Tommi Rantasen oppilaat ovat päässeet rakentamaan STEAM-kokeiluissa muun muassa robottiautoja, puhdistuslaitteen prototyyppiä sekä välituntileikkejä arpovan laitteen. Parhaimmillaan kokeiluissa kehitellyt laitteet lisäävät oppilaiden yhdenvertaisuutta.

Värkkäilykärryjä, STEAM junioria ja muita kiinnostavia kokeiluja

Yli-Maarian koulussa opettajana työskentelevä Tommi Rantanen on osallistunut luokkansa kanssa erilaisiin STEAM Turun kokeiluihin jo neljän vuoden ajan.

Rantasen ensikosketus STEAM-sisältöihin tapahtui koululle lähetetyn värkkäilykärryn kautta, joka piti sisällään muun muassa johtimia ja sähkömoottoreita.

- Aihepiiri oli itselleni vieras, kun käsitöihinkin olen tutustunut melkein pelkästään töiden kautta.

Ohjelmoinnin maailma kävi Rantaselle kuitenkin nopeasti tutuksi. Vuosien varrella hän on ohjelmoinut luokkansa kanssa muun muassa robottiautoja sekä osallistunut STEAM junior -haastekilpailuun. Siinä aiheena oli Itämeren pelastaminen.

- Menestystä tuli pelloilta mereen päätyvän veden puhdistuslaitteen prototyypillä.

Rantanen osallistui luokkansa kanssa STEAM junioriin myös tänä vuonna.

- Aiheena oli keksiä tekninen ratkaisu, joka parantaisi yhdenvertaisuutta. Tehtävä oli vaikea, mutta luokan pienryhmät toteuttivat upeita ja toisistaan täysin eroavia laitteita.

Luokalta sai lähettää kilpailuun vain yhden työn, eikä valinta useamman työn väliltä ollut helppo.

- Meidän luokalta kisaan lähti laite, joka arpoo napin painalluksella välituntileikkejä.

Ohjelmointiin Rantasen luokka on tutustunut myös Innokas-verkoston haasteiden kautta. Viidennellä luokalla oppilaat muun muassa ohjelmoivat valoja ja ääniä erilaisiin tekstiileihin. Innokas-robotiikkaturnauksen Freestyle maker -sarjan he puolestaan voittivat maskeja jakavalla robotilla.

STEAM-toiminta kannattaa ajatella osaksi tavallista koulutyötä

Rantanen kehuu STEAM Turun sisältöjä opettajille ja oppilaille hyödylliseksi.

- Niiden kautta ohjelmoitu maailma tuodaan oppilaiden lähelle ja he näkevät, miten sähkö pyörittää arkea. Nykyään jääkaapitkin sisältävät älyominaisuuksia, Rantanen kertoo.

- Yhtä tärkeää on lasten into tehdä asioita omin käsin.

Rantanen muistuttaa, että STEAM Turun kokeiluissa ei ole kyse irrallisista projekteista vaan se kannattaa ajatella osaksi tavallista koulutyötä.

Rantasen mukaan jokainen projekti tuntuu aluksi kaoottiselta, eikä mistään näytä tulevan mitään. Pian niihin alkaa kuitenkin tulla järkeä, ja joka kerta ne on saatu kunnialla maaliin.

- Se on palkitsevaa, kun lapset nauravat ja hihkuvat syntyneille tuotoksille, Rantanen kuvailee.

Rantanen suosittelee STEAM-kokeiluja muillekin opettajille.

- Pelko pois, rohkeasti kokeilemaan ja oppilaiden kanssa yhdessä oppimaan, Rantanen kertoo.

Käy kurkkaamassa video Tommi Rantasen luokan STEAM junior -kokeilusta:

https://youtube.com/shorts/P4-9iIJPLJ0?feature=share

Uutinen on osa Kuukauden koulu -juttusarjaa, jossa nostetaan esille turkulaiskouluja ja siellä työskenteleviä ihmisiä. Yli-Maarian koulu on ensimmäinen kuukauden koulu.

Tulevia STEAM Turun tapahtumia:

- STEAM junior -haasteen voittajat valitaan 24.5. järjestettävässä päätöstilaisuudessa
- Varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja toisen asteen opettajat voivat hakea STEAMit!-kokeiluihin rahoitusta syksyllä 2022.
- Seuraavaan Beyond 2030 Challengeen haetaan kilpailijoita syksyllä 2022.