Messiin on helppo mennä
Maria lukee historian tunnilla kylmästä sodasta. Historia ei ole hänen suosikkiaineensa, toisin kuin kuvaamataito.
- Piirtäminen on eniten mun juttu, Maria kertoo.
Isoon luokkaan meneminen ahdisti Mariaa niin paljon, ettei hän pystynyt käymään koulussa. Messi-ryhmään tuleminen ei ahdista häntä samalla lailla.
- Täällä on helpompi pyytää apua, Kaisa toteaa.
Lottaakin isossa ryhmässä opiskelu ahdisti, minkä seurauksena hänelle tuli runsaasti luvattomia poissaoloja.
- Täällä on paljon helpompi keskittyä opiskeluun, Lotta sanoo.
Peppi opiskelee Messi-ryhmässä englannin tunneilla, keskimäärin kaksi tuntia viikossa. Alun perin hän ei halunnut mennä Messi-ryhmän tunneille, mutta nykyään hän viihtyy siellä hyvin.
- Numerot ovat nousseet ja olen ymmärtänyt asioita paremmin. Myös kokeiden tekemiseen saa täällä enemmän aikaa, Peppi tiivistää.
Messissä huomioidaan yksilön oppimistarpeet
Yli-Maarian koulussa on paljon oppilaita, joilla on haasteita koulunkäynnissä. Samalla Turun kaupungin keskitetyn palvelun koulut ovat sen verran kaukana Yli-Maariasta, että niihin on haastavaa päästä.
Syntyi ajatus Yli-Maarian koulun omasta Messi-ryhmästä, jonka tavoitteena on auttaa oppilaita pysymään koulunkäynnissä mukana ja varmistaa peruskoulusta valmistuminen.
- Halusimme löytää väliportaan vaihtoehdon, jossa tavoitteena on, että oppilas pystyisi palaamaan omaan ryhmäänsä mahdollisimman pian. Samalla pystymme turvaamaan koulunkäynnin säännöllisyyden, erityisopettaja Tuuli Virtanen kertoo.
Messi-toimintaa on ollut Yli-Maarian koulussa nyt noin puolentoista vuoden ajan. Aluksi mukana oli kolme tai neljä oppilasta, mutta nykyään heitä on jo reilut kymmenkunta.
Osa Messi-ryhmässä opiskelleista oppilaista on palannut aikaisempiin ryhmiinsä, ja uusia oppilaita on tullut heidän tilalleen. Muutenkin Messi-ryhmään olisi koko ajan enemmän tulijoita kuin siellä on tilaa.
Osa oppilaista opiskelee Messi-ryhmässä kokopäiväisesti, osa käy siellä joillain tietyillä tunneilla.
- Jotkut opiskelevat urakkaluontoisesti, vähän samalla tavalla kuin JOPO-luokissa, eli voimme tehdä heille viikko- tai jopa kuukausisuunnitelman. Osan kanssa mennään tunti kerrallaan, Virtanen sanoo.
Mitä Messi-toiminta vaatii koululta?
- Sopivan tilan. Mielellään sellainen, jossa pystyy opettamaan montaa ryhmää yhtä aikaa. Samalla tilan olisi hyvä olla rauhallinen, Virtanen tiivistää.
Messi-toiminta vaikuttaa myös laaja-alaisen erityisopettajan rooliin, joka on mietittävä osittain uusiksi, kun aikaisemmin tehdyt suunnitelmat saattavat muuttua lennossa.
- Toisaalta Messi-toiminta on hirveän palkitsevaa. Kun oppilaat pääsevät takaisin kiinni koulunkäyntiin, siitä tulee opettajallekin hyvä fiilis, Virtanen toteaa.
Marian ja Lotan nimet on muutettu jutussa.
Käy kurkkaamassa alta video Yli-Maarian koulun nuokkarivälkistä. Jos et näe videota evästeasetusten takia, löydät sen täältä: Yli-Maarian koulun Messi-toiminta