Sovittelutoimiston johtava sovitteluohjaaja Saana Vuoristo ja vapaaehtoissovittelija Pentti Niemi kohtasivat kahvikupin ääressä. Sovittelu tarjoaa lakisääteisen mahdollisuuden rikosten ja riitojen aiheuttamien ristiriitojen selvittämiseksi. Tavoitteena on auttaa osapuolia löytämään ratkaisut aiheutuneiden haittojen hyvittämiseksi. Sovittelutoimistoon tulee vuosittain aloitteita yli 1000.

Lisätietoa tulevasta vapaaehtoisten sovittelijoiden koulutuksesta ja muut lisätiedot:

Saana: Suurin osa tapauksista tulee poliisilta ja ne voivat olla esimerkiksi väkivaltarikoksia ja vahingontekoja. Kirjaamme tapaukset täällä ja selvitämme, suostuvatko osapuolet ja soveltuuko asia sovitteluun. Mikäli sovittelun edellytykset täyttyvät, valitsemme asiaan vapaaehtoissovittelijat, joita on yhteensä n. 140.

Kaksi vapaaehtoista sovittelijaa tekee yhteistyötä soviteltavan jutun parissa yhdessä asiakkaiden sekä sovitteluohjaajan kanssa. Viimekädessä vastuu sovitteluprosesseista on sovittelutoimiston ammattilaisilla, jotka ohjaavat, valvovat ja tukevat vapaaehtoisten työtä.

Koronan myötä sovittelussa on valittavana myös online-sovittelu. Se tuo vuorovaikutustilanteeseen omanlaisiaan haasteita, mutta myös auttaa etäisyyksien hallinnassa ja tapaamisten aikataulutuksissa.

Sovittelussa yhteistyötä monella tasolla

Pentti: Tapaamme sovittelun osapuolet parini kanssa ensin erikseen. Asiakkailta edellytetään motivoitunutta suhtautumista sovitteluun. Sovittelutoimiston ohjaajaan pidämme yhteyttä koko ajan. Sitten, jos kaikki näyttää edelleen olevan kunnossa, tapaamme kaikki osapuolet yhdessä varsinaisessa sovittelutapaamisessa. 

Saana: Yhteistyötä tehdäänkin monella tasolla. Asiakkaiden, ohjaajien ja vapaaehtoisten välisen juttukohtaisen vuorovaikutuksen lisäksi sovitteluohjaajat ja vapaaehtoiset tapaavat vapaaehtoisille järjestettävissä koulutuksissa ja tapahtumissa.

Pentti: Jokaisesta sovittelujutusta oppii. Jutuissa mukana olevat ovat erilaisia ja vuorovaikutustilanne on omanalaisensa. Valmiita ratkaisuja ei anneta. Olen ollut vuodesta 2010 mukana ja sovittelujuttuja on kertynyt 185. Lähtökohta on aina erilainen jo siksikin, että parinani on ollut 57 eri vapaaehtoista erilaisista taustoista. Ihmisten vuorovaikutuksessa syntyy aina uutta, mikä on sovittelussa erityisen innostavaa ja antoisaa.

Kuuntelemisen taito on sovittelijalle ensiarvoista. Tapaamiset ovat luottamuksellisia ja sovittelijat ovat puolueettomia.

Sovittelussa prosessissa ovat ihmisten väliset asiat, joten kukin tapaus on lopulta yksilöllinen.

Saana: Sovittelussa prosessissa ovat ihmisten väliset asiat, joten kukin tapaus on lopulta yksilöllinen. Se luo keskeneräisyyden tunteen, jota pitää sietää. Sovittelija ei tulekaan koskaan sovittelijana niin sanotusti valmiiksi, vaan kyse on jatkuvasta oppimisesta.

Vapaaehtoiselle tarjotaan alussa kattava koulutus sovitteluun. Matkan varrella täydennyskoulutusta sovittelusta ja siihen liittyvistä aiheista on tarjolla koko ajan.

Jos sovintoon ei päästä, ei se välttämättä ole pettymys

Pentti: Sovitteluun osallistuminen on esimerkiksi näin eläkkeellä olevalle mukava harrastus ja vapaaehtoistyön muoto. Jokaisesta jutusta oppii. Myös koulutukset ovat olleet antoisia.

Jos sovinto saavutetaan, kaikilla osapuolilla on hyvä mieli. Kun asiakkaat antavat kiitettävää palautetta, ja se tuntuu hienolta.

Jos sovinto saavutetaan, kaikilla osapuolilla on hyvä mieli. Kun asiakkaat antavat kiitettävää palautetta, ja se tuntuu hienolta. Jos sovintoon ei päästä, se ei ole välttämättä pettymys. Usein asioiden läpikäyminen on jo voinut helpottaa osapuolten oloa.

Saana: Asiakkaiden koko olemuksesta voi huokua tapaamisten jälkeen helpotus, kun asiaa on saanut käsitellä omista tarpeista käsin. Prosessin aikana keskustellaan myös asiakkaiden jatko- ja tukipalveluiden tarpeesta ja ohjataan niihin tilanteen mukaan.

Juttu on julkaistu Turkupostissa 4/2021.