Turun kaupunki parantaa pyöräpysäköintiä Yliopistonkadulla, Kristiinankadulla, Kauppiaskadulla, Puutorilla, Itäisellä Pitkäkadulla ja Eerikinkadulla. Pyörätelineet ovat runkolukittavia malleja, joihin pyörät voidaan lukita nojaamaan. Uusia telineitä asennetaan 200 kappaletta.

Pyöriä voidaan lukita telineen molemmin puolin, joten pyöräpaikkoja on yhteensä 400. Osa telineistä korvaa vanhoja pyörätelineitä, jolloin nettomääräinen lisäys pyöräpaikkoihin tulee olemaan noin 250 kappaletta. Keskustaan edellisen kaupunkipyöräjärjestelmän telineiden tilalle asennetut keltaiset autonmalliset pyörätelineet siirretään Humalistonkadulle, Tehtaankadulle ja Henrikinkadulle, jolloin myös näille kaduille tulee runkolukituksen mahdollistavia pyöräpysäköintipaikkoja.

Kaupunki aloittaa myös kokeilun pyörien huoltopisteistä. Tarpeiden ja käyttökokemusten perusteella huoltopisteverkostoa voidaan myöhemmin laajentaa. Ensimmäisessä vaiheessa huoltopisteitä asennetaan kuuteen eri sijaintiin; Kirjastosillan päähän Kauppiaskatua, Kupittaankentälle Uudenmaankadun varteen, Satakunnantien ja Tampereentien risteykseen, Läntiselle Rantakadulle Vaakahuoneen kohdalle, Vanhan Hämeentien kääntöpaikalle sekä Logomon sillan pyörätalliin.

Pyörähuoltopisteisiin tulee kuusiokolo- ja kiintoavaimia sekä ruuvimeisselin sisältävät monikäyttötyökalut ja jalkapolkimella toimiva pyöräpumppu, jossa on suukappaleet eri venttiilityyppeihin. Pyörän voi ripustaa huoltopisteen kannatinpisteisiin ergonomisemman työasennon saavuttamiseksi.

Pyörätelineet ja huoltopisteet asentaa Anlog Oy ja työn on tilannut Turun kaupunki.

Turun kaupunki edistää määrätietoisesti pyöräilyn edellytyksiä. Telineiden ja huoltopisteiden lisäksi käyttöön otetaan uusi kaupunkipyöräjärjestelmä, joka on entistä laajempi ja helppokäyttöisempi. Turun ensimmäinen pyöräkatu valmistuu kesäkuun alussa Kauppias Hammarin kadulle Uudenmaantien varteen. Pyöräkatu on uuden tieliikennelain mukainen uusi katutyyppi, jossa muiden ajoneuvojen on annettava pyöräilijöille esteetön kulku ja ajonopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

Kauppias Hammarin kadun osuus vie loppuun käynnissä olleen MT 110 (Uudenmaantie) viisaan liikkumisen hankkeen, jonka tavoitteena on ollut rakentaa pyöräilyn laatukäytävä, eli laadukas pyöräily-yhteys Piikkiön, Kaarinan ja Turun välille. Turun seuraava pyöräkatuhanke sijoittuu yliopiston kampusalueelle Rehtorinpellonkadulle ja Vatselankadulle.

Asiasanat: