Puolalan koulussa tarjottavassa valinnaisaineessa tietotekniikka ja luonnontieteet kohtaavat toisensa. Tavoitteena on, että jatkossa STEAMia tulisi valinnaisaineeksi muihinkin Turun alueen kouluihin.

Kuvankäsittelyn maailma

Opettaja Janne Maunu opastaa Puolalan koulussa kasiluokkalaisia Tietotekniikka ja STEAM -kurssilla kuvankäsittelyn maailmaan.

- Tehtävänä on esitellä sinun koulusi, kaikilla niillä taidoilla, mitä olet täällä oppinut. Lisää kloonityökalulla jotain toiseen kuvaan, ota kuvasta pois jotain, piirrä sinne jotain ja laita sinne joku teksti.

Hetken päästä oppilaat ryhtyvät työhön. He pakertavat läppäreiden ääressä keskittyneesti tai hiljaa vierustoverinsa kanssa jutellen. Välillä oppilaat pyytävät Maunulta apua, mutta muuten opiskelu tapahtuu itsenäisesti, sillä itse asioiden oivaltaminen on hänen mukaansa tutkitusti parasta oppimista.

Tietotekniikan valinnaisaine sai tänä vuonna uuden nimen ja sisällön

Aikaisemmin Maunu piti valinnaisaineena tietotekniikan kurssia, mutta tänä vuonna kurssin nimeksi tuli Tietotekniikka ja STEAM. Muutoksen myötä kurssilla yhdistellään tietotekniikkaa ja luonnontieteitä toisiinsa.

Kurssin alussa pääpaino on ollut Windows 10 -käyttöjärjestelmän, kuvankäsittelyohjelma GIMPin ja muun tietotekniikan opettelussa. Seuraavaksi ohjelmassa on kemiaa, kun oppilaat tutustuvat molekyylimallinnusohjelmaan ja kuvaavat videoita fysiikan ja kemian demonstraatioista. Myöhemmin Maunu aikoo viedä oppilaat Turun ammatti-instituuttiin tekemään laboratoriokokeita opiskelijoiden kanssa.

Loppuvuodesta kurssilla opetellaan koodaamaan Arduinon avoimen kehitysalustan avulla. Arduino pitää sisällään kytkentätauluja, LED-valoja, painikkeita, summereita ja muita tarvikkeita, joiden avulla oppilaat pystyvät rakentamaan esimerkiksi lämpöanturilla halauksia mittaavan rakkausmittarin.

- Tai he voivat rakentaa äänenvoimakkuusmittarin. Jos luokka pitää liian kovaa ääntä, hälytysvalo menee päälle, Maunu kertoo opasvihkoa selatessa innoissaan. Hän on selvästi kiinnostunut opettamistaan asioista.

Arduinon käyttö on Maunun mukaan kasiluokkalaisille haastavaa. Sen avulla oppilaat kuitenkin näkevät, mistä koodaamisessa on oikeasti kyse.

- Kaikki digitaaliset laitteet perustuvat nyky-yhteiskunnassa koodaukseen. Koodaamisen avulla oppilaat ymmärtävät, miksi laitteissa voi olla tietoturvariskejä ja miksi matematiikkaa opiskellaan koulussa.

Puolalan koulun oppilaat ovat olleet jo pitkään luonnontieteistä kiinnostuneita. Tietotekniikka ja STEAM -kurssilla Maunu voi kertoa aiheesta enemmän kuin tavallisilla fysiikan ja kemian kursseilla, kun opetuksen ei tarvitse pysytellä tiukasti opetussuunnitelman tavoitteissa.

- Luonnontieteet ovat elämässä koko ajan läsnä. Tällä kurssilla teemme sen näkyväksi. Monelle tietotekniikan ja luonnontieteiden taidot tulevat olemaan tärkeitä ammattikoulussa ja lukiossa, joten tästä on oppilaille senkin takia hyötyä.

Tällä hetkellä STEAM-valinnaisaineita on tarjolla Puolalan ja Luostarivuoren kouluissa. Maunu on kehittämässä STEAM-oppiaineeseen ideoita ja opetussisältöjä. Tavoitteena on, että STEAM tulisi valinnaisaineeksi useisiin Turun alueen yläkouluihin.

- Myös alakouluihin on toiveena saada STEAM-valinnaisaine. Tarkoituksena onkin, että ryhmäni oppilaat käyvät keväällä pitämässä alakoululaisille itse valmistelemansa tunnin, Maunu kertoo.

Oppilaat ovat tyytyväisiä kurssin sisältöön

Kasiluokalla opiskelevan Annikan tekemässä kuvassa on muun muassa Puolalan koulu (Puutarhakadun yksikkö), käsidesipulloja ja vanhanaikainen pulpetti.

- Meillä on koulussa paljon erilaisia koronajuttuja, niin mä laitoin tänne hanoja ja käsidesin. Tää pulpetti on mun lempikaluste koulussa, ja mun lempipaikka koulussa on nuo ovet ruokalaan.

Annika kertoo valinneensa Tietotekniikka ja STEAM -kurssin siksi, ettei hänen valitsemiaan kielten kursseja järjestetty. Hän kertoo viihtyneensä silti kurssilla hyvin. Kuvankäsittelykin on ollut hänestä yllättävän mukavaa.

- En arvannut, että tää on mun juttu. Mutta tykkään taiteellisista jutuista, ja tässä on aika paljon vapautta, mitä saa tehdä.

Rosa ja Peppiina kertovat valinneensa kurssin siksi, että se vaikutti erilaiselta ja siinä oli monta asiaa samassa paketissa. Kummatkin ovat olleet tyytyväisiä kurssin sisältöön.

- On ollut kiva oppia erilaisia taitoja, kuten kuvan käsittelyä ja Microsoftin toimintoja, ja kokeilla niitä käytännössä, Rosa kertoo.

Omar on muiden kanssa samoilla linjoilla.

- Tosi mukavaa on ollut. Meillä on tosi hyvä opettaja, Omar toteaa.

STEAM Turku on varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen yhdistävä tiede- ja teknologiapolku, joka tarjoaa eri-ikäisille lapsille ja nuorille väylän tieteen ja teknologian maailmaan. STEAM Turun tavoitteena on lisätä luonnontieteiden ja tekniikan alojen vetovoimaa Lounais-Suomessa sekä kasvattaa lapsista ja nuorista maailman suurimpien haasteiden ratkaisijoita. STEAM tulee sanoista Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics.

Aiheesta lisää:
Janne Maunu on tehnyt Youtubeen yli sata fysiikan, kemian, matematiikan ja tietotekniikan opetusvideota.