Viimeisen kymmenen vuoden aikana digitalisaatio on muuttanut ihmisten käyttäytymistä myös palveluiden parissa merkittävästi. Tilastokeskuksen mukaan 16–89 -vuotiaista suomalaisista 88% oli vuonna 2022 omassa käytössä kosketusnäytöllä varustettu puhelin. Vastaava luku vuonna 2017 oli 77% ja vuonna 2013 47%. Tietoa haetaan nopeasti verkosta, ja laite tiedonkeruuseen ja -siirtoon on lähes aina saatavilla. Palveluiden pariin halutaan päästä näppärästi ja paikkariippumattomasti.

Vuoteen 2025 mennessä Turun kaupungin tavoitteena on:

  • kaupungin palvelujen digitalisoinnin nopeuttaminen paremman tiedonhallinnan kautta.
  • toiminnan tuottavuuden kasvattaminen automaatiolla ja digitalisaatiolla.
  • selkeä yhteinen kaupungin toiminnan ja digikehittämisen ohjaus- ja priorisointimalli.
  • osaamisen varmistaminen strategisilla kumppanuuksilla.
  • IT-palvelujen kustannustehokkuuden jatkuva parantaminen.

Tutustu tarkemmin Turun kaupungin tietohallintostrategiaan 2022-2025 (pdf)

Samaan aikaan Turun kaupungin tietohallinnon ja IT-palvelujen kehityskaari on muuttunut keskitetystä IT:stä oman toiminnan kehittämisen kautta kuntalaisten palveluja digitaaliseen muotoon vieväksi mahdollistajaksi. Seuraavien vuosien (2022–2025) tavoitteet on kirjattu päivitettyyn tietohallintostrategiaan. Pääkohtina ovat tietojohtamisen mahdollistaminen hyvällä datahallinnalla, yhteisen asiakaskokemuksen mahdollistavan digitalisaation rakentaminen, muutosketteryyden parantaminen kehittämällä IT:n toimituskyvykkyyttä sekä toiminnan muutosten tukeminen yhteisillä digitaalisilla alustoilla hyödyntäen valmiita tai rakentamalla uusia yhteiskäyttöisiä toiminnallisuuksia.

Isot valtakunnalliset uudistukset sekä maailman turvallisuustilanne otettava myös tietohallinnossa tarkasti huomioon

Turun kaupungin päivitettyä tietohallintostrategiaa ohjaa kaupungin strategia. Se sisältää palvelujen digitalisoinnin ja tiedonhallinnan periaatteet sekä pilvipalvelujen käytön periaatteet ja linjausten toimeenpanon johtamisen.

– Ihmisillä on suuri tarve tulla palveluiden ääreen digitaalisesti. Meillä on olemassa valmiita alustoja, mutta niiden hyödyntäminen juuri meidän tarpeitamme silmällä pitäen, on aikaa vievää. Keskeisiä muutosvoimia tietohallinnon strategian päivityksessä olivat teknologinen kehitys, työ- ja elinkeinopalvelujen uudistus 2024, soteuudistus, kaupungin toiminta- ja johtamismalliuudistus, digitalisaatio sekä geopoliittinen epävarmuus. Paljon eri näkökulmia ja kokonaisuuksia on siis otettava huomioon tämän hetken ja tulevaisuuden tarkastelussa, kertoo strategia- ja kehittämisjohtaja Rami Savila.

IT mahdollistaa muutoksen

Muutosvoimat tuovat tarpeen muutoskykyyn, tiedonhallintaan, tiedon uudelleenkäytettävyyteen, kyberturvan huomioimiseen, osaamisen hallintaan, sovellussalkun hallintaan, IT-palvelusalkun hallintaan sekä automaatioon. Moniin eri osa-alueisiin tarvitaan paljon kehitystyötä ja hyvää yhteistyötä.

– IT:n tehtävänä on toteuttaa tietohallinnon tekemiä linjauksia, järjestää jatkuvat palvelut mahdollisimman kustannustehokkaasti ja tukea kaupungin palvelukokonaisuuksia IT-palvelujen elinkaaren eri vaiheissa. Päivitetyn tietohallintostrategian myötä tekemisen suunta on määritelty seuraaviksi vuosiksi strategiassa etukäteen, linjaa IT-palvelujohtaja Joni Ilmanen.