Kuuma kesäsää ja helteet ovat terveysriskejä. Vakavien terveyshaittojen riski kohdistuu erityisesti ikääntyneisiin ja pitkäaikaissairauksista kärsiviin.

Helteellä kannattaa pyrkiä pitämään sisätilat viileinä, karttaa auringonpaahdetta ja kuumia paikkoja sekä ylimääräistä fyysistä rasitusta. Ikkunat kannattaa sulkea, kun ulkoilma on sisäilmaa lämpimämpää ja tuulettaa sisätilat illalla tai yöllä ulkoilman viilennyttyä.

Lisäksi kannattaa pukeutua kevyesti ja viilentää kehoa esimerkiksi viileiden suihkujen tai kylmäkääreiden avulla. Hikoilusta johtuvan neste- ja suolavajauksen välttämiseksi tulee nauttia riittävästi vettä ja muistaa myös syödä.

Pidä yhteyttä läheisiin päivittäin

Helteellä jokaisen kannattaa huolehtia läheistensä hyvinvoinnista. Eritysesti tulee huolehtia läheisistä, jotka ovat ikääntyneitä, kärsivät perussairauksista tai joiden toimintakyky on heikentynyt.

Riskiryhmiin kuuluvien vointia kannattaa tiedustella päivittäin esimerkiksi puhelimitse.

Hakeudu tarvittaessa hoitoon

Kuumuus sekä hikoilusta johtuva neste- ja suolavajaus voivat johtaa lämpösairauksiin, kuten lämpöuupumukseen. Lämpöuupumuksen oireita voivat olla esimerkiksi voimakas jano, voimakas hikoilu tai viileä ja nihkeä iho, heikotus, päänsärky, huimaus, ärtyisyys ja pahoinvointi.

Ikääntyneiden lisäksi erityisesti vauvat ja pienet lapset kärsivät herkästi helteeseen liittyvistä oireista.

Jos ilmenee voimakkaita oireita tai perussairauden oireet selvästi pahenevat, tulee ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, ensisijaisesti puhelimella (oma terveyskeskus, tai Tyks Akuutti). Kiireellisissä tilanteissa tulee soittaa hätänumeroon 112.