Yli-Maarian koulun Messi-ryhmät on tarkoitettu oppilaille, joilla on haasteita koulunkäynnissä. Messi-toiminnan avulla on saatu vähennettyä oppilaiden poissaoloja ja palautettua heitä takaisin tavallisen perusopetuksen pariin.

Messiin on helppo mennä

Maria lukee historian tunnilla kylmästä sodasta. Historia ei ole hänen suosikkiaineensa, toisin kuin kuvaamataito.

- Piirtäminen on eniten mun juttu, Maria kertoo.

Isoon luokkaan meneminen ahdisti Mariaa niin paljon, ettei hän pystynyt käymään koulussa. Messi-ryhmään tuleminen ei ahdista häntä samalla lailla.

- Täällä on helpompi pyytää apua, Kaisa toteaa.

Lottaakin isossa ryhmässä opiskelu ahdisti, minkä seurauksena hänelle tuli runsaasti luvattomia poissaoloja.

- Täällä on paljon helpompi keskittyä opiskeluun, Lotta sanoo.

Peppi opiskelee Messi-ryhmässä englannin tunneilla, keskimäärin kaksi tuntia viikossa. Alun perin hän ei halunnut mennä Messi-ryhmän tunneille, mutta nykyään hän viihtyy siellä hyvin.

- Numerot ovat nousseet ja olen ymmärtänyt asioita paremmin. Myös kokeiden tekemiseen saa täällä enemmän aikaa, Peppi tiivistää.

Messissä huomioidaan yksilön oppimistarpeet

Yli-Maarian koulussa on paljon oppilaita, joilla on haasteita koulunkäynnissä. Samalla Turun kaupungin keskitetyn palvelun koulut ovat sen verran kaukana Yli-Maariasta, että niihin on haastavaa päästä.

Syntyi ajatus Yli-Maarian koulun omasta Messi-ryhmästä, jonka tavoitteena on auttaa oppilaita pysymään koulunkäynnissä mukana ja varmistaa peruskoulusta valmistuminen.

- Halusimme löytää väliportaan vaihtoehdon, jossa tavoitteena on, että oppilas pystyisi palaamaan omaan ryhmäänsä mahdollisimman pian. Samalla pystymme turvaamaan koulunkäynnin säännöllisyyden, erityisopettaja Tuuli Virtanen kertoo.

Messi-toimintaa on ollut Yli-Maarian koulussa nyt noin puolentoista vuoden ajan. Aluksi mukana oli kolme tai neljä oppilasta, mutta nykyään heitä on jo reilut kymmenkunta.

Osa Messi-ryhmässä opiskelleista oppilaista on palannut aikaisempiin ryhmiinsä, ja uusia oppilaita on tullut heidän tilalleen. Muutenkin Messi-ryhmään olisi koko ajan enemmän tulijoita kuin siellä on tilaa.

Osa oppilaista opiskelee Messi-ryhmässä kokopäiväisesti, osa käy siellä joillain tietyillä tunneilla.

- Jotkut opiskelevat urakkaluontoisesti, vähän samalla tavalla kuin JOPO-luokissa, eli voimme tehdä heille viikko- tai jopa kuukausisuunnitelman. Osan kanssa mennään tunti kerrallaan, Virtanen sanoo.

Mitä Messi-toiminta vaatii koululta?

- Sopivan tilan. Mielellään sellainen, jossa pystyy opettamaan montaa ryhmää yhtä aikaa. Samalla tilan olisi hyvä olla rauhallinen, Virtanen tiivistää.

Messi-toiminta vaikuttaa myös laaja-alaisen erityisopettajan rooliin, joka on mietittävä osittain uusiksi, kun aikaisemmin tehdyt suunnitelmat saattavat muuttua lennossa.

- Toisaalta Messi-toiminta on hirveän palkitsevaa. Kun oppilaat pääsevät takaisin kiinni koulunkäyntiin, siitä tulee opettajallekin hyvä fiilis, Virtanen toteaa.

Marian ja Lotan nimet on muutettu jutussa.

Käy kurkkaamassa alta video Yli-Maarian koulun nuokkarivälkistä. Jos et näe videota evästeasetusten takia, löydät sen täältä: Yli-Maarian koulun Messi-toiminta

 

Uutinen on osa Kuukauden koulu -juttusarjaa, jossa nostetaan esille turkulaiskouluja ja siellä työskenteleviä ihmisiä. Yli-Maarian koulu on ensimmäinen kuukauden koulu.