Lukulukkaritoiminnan tavoitteena on kehittää yläkouluikäisten oppilaiden lukutaitoa ja vahvistaa opiskelutaitoja sekä jatko-opintovalmiuksia. Opetus- ja kulttuuriministeriön tukema hanke toteutetaan yhteistyössä Turun normaalikoulun kanssa.

Lukulukkari-hanke on saanut 184 000 euron avustuksen ja sen toimenpiteet toteutetaan vuosina 2021–2022 yhteistyössä Turun normaalikoulun kanssa. Tavoitteena on tukea yläkoulujen oppilaita riittävän lukutaidon saavuttamisessa ja edistää lukuharrastusta ja lukemisen kulttuuria. Hanketta toteuttavat kaksi kokoaikaista yhteisopettajaa eli lukulukkaria, joista toinen toimii Turun normaalikoulussa ja toinen Turun kaupungin yläkouluissa. Lisäksi kaupungin yläkouluihin on nimetty koulukohtainen lukututor, joka toimii oman opetustyönsä ohessa opettajien tukena lukutaidon opettamisessa ja lukemaan innostamisessa.

– Erilaiset oppilaat tarvitsevat erilaista tukea lukemiseen. Oppilaita tuetaan esimerkiksi tekstien, sanastojen ja käsitteiden avaamisessa eri oppiaineiden tunneilla. Lisäksi oppilaita kannustetaan hyödyntämään erilaisia lukustrategioita. Lukustrategioiden opettamisen tavoitteena on helpottaa lukemista ja näyttää että lukeminen on taito, jonka voi oppia niin kuin minkä tahansa muunkin taidon, kaupungin yläkoulujen lukulukkarina toimiva Karin Niemi kertoo.

Lukutaito on oppimisen perusedellytys

Oppilaiden väliset erot ovat kasvaneet ja oppilaan taustan vaikutus oppimistuloksiin on voimistunut. Uusimpien kyselyiden mukaan oppilaiden heikko lukutaito näkyy koulujen arjessa. Tämä on huolestuttavaa.

– Oppilaiden peruslukutaidoissa ja luetun ymmärtämisessä on haasteita. Suppea sanavarasto vaikeuttaa opettamista, sillä opettajien on mietittävä sanavalintojaan, jotta he tulevat ymmärretyiksi. Osalla oppilaista lukeminen on hidasta ja työlästä ja tämä laskee lukemismotivaatiota. Yksilön kannalta lukutaidon merkitys on suuri, sillä sujuvaa lukutaitoa tarvitaan arjessa, jatko-opinnoissa ja työelämässä selviämisessä, perusopetuksen palvelupäällikkö Riikka Koivunen sanoo.

Kielitietoisuus keskeisellä sijalla

Turun kaupungin lukulukkari kiertää kaupungin yläkouluissa opettajien apuna ja opastaa lukutaidon opetusta edistävissä toimissa. Lukulukkarit tukevat myös vieraskielisiä oppilaita sekä järjestävät opastuksia ja koulutuksia etänä. Turun normaalikoulussa lukulukkarin toiminta painottuu yläkoulun opetusryhmiin, joissa yli puolet oppilaista on vieraskielisiä. Kielitietoisuus tukee monilukutaidon kehittymistä.

– Turussa on runsaasti monikielisiä oppilaita, joiden oppimista kielitietoinen opetus edistää. Kielitietoisesta opetuksesta hyötyvät kuitenkin kaikki oppijat, Koivunen korostaa.

Lukulukkari- ja lukututortoiminta tähtää oppilaiden itsetunnon ja opiskelumotivaation vahvistamiseen sekä koulumenestyksen parantamiseen kohentuneen opiskeluasenteen kautta. Toimenpiteiden odotetaan auttavan erityisesti heikon lukutaidon omaavia ja opinnoissaan haasteita kohtaavia oppilaita.

– Lukemisen tueksi ja siihen innostamiseksi tarvitaan kuitenkin pitkäjänteistä ja tiivistä yhteistyötä sekä opettajien että erityisesti oppilaiden huoltajien kanssa, Niemi muistuttaa.