Lähes vuoden käynnissä ollut Turun terveysasemien hoitoon pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelma on tuottanut hyvää tulosta. Terveysasemille tuleviin puheluihin pystytään vastaamaan saman päivän aikana. Myös henkilöstötilanne on selvästi parantunut onnistuneiden rekrytointien sekä hyvän hoidon tiimimallin myötä.

- Terveysasemiemme tilanne on merkittävästi parempi. Puhelinpalvelu toimii hyvin yhteistyössä Kaiku24 Oy:n kanssa. Myös hyvän hoidon tiimimallin positiiviset vaikutukset alkavat näkyä asiakkaille nopeampina palveluina ja tästä kiitos kuuluu osaavalle henkilöstölle ja lähijohtajille. Mutta selvää on, että emme ole vielä täydellisessä tilanteessa, vaan kehitystyö jatkuu, jotta pystymme vastaamaan yhä tiukentuvaan hoitotakuuseen, sosiaali- ja terveysjohtaja Riitta Liuksa sanoo.

Yhteistyö Kaiku24 Oy:n kanssa on alkanut hyvin

Terveysasematilanteen parantamiseksi aloitettu yhteistyö Kaiku 24 Oy:n kanssa on alkanut hyvin. Kesäkuun 7. päivä Kaiku24 Oy otti hoitaakseen Mäntymäen, Runosmäen, Kirkkotien ja Varissuon terveysasemien kiireelliset puhelut. Heinäkuun alusta yritys on hoitanut myös Keskustan terveysaseman kiireelliset ja kiireettömät puhelut. Kiireellisiä puheluita on Turun terveysasemilla yli 5000 puhelua kuukaudessa. Terveysasemien oma henkilöstö hoitaa kiireettömiä puheluita.

- Kaiku24 Oy on ottanut merkittävän vastuun terveysasemiemme puheluista, eikä niitä ole enää kesäkuun jälkeen tarvinnut poistaa puhelujonosta. Myös puheluiden vastaamisen vasteajat ovat lyhentyneet. Tämä kaikki vapauttaa oman henkilöstömme työtä potilaiden hyväksi, ylilääkäri Päivi-Leena Honkinen avoterveydenhuollosta kertoo.

Yhteistyösopimus Kaiku24 Oy:n kanssa on voimassa kesäkuun 2023 loppuun saakka, jonka jälkeen Varsinais-Suomen hyvinvointialue arvioi jatkoyhteistyön tarpeen.

Hyvän hoidon tiimimalli näkyy positiivisesti myös rekrytoinneissa

Turun terveysasemilla käytössä oleva tiimimalli pohjautuu terveysasemien omien työntekijöiden ehdotuksiin sekä terveyshyötymallin periaatteisiin. Asiakkaan hoidosta vastaa moniammatillinen tiimi, joten asiakas saa yhteydenoton jälkeen nopeasti arvion ja ohjauksen oikealle ammattilaiselle, esimerkiksi fysioterapeutille. Potilaan omalääkäri on mukana tiimissä. Useammasta ammattilaisesta koostuva tiimi turvaa hoidon jatkuvuuden, vaikka joku tiimin jäsenistä olisi poissa.

Sekä asiakkaat että työntekijät ovat olleet tiimimallin käyttöönoton jälkeen tyytyväisempiä tilanteeseen kuin aiemmin. Henkilöstöltä kerätyn palautteen perusteella työtehtävien hallinta koetaan paremmaksi, stressi ja jatkuva kiire on vähentynyt, asiakkaat ovat tyytyväisempiä ja vastaanotot sujuvat jouhevammin.

Kuluneen vuoden aikana Turun terveysasemien lääkäritilanne on parantunut merkittävästi. Syyskuussa 2021 terveysasemilta puuttui 24 lääkäriä, kun syksyllä 2022 kaikissa vakansseissa tulee olemaan lääkäri. Noin puolet terveysasemien lääkärimäärästä on eri vaiheessa olevia koulutettavia lääkäreitä ja heidän tukenaan työskentelee opetuslääkäri. Vastavalmistuneille lääkäreille laadittu oma ohjausohjelma käynnistyy vielä tänä syksynä.

- Terveysasemien hoitajarekrytoinnin onnistuminen valtakunnallisestikin vaikeassa hoitajatilanteessa on erittäin iso asia. Myös lääkärirekrytointi vetää hyvin. Mikään uusi toimintamalli ei voi toteutua ilman henkilökuntaa. Taustalla on myös tiivis kehittämismyönteinen yhteistyö sekä johtamisosaamisen lisääminen, jonka tuloksena mm. jokaisen terveysaseman oman toiminnan kehittämiseen on räätälöity johtamisen käsikirja, toimenpidesuunnitelmaa vetävä asiantuntijalääkäri Katariina Kauniskangas korostaa.

Uusia terveysasemapalveluja tarjolla

Osana terveysasemien kehittämistoimintaa on avautunut myös kokonaan uusia terveysasemapalveluja, jotka pohjautuvat mm. STM:n kansallisiin kehittämisohjelmiin sekä sote-uudistuksen tavoitteisiin. Terveysasemilla toimii mm. lääkkeenmääräämisoikeutettujen sairaanhoitajien vastaanotot, unihoitajan vastaanotto, asiakasohjaajan vastaanotto sekä kroonisten haavojen hoitoon keskittynyt yksikkö, joka parantaa osaltaan merkittävästi haavapotilaiden hoidon laatua ja vaikuttavuutta, hillitsee kustannuksia ja lyhentää hoitoaikoja.

Terveysasemien palveluseteli ei ole toistaiseksi käynnistynyt, sillä palveluntuottajiksi ei ole ollut hakijoita.

Turun sosiaali- ja terveyslautakunta seuraa terveysasemien hoitoon pääsyn parantamisen toimenpidesuunnitelmaa säännöllisesti. Apulaispormestari ja lautakunnan puheenjohtaja Elina Rantasen mukaan terveysasemien hoitoon pääsyn parantaminen on ollut yksi lautakunnan keskeisimmistä tavoitteista, jonka toimintasuunnitelman se hyväksyi ensitöikseen 29.9.2021.

- Onneksi toimenpiteet ovat purreet ja voimme nyt todeta tilanteen olevan huomattavasti parempi kuin vuosi sitten. Työtä on jatkettava suunnitelmallisesti, jotta turkulaisten pääsy perusterveydenhuollon palveluihin turvataan jatkossakin toiminnan siirtyessä hyvinvointialueelle, Rantanen sanoo.

 

Varsinais-Suomen hyvinvointialue aloittaa toimintansa 1.1.2023. Myös Turun kaupungin hyvinvoinnin palvelut siirtyvät Varsinais-Suomen hyvinvointialueelle. Seuraa hyvinvointialueen rakentumista: vshyvinvointialue.fi

Asiasanat: