Terveysneuvontapiste Milli toimii sote-palvelujen risteyskohdassa. Asiakkaiden mielestä kaikki ylimääräinen säätäminen loistaa Millissä poissaolollaan. Myös työntekijät kehuvat asiakkaiden olevan parasta työssään. Mikä Millistä tekee erityislaatuisen?

Lisätiedot

Terveysneuvontapiste Milli on matalan kynnyksen asiointipaikka suonensisäisten huumeiden käyttäjille ja heidän läheisilleen. Toiminnan tarkoituksena on ennaltaehkäistä infektioiden ja tartuntatautien leviämistä. Palvelu on maksutonta.

• käytettyjen ruiskujen ja neulojen vaihto puhtaisiin

• verinäytteet; hepatiitti B, hepatiitti C, HIV ja pika-CRP

• A- ja B-hepatiittirokotteet, jäykkäkouristusrokotteet

• C-hepatiittihoidot

• lähetteet opioidi-korvaushoidon arvioon

• lausunnot päihdekuntou-tukseen hakeutumiseen

• raskaustestit, klamydiatestit

• ehkäisyneuvonta

• keskusteluapua kriisitilanteissa

Koronarokotusten kunnolla käynnistyessä Terveysneuvontapiste Millissä on tehty tärkeää työtä Millin ja päihdepalvelujen asiakkaiden rokotusten organisoimisessa. Millin ohella rokotuksia järjestettiin viime toukokuusta alkaen useampaan kertaan Niittykodissa, Sirkkalan päiväkeskuksessa, jonne myös A-klinikan katkon asiakkaat olivat tervetulleita, Sillankorvan ensisuojassa sekä Tyksin riippuvuuspsykiatrialla, joihin kaikkiin Millin terveydenhoitaja Sanna Järvensivu jalkautui rokottamaan. Myös Millin muiden työntekijöiden venymistä tarvittiin tärkeän asiakasryhmän tavoittamisessa.

- Koronapassin käyttöönotto lisäsi kiinnostusta rokotuksiin. Ja mahdollisuus saada rokote sieltä, missä asiakkaat muutenkin ovat ja vielä ilman ajanvarausta, laski se kynnystä rokotuksen ottamiseen. Toki osa suhtautui kielteisesti rokotuksiin samalla tavalla kuin muissakin asiakasryhmissä, Sanna kertoo. 

Asioiden hoitamista suoraviivaisesti ilman byrokratiaa

Monessa paikassa jouduttiin supistamaan palveluita koronatilanteen huonontuessa, mutta Millissä päätettiin toimia päinvastoin. Esimerkiksi Millin aukioloaikoja laajennettiin viime vuonna myös keskiviikkoon.

Myös monet eri alan ammattilaiset ovat yhdistäneet Millissä voimansa. Koronatilanne on ikään kuin helpottanut raja-aitojen ylittämistä ja asioita on voitu hoitaa suoraviivaisemmin ja saman tien.

Ja juuri tämän toimintakulttuurin toivotaan jatkuvan korona-ajan jälkeenkin.

Asiakkaamme ovat haavoittuvassa asemassa ja olemme yrittäneet kompensoida palveluita. Meillä järjestetään nyt mm. ruokajakelua. Asiakas saakin meillä hoidettua monia asioitaan samalla käynnillä.

- Asiakkaamme ovat haavoittuvassa asemassa ja olemme yrittäneet kompensoida palveluita. Meillä järjestetään nyt mm. ruokajakelua. Asiakas saakin meillä hoidettua monia asioitaan samalla käynnillä, Sanna kertoo.

Tärkeänä Millin toiminnan tavoitteena on tavoittaa henkilöitä, jotka eivät vielä ole palvelun piirissä.

Työtä tämän hyväksi tehdään mm. mielenterveys- ja päihdepalvelujen riippuvuustiimin kanssa.

Asumis- ja päihdepalveluiden kanssa tehdään samanlaista yhteistyötä. Myös terveysasemien hoitajien osaamista on Millissä hyödynnetty aina ja yhteydet terveysasemille ovat tiiviit.

