Yli kahdeksansataa kolmasluokkalaista osallistui helmikuun alussa kielikarnevaaleille. Etätapahtuman ohjelmassa oli kielten opiskeluun liittyviä tehtäviä, kuten esittelyvideoiden kuvaamista eri kielillä ja laulamista englanniksi, saksaksi, ranskaksi tai espanjaksi.

Kielikarnevaaleja pelattiin Seppo-oppimispelin avulla

Aavalla, Aichalla, Henrikillä, Nicholaksella ja muilla Puolalan koulun kieliluokkien oppilailla riittää kiirettä. He toimivat tuomareina Kielikarnevaaleilla, joissa kolmosluokkalaiset kisailevat leikkimielisesti erilaisten kielten opiskeluun liittyvien tehtävien parissa.

Kielikarnevaalien tehtävät löytyvät Seppo-oppimispelistä. Se on digitaalinen pelialusta, jonne kolmosluokkalaiset kirjautuvat sisään kännykällä, pädillä tai tietokoneella.

Pelin sisältä löytyy kuva sirkusteltasta, jonka päälle on merkitty toistakymmentä tehtävärastia. Niillä on sellaisia nimiä kuin kieliä Suomessa, ranskalaiset ruoat, laulamaan, hedelmäsalaatti ja villiä vertailua.

Osa tehtävistä on monivalintatehtäviä, jotka peli arvostelee automaattisesti. Sen sijaan videoiden ja äänitteiden arvostelu on tuomareiden vastuulla.

Kielikarnevaaleilla oleellista on hyvä mieli ja hyvä tunnelma

Aava ja Aicha ovat tarkastaneet ranskankielisiä tehtäviä, eli esittelyvideoita sekä ranskalaiseen ruokakulttuuriin liittyvää tehtävää.

- Olemme arvioineet vastauksia sen mukaan, miten luovia oppilaat ovat olleet, miten paljon he ovat käyttäneet ajatusta vastauksiinsa ja kuinka montaa kieltä he ovat käyttäneet esittelyihinsä, Aicha sanoo.

Arviointikriteerit eivät ole kuitenkaan tiukkoja, sillä kielikarnevaaleilla kolmosluokkalaisia halutaan kannustaa opiskelemaan uusia kieliä. Oleellista on hyvä mieli ja hyvä tunnelma.

Kielikarnevaalien tehtävät ovat Aichan ja Aavan mielestä kivoja ja monipuolisia.

- Niitä on todennäköisesti kiva tehdä, Aava sanoo.

Entä miten tehtäviin vastaaminen olisi sujunut tuomareilta itseltään?

- Uskon että olisi mennyt tosi hyvin. Sen verran on tullut ranskaa opiskeltua, Aava naurahtaa.

Henrik ja Nicholas ovat osallistuneet itsekin kielikarnevaaleille

Henrik opiskelee saksan kieliluokalla ja Nicholas englannin kieliluokalla. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että he käyttävät saksaa ja englantia muun muassa matematiikan, kemian ja fysiikan tunneilla.

- Kielen opiskelu helpottuu, kun sitä käytetään käytännön asioihin, Henrik sanoo.

Kielikarnevaalit innostavat Henrikin ja Nicholaksen mielestä lapsia kielten pariin. He tietävät, mistä puhuvat, sillä he ovat itsekin osallistuneet alakoulussa kielikarnevaaleille.

- Mekin ollaan osallistuttu niihin joskus ja mietitty, mitä tuomarit ajattelevat meidän tehtävistä, Henrik muistelee.

Henrik ja Nicholas kannustavat lapsia kielten opiskeluun, sillä siitä on heille tulevaisuudessa käytännön hyötyä.

- Esimerkiksi matkoilla pystyy ymmärtämään ja oppimaan kieltä lisää, Henrik sanoo.

- Ja englanti kansainvälisenä kielenä liittyy opiskeluihin, Nicholas lisää.

Tuomarina toimiminen on ollut mukavaa vaihtelua tavalliseen koulupäivään. Samalla siitä on ollut heille yllättävää iloa.

- Tässä voi tajuta, kuinka pitkälle itsekin on päässyt kielen opiskelussa, Henrik toteaa.

-----

Kielikarnevaaleille osallistui kaikkiaan 243 joukkuetta, joissa oli lähes 850 oppilasta.

TOP3:

1. Puolalan Riinaperuna 9647 pistettä
2. black and pink 9364 pistettä
3. Puolalan pullat 8781 pistettä

Kaikkien osallistuneiden joukkueiden kesken arvottiin kolme englanninkielistä Children’s Picture Atlas -kuvakartastoa luokkakirjastoon. Palkinnot lähtevät Lausteen koulun 3A-luokalle, Aunelan koulun pienluokalle ja Katariinan koulun 3D-luokalle.