Aaltosen museossa.

– Elämyspolku on Turun kaupungin sivistystoimialan toimintamalli, jossa hyödynnetään erilaisia työtapoja ja oppimisympäristöjä ja jossa työskentelyä viedään säännöllisesti ulos luokkahuoneesta. Juniori AMK onkin loistava esimerkki eri kouluasteiden ja toimijoiden välisestä yhteistyöstä, sanoo Turun perusopetuksen palvelualuejohtaja Tommi Tuominen.

Juniori AMK on STEAM Turun ja Turun ammattikorkeakoulun yhteistyön tulosta.