Säännöllisesti Millissä vierailevat mm. Valo-valmennus, Riksu-hanke ja Pro-tukipiste. Myös muita toimijoita on yhteistyössä mukana.

Kokemusasiantuntija on mukana työssä ja asiakkaiden toiveita kuullaan mm. asiakasraatien kautta.

- Viimeksi asiakasraati ehdotti uusia paikkoja, jonne olisi hyvä saada neularoskiksia, Sanna lisää.

Millissä on käynnistynyt myös paljon uutta. Toiminnan strateginen muutos tapahtui esimerkiksi pistohuumeiden käyttäjien C-hepatiitin hoitopilotissa viime keväänä, jossa hoidon piiriin otettiin laajasti kaikki sitä tarvitsevat. Pilotoidusta palvelusta tuli nopeasti osa varsinaista toimintaa. Tähän tarvittiin Sannan kontakteja ja tiiviitä yhteyksiä asiakkaisiin. Pilotin onnistumisen avaimena oli myös Millin matalan kynnyksen toiminta. Lisäksi nykyään Millissä toteutetaan tarvittaessa lihakseen pistettävää antibioottihoitoa.

Nämä asiakkaat ovat pois muualta, esimerkiksi terveysasemien jonoista. Toisaalta erilaisten palveluiden toimivuutta ja saumattomuutta haastaa esimerkiksi Niittykodin toiminnan päättyminen. Yksi paikka on pois, jonne voisi ohjata asunnottomia turkulaisia.

Milli on ollut monen eri sote-palvelun osana ja kuuluu tällä hetkellä infektioiden torjuntayksikköön.

- Tuntuu, että oikea paikka on löytynyt. Monta asiaa on saatu nyt eteenpäin ja toimintaa leimaa kehittäminen, Sanna kuvaa.

 

Keskinäinen luottamus toiminnan elinehto

Terveysneuvontapiste Milli täytti juuri 22 vuotta. Milli on tuona aikana pelastanut monen terveyden. Palvelun tärkeys näkyy myös asiakkaiden suhtautumisessa Millin työntekijöihin.

Molemminpuolinen luottamus näkyy myös työntekijöiden kommenteissa. Mäntymäen terveysaseman sairaanhoitaja Venla Erkkilä on työskennellyt Millissä kolme vuotta, ja viimeisen vuoden 70 prosentin työajalla. Hänen työhönsä kuuluu mm. asiakaspalvelua, opiaattikorvaushoitolähetteiden tekemistä ja C-hepatiitin hoitoon liittyviä asioita.

- Tykkään työskennellä Millin asiakkaiden kanssa – pystyn auttamaan heitä täällä laaja-alaisesti.

Tuorein vahvistus Millissä on Varissuon terveysaseman sairaanhoitaja Elina Bergbacka.

Asiakkaista näkee erilaisen puolen kuin muualla terveydenhuollossa, jossa lähdetään usein ongelmakeskeisesti hoitamaan asiakkaan asiaa.

- Asiakkaista näkee erilaisen puolen kuin muualla terveydenhuollossa, jossa lähdetään usein ongelmakeskeisesti hoitamaan asiakkaan asiaa. Monelle Millin asiakkaalle on helpompi tulla hoitamaan asioitaan Milliin, koska siitä on jo entuudestaan hyvä kokemus, Elina lisää. 

Milli toimii sosiaali- ja terveyspalveluiden risteyskohdassa. Asiakkaalle tämä näkyy mm. siinä, että Millissä pystyy edistämään monia asioita ilman byrokratiaa. Asiakkaiden on helppo tulla Milliin, jossa heiltä ei odoteta lähtökohtaisesti mitään.

- Työ on kivaa ja vaatii monialaista osaamista, joka myös palkitsee. Asiakkaat kokevat, että täällä ei ole ylimääräistä säätämistä, Elina ja Venla lisäävät.

Sanna on samaa mieltä.

- Työssä parasta ovat asiakkaat ja heidän kohtaamisensa. Moni heistä on myös tullut tässä oman kahdeksan Milli-työvuoden aikana tutuksi.

Sannalla olisikin haaveena, että Milli voisi jatkossa hyvinvointialueen osana toimia asiakasryhmänsä omana sosiaali- ja terveysasemana.