Turun kaupungin laskutus ruuhkautui kesäkuun alussa tehdyn mittavan taloushallintojärjestelmän vaihdon jälkeen. Järjestelmän muutoksella tavoitellaan sujuvampaa ja virtaviivaisempaa toimintaa.

- Tilanne on valitettava monella tavalla. Järjestelmässä on nyt ongelmia, jotka heikentävät kaupungin toimintakykyä laskujen teknisen käsittelyn suhteen. Teemme parhaamme, että tilanne normalisoituisi pian, sanoo Turun talousjohtaja Valtteri Mikkola.

Kaupunki on ottanut vastaan uudella järjestelmällä noin 50 000 laskua. Näistä on maksettu 28 000 ja hylätty puutteellisten merkintöjen takia reilut 800 kappaletta. Kaupungin kumppanina laskutusasioissa toimivalla Sarastialla laskuja on esikäsittelyjonossa nyt noin 13 300, kaupungilla on puolestaan hyväksymiskierroksella 6300 laskua.

- Määrät ovat suuria, ja laskuja on kasaantunut. Meillä menee laskutuksen ongelmien purkamisessa nyt viikkoja, arvioi talousjohtaja Mikkola.

Turun kaupungissa tehtiin laskutusjärjestelmän vaihdon takia laskutuskatko, jonka aikana laskuja alkoi kertyä. Suuri osa laskuista ei myöskään katkon jälkeen vastannut uusia laskutusohjeita eikä niiden käsittelyä siksi pystytty automatisoimaan. Kaupungissa piti alkaa käsitellä laskuja manuaalisesti.

- Automaattinen käsittely edellyttää, että laskuilta löytyvät kaupungin laskutusohjeessa esitetyt asiat. Tästä syystä onkin erittäin tärkeää, että toimittajat noudattavat tarkasti laskutusohjetta. Laskutusohjeiden mukainen lasku kulkee järjestelmässä nopeasti, ja maksamme hyväksytyt laskut toistaiseksi seuraavana päivänä korona-ajan ohjeistuksemme mukaisesti. Prosessi on siten varsin nopea, Valtteri Mikkola kertoo.

Järjestelmän uudistaminen on osa Turun kaupungissa meneillään olevaa suurta uudistusta, jossa kaupungin toimintamalleja virtaviivaistetaan ja selkeytetään. Tavoitteena on tehdä kaupungin toiminnasta entistä asiakas- ja asukaslähtöisempää sekä sujuvoittaa työntekoa ja tukea päätöksentekoa.

Turun kaupungin laskutusosoitteet ja -ohjeet: https://www.turku.fi/laskuttaminen

 

 

Asiasanat: