Rebekka ja Ghaleb pääsivät tekemään Taianomaista kemiaa -työpajassa muun muassa slaimia ja elefantin hammastahnaa. Tästä syksystä alkaen kaikki turkulaiskoulujen viitosluokkalaiset voivat osallistua Juniori AMK:n työpajoihin.

Syvälahden koulun viitosluokkalaiset ovat saapuneet Turun ammattikorkeakouluun (AMK) Taianomaista kemiaa -työpajaan. Aluksi oppilaat saavat suojalasit ja -takit ja heidät jaetaan neljään pienryhmään. Sen jälkeen heidät viedään kemian laboratorioon.

Aamupäivän kestävässä työpajassa oppilaat tutustuvat kemian ihmeelliseen maailmaan. Oppaina toimivat Turun AMK:n opiskelijat, joiden opintoihin työpajojen toteutukset kuuluvat. Päävastuu pajoista on AMK:n opettajilla.

Viitosluokalla opiskeleva Rebekka kertoo päässeensä tekemään työpajassa slimea eli tuttavallisemmin slaimia, ilotulitteita ja laavalampun. Slaimilla hän tarkoittaa veden, väriaineen ja perunajauhon sekoitusta.

- Slaimi on kovaa ja sit se on myös pehmeää, Rebekka kertoo limaa muistuttavasta aineesta.

Rebekan kanssa samalla luokalla opiskelevan Ghalebin mukaan laavalampun tekemiseen tarvittiin öljyä, vettä ja vitamiineja. Kokeessa käytettiin myös kännyköitä, joiden avulla laavalamput saatiin valaistua pimennetyssä huoneessa.

- Siitä tuli aika hieno, Ghaleb kuvailee.

Juniori AMK sai oppilaat innostumaan

Syvälahden koulun opettaja Janna Kurth kuuli Juniori AMK:sta ensimmäistä kertaa Turun kaupungin Elämyspolun kautta. Siinä oppilaille tarjotaan mahdollisuutta tutustua lukuvuoden aikana eri kulttuurikohteisiin. Elämyspolku on myös tapa toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia ja viedä työskentelyä säännöllisesti ulos luokkahuoneesta.

Tästä syksystä alkaen Juniori AMK on ollut kaikilla viidesluokkalaisilla osa Elämyspolun tarjontaa. Syksyn aikana järjestetään lähes 40 työpajaa, joiden aiheet vaihtelevat ensiavusta kestävään kehitykseen, monikulttuurisuuteen ja talonrakentamiseen.

Kurth kehuu vuolaasti Taianomaista kemiaa -työpajaa.

- Oppilaat vaikuttavat tosi innostuneilta. Kaikki ovat työn touhussa eikä ole mitään sählinkiä. Se on yleensä merkki siitä, että on mielenkiintoista hommaa.

Luonnontieteisiin keskittyvä työpaja tukee Kurthin mukaan koulun opetussuunnitelmaa. Samalla sen avulla oppilaille voidaan tarjota ohjelmaa, jota koululla ei pystytä itse järjestämään.

- Aina on kiva, kun pystytään tekemään käsillä ja kokeilemaan. Tämä tuo paljon lisää kouluarkeen, Kurth kehuu.

Juniori AMK:ssa opiskelijat opettavat oppilaita

Ensimmäisen vuoden tieto- ja viestintätekniikan opiskelija Meri Lautkankare toimii Taianomaista kemiaa -työpajan varaprojektipäällikkönä. AMK-opiskelijoiden tehtävänä on hänen mukaansa tarjota koululaisille mahdollisimman todenmukainen laboratoriokäynti, jotta nämä näkevät, minkälaista opiskelu on AMK:ssa.

Lautkankareen mielestä on hienoa, että viidesluokkalaiset pääsevät kokeilemaan AMK:n laboratoriota.

- Minä ainakin kouluaikana olisin halunnut tämmöisen koulupäivän.

Juniori AMK:sta on paljon iloa myös AMK-opiskelijoille, sillä eri alojen opiskelijat voivat tutustua pajoja järjestäessään toisiinsa. Samalla he saavat kokemusta siitä, minkälaista on opiskella isossa projektissa.

Monella ensimmäisen vuoden AMK-opiskelijalla on vain vähän työelämäkokemusta. Juniori AMK:n työpajat ovatkin lisänneet opiskelijoiden itseluottamusta ja esiintymistaitoja.

- Varmaan kolme ensimmäistä kertaa me vaan istuttiin hiljaa ja kaikki olivat, että mitähän tässä pitäisi tehdä. Mutta nyt tämä sujuu jo hyvin. Kuulen nytkin oppilaiden naurua, se on positiivinen merkki, Lautkankare iloitsee.

Turun ammattikorkeakoulun ja STEAM Turun yhteistyöponnistus Juniori AMK pilotoitiin viime vuonna. Juniori AMK:ssa turkulaisille viidesluokkalaisille tarjotaan ohjattuja pajapäiviä, joissa oppilaat saavat mahdollisuuden oppia tiedettä, taidetta, tekniikkaa ja terveyttä innostavalla tavalla.