Visit Turku markkinoi Turkua elämyksellisenä matkailukohteena ja tarjoaa ajankohtaista tietoa matkailusta. Viola toimii kesän ajan Visit Turun markkinointiassistenttina ja kertoo monipuolisesta työstään.

Turun tekijät -juttusarjassa tutustutaan turkulaisiin työntekijöihin, jotka rakentavat turkulaisten arkea. Kesän aikana tutustutaan myös kesäsesongin työpaikkoihin. Sarjaa voi seurata Turun kaupungin verkkosivuilla sekä somessa tunnuksella #turuntekijät.

Kuka olet ja mitä teet työksesi?

- Olen Viola, paljasjalkainen turkulainen ja toimin kesän ajan markkinointiassistenttina Visit Turussa. Opiskelen Turun yliopistossa kauppakorkeassa kansainvälistä liiketoimintaa ja markkinointia, ja opiskelen myös Aalto yliopistossa taiteiden tiedekunnassa taiteen maisteriksi. Minua kiinnostaa yhdistää kaupallinen ja luova puoli.

Mitä kaikkea teet?

- Kun tulin töihin, oli meneillään Archipelago-projekti, jossa yhdistetään Turun ja Tukholman saaristoja. Menin siihen heti työt aloitettuani avuksi, koska olen taustaltani purjehtija ja Itämeri ja Turun saaristo ovat minulle todella tuttuja. Tuntui tosi kivalta, kun tiesin jo valmiiksi paikoista todella paljon.

- Saariston lisäksi olen tehnyt laajasti digimarkkinointipuolen juttuja. Rakastan tässä työssä tarvittavaa luovuutta! Houkuttelevien tekstien kirjoittaminen on parasta! Olen tehnyt paljon julkaisuja sosiaaliseen mediaan, Instagramiin ja Facebookiin, kirjoittanut kiinnostavia tekstejä esimerkiksi artikkeleihin ja tapahtumiin ja kuvannut visuaalista sisältöä ja kahlannut kuvapankkia. Lisäksi olen päässyt pyörittämään Kiss My Turun verkkokauppaa ja se on ollut myös niin opettavaista, että olen jo ihan koukussa siihen. Kauppakorkeassa oppimani asiat konkretisoituvat tässä parhaiten, kun tekee käytännön verkkokauppajuttuja, ja se on todella motivoivaa.

Miten päädyit tähän työhön?

- Olen suuri Kiss my Turku -fani, joten olen miettinyt jo tosi monta vuotta, että haluaisin tänne töihin. Olen aina ollut kiinnostunut Turun mainonnasta ja matkailusta. Nyt viimein uskalsin hakea, kun olen opinnoissani jo niin pitkällä, että minulla on jotain annettavaakin.

Mitä mieltä olet työstäsi?

- Olen tykännyt työstä todella paljon. Olen iloinen, että pääsin tänne töihin, koska tästä työstä saan inspiraatiota myös tulevalle uralleni. Tämä on todellakin oma juttuni.

- Turku on maailman hienoin kaupunki ja myös Suomen entinen pääkaupunki, mielestäni tällaista kaupunkia pitää todellakin markkinoida hyvin. Arvostan sitä työtä, mitä Kiss my Turku on tehnyt ja millaisen brändin he ovat luoneet. Brändi on tosi siisti ja viestintä on muutenkin upeaa. Nettisivut ovat huikeaa työtä, enkä ihmettele, että ihmiset haluavat tulla Turkuun.

Mikä on paras paikka Turussa?

- Turun saaristo on maailman hienoin saaristo, se on uskomattoman kaunis. Toinen hieno paikka on taidemuseot. Turun taidemuseo on todella hieno ja sijaitsee Turun kattojen yläpuolella. Toinen hieno museokohde on Wäino Aaltosen museo, koska siellä on moderneja tuulahduksia ja toisaalta sijainti on historiallisella paikalla jokirannassa. Pidän myös Aboa Vetus ars novasta, koska siellä on vaihtuva taidenäyttely. Arkeologiakin on kiinnostavaa, ja siellä on keskiaikaista Turkua nähtävillä.

Mitä työssäsi vaaditaan?

- Innokkuutta, oma-aloitteisuutta, luovuutta, ajan hermoilla pysymistä, tiedonhakutaitoja, ymmärrystä sosiaalisen median ja markkinoinnin maailmasta sekä vallitsevista trendeistä, ymmärrystä kaupunkibrändäyksestä ja matkailun ilmiöistä, kykyä analysoida mitä asiakkaat haluavat ja reagoida siihen, innovatiivisuutta ja raikkaita ajatuksia.

Haluatko kertoa vielä jotain muuta?

- Turku on maailman paras kaupunki!