STEAMit! tarjoaa oppilaille ja opettajille onnistumisen kokemuksia, jotka tuntuvat parhaimmillaan taikuudelta.

Hologrammi-prisman tekeminen sisälsi useita eri tekniikoita

STEAMit! tarjoaa Turun päiväkodeille, peruskouluille, lukioille ja ammatti-instituuteille tilaisuuden hakea apurahaa, jonka avulla voi toteuttaa oman luonnontieteisiin ja teknologiaan liittyvän kokeilun. Ensimmäinen STEAMit! järjestettiin vuonna 2018, ja tähän mennessä turkulaiskouluissa on tehty jo lähes sata STEAMit!-kokeilua.

STEAMit!:n tuloksena syntyi myös Syvälahden koulussa toteutettu hologrammi-prisma. Tai kuten projektia vetänyt kuvataideopettaja Wilhelmina Juhakoski muotoilee, virallisesti kyseessä taitaa olla heijastekuvan esityslaite. Mutta se ei kuulosta yhtä hyvältä kuin hologrammi-prisma, vai mitä?

Hologrammi-prisma syntyi Juhakosken ja käsityöopettaja Ilkka Salosen yhteistyönä. Salonen oli törmännyt videoon pienikokoisesta hologrammi-prismasta, ja siitä heille tuli ajatus kokeilla koulussa isomman hologrammin toteuttamista.

- Valintaan vaikutti myös se, että projektiin sisältyi fysiikkaa, ohjelmointia ja uudempia tekniikoita, kuten laserleikkausta ja 3D-tulostamista. Siinä tulisivat myös muovin työstämisen tekniikat tutuiksi, Salonen kertoo.

Käsitöissä tehtiin prismoja

Syvälahden koulussa tehty prisma toteutettiin yhtä aikaa ala- ja yläkoulussa. Alakoululaisista useampi oppilasryhmä teki Salosen käsityötunneilla itselleen pieniä, kännykkäkoon hologrammi-prismoja.

- Isoa prismaa teki viiden oppilaan ryhmä, joka jakoi osia tehtävästä keskenään, Salonen kertoo.

- Pehmeässä käsityössä tehtiin lopuksi ekstrana käsityöopettaja Minna Siivosen johdolla pimennyshuppu, jolla prismaa on mahdollista katsoa myös valoisassa ympäristössä.

Käsitöissä haasteita oppilaille tuotti mittakaavan muuttaminen lopulliseen mittakaavaan. Myös liimaaminen ilman muovin sotkeutumista oli haastavaa erityisesti pienille oppilaille.

- Prismaan tehtiin kulmatuet 3D-tulostamalla. Oppilaille oli haastavaa tuottaa juuri sellaiset kappaleet, jotka istuivat paikoilleen hyvin, koska siinä piti koon ja kulmien osua juuri oikein, Salonen sanoo.

Kuvataidetunneilla tehtiin prismoihin sisältöjä

Juhakosken kuvataidetunneilla toteutettiin prismalla esitettäviä videoita. Kaikki hänen kuvataideryhmiensä oppilaat osallistuivat EU:n koodiviikkoon, jonka aikana he harjoittelivat koodaamisen perusteita. Koodaamista halusivat jatkaa pidemmälle ysiluokan kuvataiteen oppilaat.

- Halusimme testata, onnistuuko fraktaalin tuottaminen koodilla. Sen jälkeen yritimme hajottaa fraktaaleja kiinnostavan näköisiksi ja tuottaa koodaamalla liikkuvaa kuvaa. Testasimme myös tietokoneella käsin piirretyn animaation toistamista prismalla.

- Onnistumisia koettiin valtavasti, koska myös vastoinkäymisiä oli runsaasti. Näimme varmaan kaikki virheilmoitukset, mitä tietokone voi tuottaa, Juhakoski muistelee.

Koodaaminen sujui silti hyvin. Haasteet tulivat siinä kohtaa, kun koodilla tuotetut liikkuvat kuvat haluttiin muuttaa videoksi.

- Käytössämme olleet ilmaiset videoeditointiohjelmat eivät pitäneet Processingin tuottamasta videosta.

Valmiista videosta piti tehdä prismaa varten neljä kopiota, joista jokainen on 90 asteen kulmassa edelliseen nähden. Työ oli kokonaisuutena sen verran monimutkainen, että Juhakoski ei suosittele hologrammi-prismaa ensimmäiseksi STEAMit!-projektiksi.

- Mutta kun lopulta pilkkopimeässä varastossa pääsimme oppilaiden kanssa ensimmäisen kerran testaamaan jättikokoista valmista prismaa ja siihen äkkiä ilmaantui kirkas, liikkuva heijastekuva, niin olihan se upea hetki!

Hyppy tuntemattomaan

STEAMit! on osa STEAM Turkua, jonka tavoitteena on kannustaa lapsia ja nuoria tieteen ja teknologian pariin.

STEAM tulee sanoista Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics, eli tiede, teknologia, tekniikka, taide ja matematiikka. Juhakoski ja Salonen muistuttavat, että A-kirjain on STEAMissa tärkeässä osassa.

- Tiedettä ja teknologiaa on helppo pitää tärkeänä, mutta kun siihen yhdistyy käsillä tekemisen taito ja taide, silloin tutkittavat asiat konkretisoituvat luonnostaan. Kaiken yhdistyessä lopputuloksessa on todellista taikaa.

- Tieteen ja taiteen maailmat saatetaan nähdä jopa toisilleen vastakkaisina, ja tämän ajatuksen osoitamme kovin mielellämme vääräksi.

Lue lisää STEAMit!:stä