JOPOssa eli joustavassa perusopetuksessa erityisluokanopettajat ja koulunkäynninohjaaja auttavat oppilasta löytämään oman potentiaalinsa ja kiinnittymään peruskouluun.

Kuuluisien taideteosten tekemistä ja niistä raportointia

Perjantaiaamupäivä Kupittaalla. Joustavan perusopetuksen eli JOPOn pienryhmässä kuuluu hiljaista puheensorinaa. Tunnelma on rento ja rauhallinen, suorastaan leppoisa.

Oppilaiden tehtävänä on ollut etsiä internetistä kuuluisa taideteos ja tehdä siitä oma versio. Anni piirtää René Magritten Ihmisen poika -teosta, jossa knallipäisen herrasmiehen kasvojen edessä on vihreä omena. Mikä sai hänet valitsemaan kyseisen teoksen?

- Omena, Anni naurahtaa.

Dany on saanut oman piirustuksensa Vincent van Goghin Tähtikirkkaasta yöstä valmiiksi, ja nyt hän raportoi siitä omalla blogisivullaan.

- Kirjoitan tänne tietoa maalauksen tekijästä ja silleen.

JOPOssa opiskelu tarjoaa oppilaalle vapauksia, mutta se vaatii häneltä myös työtä

JOPO on tehostetun tuen palvelua yläluokkien oppilaille, joilla on haasteita koulunkäynnissä. Erityisluokanopettaja Tommi Räsäsen mukaan kyse on esimerkiksi siitä, että opiskelu isossa ryhmässä on ahdistavaa, poissaoloja on paljon tai opinnot eivät muuten etene. Oppimisvaikeuksia oppilailla ei yleensä kuitenkaan ole.

Turussa on kolme JOPO-luokkaa, joita opettaa kolme erityisluokanopettajaa ja yksi koulunkäynninohjaaja. Oppilaita yhdessä JOPO-luokassa on enintään kymmenen.

Osa opetuksesta tapahtuu opettajavetoisesti luokan edestä. Yleensä oppilaat voivat kuitenkin päättää itse, mitä oppiainetta he milloinkin opiskelevat. Silloin opiskelu tapahtuu itsenäisesti työskennellen. Ongelmatilanteissa opettajalta saa saman tien apua.

- Jokaisella oppilaalla on omat kuukausitavoitteet. Seuraamme niiden etenemistä yhdessä oppilaan kanssa luokan seinällä olevasta taulukosta, Räsänen kertoo.

JOPO tarjoaa oppilaalle vapauksia suunnitella omat opintonsa. Toisinaan se aiheuttaa väärinkäsityksiä.

- Joskus oppilaat saattavat kuvitella, että täällä pääsee vähemmällä kuin perinteisessä peruskoulussa. Se ei pidä paikkaansa. Täällä joutuu luultavasti tekemään enemmän.

Työssä oppiminen on JOPOssa isossa osassa

JOPOssa on enemmän työharjoittelua kuin perinteisessä perusopetuksessa, ainakin jos oppilas niin itse haluaa. Työharjoittelujaksot ovat nimittäin vapaaehtoisia, eikä niihin pakoteta ketään.

Räsäsen mukaan hyvä rytmi olisi, että työharjoittelua olisi yksi viikko 5–6 viikon välein. Koronan takia harjoittelupaikkoja on kuitenkin ollut vaikea saada. Onneksi tilanne on muuttumassa takaisin normaaliksi.

Työharjoittelupaikat jakautuvat kahteen osaan eli niihin, jotka kiinnostavat oppilaita, ja niihin, joihin pääsee töihin. Räsäsen mielestä mikä tahansa työharjoittelupaikka on hyvä, kunhan se antaa kuvan siitä, mitä työelämä on.

Eräs asia yllättää Räsäsen vuosi toisensa jälkeen.

- Haastattelussa oppilaat sanovat aina olevansa tekijöitä ja he viihtyvät paremmin töissä kuin koulussa. Mutta kun he pääsevät tänne ja oppivat tekemisen tavan, monet heistä viihtyvät koulussa paremmin kuin töissä. Sekin on ihan positiivista.

JOPO tarjoaa onnistumisia – ja turvallisen oppimisympäristön

JOPOssa erityisopettajat opettavat kaikkia aineita. Räsänen kertoo, ettei hän ole todennäköisesti yhtä hyvä opettamaan kemiaa kuin aineenopettaja. Hänellä on kuitenkin muita vahvuuksia opettajana.

- Koitamme luoda täällä turvallisen ilmapiirin, ja autamme oppilaita hyvin henkilökohtaisella tasolla. Meillä on oppilaalle aina aikaa, Räsänen kertoo.

- Meillä on paljon kasvatuksellista, elämänhallintaan liittyvää asiaa mukana. Täällä korostuu oppilaiden kokonaistilanne. Tavoitteena on saada oppilas kiinnittymään peruskouluun ja jatkamaan jatko-opintoihin.

Räsänen pitää JOPOn hyvänä puolena sitä, että oppilailta vaaditaan siellä paljon. Menetelmät eivät ole kuitenkaan painostavia vaan kannustavia.

- Osalla oppilaista on hieman negatiivinen käsitys itsestään oppijana. Me haluamme heidän huomaavan, että he osaavat paljon erilaisia asioita. Kun otetaan käsijarru pois päältä, päästään oikeaan potentiaaliin.

JOPO tarjoaa opettajalle ja oppilaille onnistumisen kokemuksia. Pieniä onnistumisia ovat muun muassa kotitalouden tunneilla tehdyt pullat ja tyttöjen oppiminen hitsaamaan nuorten työpaja Fendarissa.

Isoina onnistumisina Räsänen pitää kaikkia niitä opiskelijoita, jotka saavat JOPOn avulla itselleen päättötodistuksen. Siis noin 95 prosenttia kaikista heidän oppilaistaan.

Räsänen pitää onnistumisena myös sitä, että vanhat oppilaat saattavat käydä tervehtimässä JOPO-tiimiä vielä vuosien jälkeen.

- He käyvät näyttämässä koiraa ja lapsia tai kertomassa työpaikoista tai siitä, ettei elämässä mene kauhean hyvin. Kai me ollaan tehty jotain oikein, että he pitävät meitä yhä luottoihmisinään.

JOPO-luokalla ei tule kinaa

Dany on ollut JOPO-luokalla nyt reilut kaksi vuotta ja Anni reilun vuoden. JOPOsta he kuulivat entisen koulunsa opettajilta.

Kumpikin on viihtynyt JOPOssa hyvin. Dany pitää siitä, ettei opettaja ole koko aikaa luokan edessä opettamassa jotain. Anni on samoilla linjoilla.

- Täällä tehtäviä saa tehdä omaan tahtiin, eikä tule paineita, että niissä jää jälkeen.

JOPOon kuuluvat työharjoittelujaksot ovat tulleet Danylle jo tutuiksi, sillä hän ehti olla ennen koronaa työharjoittelussa rengashuollossa ja Volkswagen Centerissä. Ensimmäinen oli pituudeltaan kolme päivää ja toinen viikon.

- Rengashuollossa vaihdoin renkaita, pussitin renkaita ja vein renkaita pesuun. Toisessa paikassa hoidin laatikoita ja autoin muuten vaan kaikessa.

Anni ei ole ehtinyt työharjoitteluun koronan takia, mutta syksyksi on harkinnassa työharjoittelujakso päiväkodissa.

JOPOn luokkahenkeä Anni ja Dany pitävät hyvänä.

- Täällä ei tule kinaa eikä mitään, Dany sanoo.

Lue lisää: JOPO Turussa