Turun kaupungin kesäkuussa 2021 lanseeraama interaktiivinen ja tekoälyyn pohjautuva palautekanava, palautebotti, on otettu hyvin vastaan kaupungin verkkosivuilla. Palautebotti vastaanottaa palautteita liittyen asumiseen ja ympäristöön.

Turun kaupunki sai vuonna 2020 palautteita yhteensä vähän yli 23 500 kappaletta, joista yli puolet kohdistui asumiseen, ympäristöön, liikenteeseen ja liikkumiseen. Palautebotti tehtiin helpottamaan juuri näihin aiheisiin kohdistuvaa palautteenantoa.

Kesäkuun puolivälissä käyttöön otettu palautebotti toimii www.turku.fi/asuminen-ja-ymparisto sivustolla. Palautteita on tähän mennessä annettu suoraan botin kautta eniten pysäköintiin ja viheralueisiin liittyen. Turulla on edelleen käytössä myös palautepalvelu www.turku.fi/palaute, jonne voi jättää palautetta kaikista kaupungin palveluista.

Tekoälyä hyödyntävä palautebotti helpottaa palautteen jättämistä ja ohjaa palautteen automaattisesti oikeaan käsittelyprosessiin kaupungin palautepalveluun.

Palautebotti on tehty yhteistyössä Turku City Data Oy:n ja Qalmari IT Services Oy:n kanssa.

– Uusi palautekanava on hyvä esimerkki siitä, miten tekoälyä voidaan helposti käyttää parantamaan kaupungin palveluja. Tekoälyn ajatellaan usein olevan jotenkin monimutkaista, mutta parhaimmillaan sen hyödyntäminen on hyvinkin suoraviivaista. Tarvitaan vain riittävästi hyvälaatuista dataa ja soveltamisosaamista, sanoo Turku City Datan toimitusjohtaja Jussi Vira.

– Olemme innoissamme uudesta tavasta, jolla Turun kaupunki ennakkoluulottomasti yhdistää chatbotin taustalla olevan tekoälyn kanssa. Lopputuloksena kaupunkilaisille syntyy helppokäyttöinen palautekanava, joka myös säästää palautteenkäsittelijöiden työtä. Uskomme Turun olevan tässä edelläkävijöitä ja mallin leviävän myös muihin kaupunkeihin, kommentoi yhteistä tekemistä Saku Hautala Qalmari IT Services Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Kyseessä on vuoden kestävä kokeilu, ja seuraavassa vaiheessa palautebottia kehitetään edelleen niin, että tekoäly auttaa palautteiden käsittelijöitä ja vastaa usein saman sisältöisinä toistuviin palautteisiin. 

Asiasanat: