Kauppias Hammarin kadusta Vasaramäessä tulee Turun ensimmäinen pyöräkatu. Muutostyöt ovat alkaneet ja lopullinen päällyste asennetaan ensi keväänä. Pyöräkadulla on polkupyöräilijälle annettava esteetön kulku, ja ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

Vasaramäen kaupunginosassa sijaitseva Kauppias Hammarin katu muutetaan Turun ensimmäiseksi pyöräkaduksi. Muutostyöt on aloitettu kesällä ja töitä tehdään syksyllä talvitaukoon asti. Kadun päällystystyöt tehdään ensi keväänä.

Kauppias Hammarin katu on osa seudullista pyöräilyn laatukäytävää, jota Turku toteuttaa yhteistyössä Ely-keskuksen ja Kaarinan kaupungin kanssa. Katuosuus jatkaa vuosina 2019-2020 rakennettua Uudenmaantien pohjoispuolista pyöräilyn laatukäytävää, joka kulkee Turusta aina Piikkiöön asti.

Kadulle tulee 4 metriä leveä punainen asfaltti, ja sen molemmille puolille asfaltin tasossa yliajettavat kiveyskaistat. Pyöräkadun periaatteiden mukaisesti kaikki Kauppias Hammarin katuun liittyvät kadut asetetaan väistämisvelvollisiksi. Lisäksi pysäköinti on kadulla jatkossa kielletty lukuun ottamatta Koivukadun risteyksen läheisyyteen tulevia kohtisuoria pysäköintipaikkoja.

Jalkakäytävää ei rakenneta kadulle, koska sen rakentaminen edellyttäisi useiden puiden kaatamista ja se saattaisi myös vahingoittaa vanhoja aitoja, muureja ja muita olemassa olevia rakennelmia. Myöskään vähäinen jalankulkijoiden määrä ei edellytä jalkakäytävän rakentamista. Sellaisella kadulla, jolla ei ole jalkakäytävää, jalankulkijan paikka on ajoradan reunassa.

Muutostöiden yhteydessä kiinnitetään erityistä huomiota alueen puustoon ja historiallisiin puukujanteisiin. Alueelle istutetaan kaikkiaan 77 uutta lehtipuuta, mm. lehmuksia, vaahteroita, saarnia, koivuja ja jalavia. Joitain huonokuntoisia puita poistetaan samalla, mutta puiden kokonaismäärä kasvaa selvästi.

Samassa yhteydessä Turun Vesihuolto Oy toteuttaa alueella vesihuollon saneerausta, joka sisältää mm. uuden hulevesiviemärin rakentamisen, joka korvaa kadun nykyisen sekavesiviemärin. Kadun kuivatusta parannetaan myös rakentamalla uusia hulevesikaivoja.

Kauppias Hammarin kadun rakentaminen pyöräkaduksi maksaa kustannusarvion mukaan 791 600 euroa. Traficom on myöntänyt hankkeeseen avustusta 490 800 euroa. Vesihuoltotöiden, puiden istuttamisen ja Kuusikujan saneerauksen kanssa alueen kehittämisen kokonaiskustannusarvio on noin 2 miljoonaa euroa. Tämänhetkisen tiedon mukaan kokonaiskustannukset ovat jäämässä arvioitua pienemmiksi.

Kauppias Hammarin kadun muuttaminen on yksi kohde Turun pyöräilyn kehittämisohjelmassa. Olemassa olevan puuston säilyttäminen, uusien puiden istuttaminen ja hulevesien hyödyntäminen kasvillisuusrakenteissa noudattavat kaupungin ilmastosuunnitelman ja hulevesiohjelman tavoitteita.