Turun kaupungin laskutus ruuhkautui kesäkuun alussa. Syynä on kaupungissa tehty mittava taloushallintojärjestelmän vaihto, jossa Turku siirtyi uuteen SAP-järjestelmään. Järjestelmän muutoksella tavoitellaan sujuvampaa ja virtaviivaisempaa toimintaa.

Uuden järjestelmän kautta kaupungille on saapunut yhteensä lähes 15 000 laskua, joista on maksettu jo yli 1500. Nykyvauhdilla uuden laskutusjärjestelmän käyttöönotosta syntynyt laskuruuhka on saatu purettua juhannusviikon aikana. Kaupunki maksaa toistaiseksi laskut välittömästi hyväksymisen jälkeen, joten maksu saattaa saapua toimittajalle jo ennen eräpäivää.

Avustusten käsittelyä on pyritty nopeuttamaan kuluvan viikon aikana. 165 avustuksesta 35 on jo maksettu ja loput tullaan käsittelemään viipymättä, minkä jälkeen ne siirtyvät maksuun.

Laskujen automaattinen käsittely nopeuttaa huomattavasti maksatusta, mutta sen edellytyksenä kaupungille toimitetuista ostolaskuista tulee löytyä kaupungin laskutusohjeessa esitetyt asiat. Tästä syystä onkin erittäin tärkeää, että toimittajat noudattavat tarkasti laskutusohjetta.

Tilanne on nyt onneksi normalisoitumassa ja asiakaspalvelu on käynnistynyt sujuvasti. Paikoitellen palvelu kuitenkin ruuhkautuu, koska pitkän laskutuskatkon jälkeen asiakkaat saavat vihdoin laskuja.

Jokaisen kannattaa tutustua kaupungin lähettämään laskuun huolellisesti ja huomioida erityisesti, että jokaisessa laskussa on myös yhteystiedot laskun sisältöön liittyviin kysymyksiin. Kannattaa tarkistaa myös laskun kääntöpuoli, joskus maksuyhteystiedot löytyvät sieltä.

Pyydämme malttia yhteydenottojen suhteen. Laskuillamme on toistaiseksi 30 päivän maksuaika eli asiat ehtivät tulla hoidetuiksi.

Laskutusjärjestelmän uudistaminen on osa Turun kaupungissa meneillään olevaa suurta uudistusta, jossa kaupungin toimintamalleja virtaviivaistetaan ja selkeytetään. Tavoitteena on tehdä kaupungin toiminnasta entistä asiakas- ja asukaslähtöisempää sekä sujuvoittaa työntekoa ja tukea päätöksentekoa.