Koronatauon jälkeen järjestetty Ruisrock onnistui erinomaisesti. Tavoitteiden mukaisesti onnistui myös Turun kaupungin ja Ruisrockin jokavuotinen yhteistyö, jossa kaupunki kutsuu Ruisrockiin suomalaisen yhteiskunnan politiikan ja talouden vaikuttajia. Kutsuvieraita oli tänä vuonna 250.

Turun kaupunki on kutsunut vaikuttajia kutsuvieraaksi Ruisrockiin jo vuosien ajan. Toiminta on alkanut 1990-luvulla. Kaupungin toimintatapana on kutsua vaikuttajia erilaisiin sidosryhmätilaisuuksiin, kuten festivaaleille ja tapahtumiin.

– Ruisrock on Suomen festivaalikesän kruununjalokivi. Suomen vanhimpana ja tunnetuimpana festivaalina se on kaupungille erittäin merkittävä sidosryhmätapahtuma kansallisille päättäjille, alueellisille toimijoille ja muille yhteistyötahoille, sanoo Turun pormestari Minna Arve.

Turun kaupunki on kutsunut Ruisrockiin saman määrän vaikuttajia jo vuosien ajan. Kaupunki tarjoaa kutsuvieraille VIP-lipun lauantaiksi sekä verkostoitumistilaisuuden ja bussikuljetuksen Ruissaloon. Liput ovat osa kaupungin ja Ruisrockin välistä sopimusta, joten erillisiä kustannuksia festivaalilippujen tarjoamisesta ei synny.

– Kutsuvieraat ovat kaupungille erittäin merkittäviä ja tärkeitä vieraita, koska haluamme vahvistaa edelleen Ruisrockin ja Turun tunnettuutta ja Turulle tärkeiden asioiden tunnettuutta päättäjien keskuudessa, pormestari Arve kuvaa.

Lisäksi Turku on jo neljän vuoden ajan kutsunut yhdessä Ruisrockin kanssa festivaalia edeltävänä torstaina Suomen suositummat sosiaalisen median vaikuttajat kaupungin vieraiksi. Yhteistyön tavoitteena on Turku-tietoisuuden lisääminen Ruisrockin suurimmassa kohderyhmässä eli nuorten keskuudessa. Tänä vuonna vaikuttajia oli seuralaisineen 14 kappaletta. Heillä on yhteensä yli 780 000 seuraajaa pelkästään heidän Instagram-tileillään.

Vaikutus näkyy laajemmin maakunnassa

Ruisrockilla on valtava merkitys Turun aluetaloudelle. Vuonna 2018 tehdyn selvityksen perusteella Ruisrockin suurista kävijämääristä hyötyy festivaalin teettämän selvityksen perusteella koko Varsinais-Suomi.

Selvitys tehtiin Turun kauppakorkeakoulussa KTT Aki Koposen, KTT Elias Oikarisen ja FT Jukka Vahlon toimesta. Selvityksen mukaan vuoden 2018 festivaalikävijät kuluttivat Turun alueella kokonaisuudessaan noin 18,2 miljoonaa euroa, ja panos-tuotosanalyysin tuottama arvio Ruisrockin työllisyysvaikutuksesta maakunnalle oli jopa 270 henkilötyövuotta.

Kaupungissa vierailevat ulkopaikkakuntalaiset käyttivät vuonna 2018 Turun matkailu- ja ravintolapalveluihin yhteensä yli kaksi miljoonaa euroa. Koronavuosien jälkeen loppuunmyydyn festivaalin ohella tapahtuneen kulutuksen odotetaan olleen samaa suuruusluokkaa.

Ruisrock vahvistaa Turun positiviista imagoa ja vetovoimaa. Festivaalin myötä kymmenet tuhannet vieraat seudun ulkopuolelta saapuvat nauttimaan Turun ja Ruissalon kesästä.

– Samalla turkulaiset kaupalliset toimijat hyötyvät festariajasta, jolloin kaupunki on täynnä. Olen erittäin iloinen Ruisrockin menestyksestä ja vahvasta yhteistyöstä Turun kaupungin kanssa, Arve sanoo.