Kaupungin käyttöön on hankittu 30 uutta sähköautoa syksyn 2021 ja alkuvuoden 2022 aikana. Uusien autojen hankinnoissa tullaan jatkossakin keskittymään sähkötoimisiin ajoneuvoihin, mikäli käyttötarkoitus sen mahdollistaa.

Sähköautoihin siirtyminen on osa Turun kaupungin ilmastosuunnitelmaa, jossa tavoitteena on mm. vähentää Turun tie- ja katuliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 50 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoteen 2029 mennessä.

Julkisuudessa on paljon keskustelua sähköautojen valmistamiseen liittyvistä päästöistä. Syntyneet päästöt saadaan kuitenkin kompensoitua nopeasti, kun huomioidaan ajoneuvon koko elinkaari. Teknologioita kehitetään jatkuvasti siihen suuntaan, että luonnonvaroja rasitettaisiin mahdollisimman vähän autojen ja akkujen valmistusprosesseissa.Myös akkujen kierrätysaste on korkea. Akut suunnitellaan kestämään vähintään auton eliniän ajan. Tämän jälkeen akut kierrätetään, murskataan ja palautetaan takaisin uusien akkujen raaka-aineeksi. Jopa 95 % kierrätetyistä raaka-aineista saadaan hyödynnettyä raaka-aineina. Autovalmistajat hyödyntävät myös muita kierrätysmateriaaleja esimerkiksi muovi- ja kangasosissa.

 

Olennainen muutos käyttäjien kannalta on käyttövoiman eli energianhankinnan muuttuminen tankkaamisesta lataamiseksi. Autot latautuvat yön aikana ja ovat aamulla valmiina päivän ajoihin. Työaikaa säästyy, kun tankkaamiseen jäävä aika voidaan käyttää muuhun. Muuten ajaminen ei juurikaan poikkea perinteisestä. Oudolta saattaa tuntua moottoriäänien puuttuminen sekä tasainen kulku ilman vaihtoja ja viiveitä. Sähköautot ovatkin tuoneet muutoksia ajotapoihin liikenteessä. Esimerkiksi ennakoiva ajotapa on lisääntynyt, koska moottorijarrutuksesta syntyvää energiaa voidaan hyödyntää akkujen lataamiseen. Moni onkin yllättynyt sähköauton miellyttävästä ajotuntumasta.

Sähköautoihin siirtyminen tarkoittaa myös latausinfran rakentamista. Komponenttipulasta huolimatta latauspisteet saatiin toteutettua tarvittaviin toimipisteisiin ja pienillä tilapäismuutoksilla autot saatiin käyttöön suunnitelmien mukaan.

 

Teksti ja kuvat: Timo Haikola