Oppimisympäristöseminaarissa pohditaan yhdessä eri asiantuntijoiden kanssa, miten Turun päiväkotien oppimisympäristöjä ja tiloja voidaan kehittää entistä paremmiksi ja toimivammiksi.

Turun kaupunki kehittää varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä moniammatillisessa yhteistyössä. Seuraavaksi asiaa käsitellään yhteisessä oppimisympäristöseminaarissa, joka järjestetään 6.10.2022. Seminaarissa varhaiskasvatuksen, tilapalvelujen, kaupunkiympäristön ja yhteistyökumppaneiden asiantuntijat kokoontuvat yhdessä kehittämään päiväkotien oppimisympäristöjä ja tiloja sekä analysoimaan jo toteutettuja kohteita. 

– On tärkeää, että varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä kehitetään yhdessä eri asiantuntijoiden kanssa. Kaikkien osapuolten panosta tarvitaan siihen, että päiväkotien tilat ovat paitsi pedagogisesti toimivia ja lasten ja henkilökunnan hyvinvointia tukevia, myös tila- ja kustannustehokkaita, kertoo Turun kaupungin oppimisympäristösuunnittelija Jukka Rauvola.

Turun varhaiskasvatuksen päiväkodit suunnitellaan käyttäjälähtöisiksi, muunneltaviksi ja yhteiskäyttöisiksi oppimisen tiloiksi, jotka tukevat monipuolisia pedagogisia lähestymistapoja sekä ottavat huomioon kaikkien lasten moninaiset tarpeet.

Lapsi ja pedagoginen toiminta on nostettava keskiöön myös päiväkotitilojen suunnittelussa. Varhaiskasvatuksen oppimisympäristöissä korostuvat niin psyykkinen, fyysinen, toiminnallinen, sosiaalinen, kulttuurinen kuin tekninen ulottuvuus. Tila-käsitettä ei tule kuitenkaan rajata vain rakennukseen, sillä myös piha-alue on keskeinen osa oppimisympäristöä.

Tilakonseptointi antaa suuntaa päiväkotien suunnittelulle

Päiväkotien tilakonseptointia on kehitetty alkuvuodesta 2022 lähtien. Konseptityön tavoitteena on määritellä varhaiskasvatuksen toiminnan luonnetta, tilojen toiminnallisia tarpeita sekä tilojen mitoituksen lähtökohtia ja varusteluohjeita. Konseptien on tarkoitus raamittaa kaikkien tulevien kohteiden suunnittelua, mutta jättää tilaa myös kohdekohtaisille tarpeille ja erityispiirteille. 

– Haemme tapaamisessa uusia malleja yhteistyön kehittämiseen ja edistämme konseptityötä. Tarkoituksena on, että jatkossa seminaaritapaamisia järjestetään esimerkiksi kaksi kertaa vuodessa, myös perusopetuksen puolella, Rauvola tiivistää.

Seminaariin osallistuu palveluverkkosuunnittelun, tilapalvelujen ja kaupunkiympäristön henkilöstön lisäksi varhaiskasvatuksen aluepäälliköitä ja päiväkodinjohtajia. Tutkimuksellista näkökulmaa keskusteluun tuovat Credu-hankkeen asiantuntijat, jotka ovat analysoineet myös turkulaisten päiväkotien oppimisympäristöjä. Lisätietoja: www.credu.fi.