Vuoden alussa astui voimaan EU:n ilmoittajansuojelulaki, joka edellyttää vähintään 250 henkeä työllistäviä organisaatioita perustamaan ilmoituskanavan maaliskuun 2023 loppuun mennessä. Turku perusti vastaavan kanavan kaupungin sisäiseen käyttöön jo vuonna 2020 ja avasi sen vuotta myöhemmin myös kaupunkilaisille.

Ilmoituskanava tarjoaa anonyymin väylän ilmoittaa kaupungin organisaatiossa havaituista väärinkäytöksistä, epäkohdista tai kaupungin eettisten periaatteiden noudattamatta jättämisestä tai niiden vastaisista menettelyistä. Anonyymissa järjestelmässä ilmoittajan henkilöllisyys on suojattu ilmoitusprosessin kaikissa vaiheissa. Kanavaa ei tule käyttää perättömien syytösten tai tahallisten väärien ilmiantojen tekemiseen.

Turun kaupungin ilmoituskanava löytyy samasta osoitteesta kuin aiempi, vihjekanavan nimellä kulkenut kanava. Tästä ilmoituskanavaan. Ilmoituskanava löytyy myös Ilmoita väärinkäytöksistä -nimellä kaupungin verkkosivujen etusivulta Ota yhteyttä -alavalikosta.

Ilmoitukset käsittelyyn 7 päivän kuluessa

Ilmoitukset käsittelee Turun kaupungin sisäisen tarkastuksen yksikön henkilökunta sekä kaupungin lakiasioiden nimeämä juristi. Muilla ei ole pääsyä järjestelmään. Ilmoituksia seurataan virka-aikana, ja ne otetaan käsittelyyn viimeistään seitsemän päivän kuluessa. Tarvittaessa ilmoitus siirretään toiselle viranomaiselle, esimerkiksi poliisille tai aluehallintovirastolle.

– Ilmoituksen voi tehdä nimettömänä, mutta ilmoittaja voi niin halutessaan lisätä järjestelmään myös yhteystiedot. Suosittelemme kaikissa tapauksissa suojatun postilaatikon avaamista, sillä se mahdollistaa yhteydenpidon ja lisätietojen antamisen anonyymisti ilmoituksen käsittelyn aikana, Turun kaupungin tarkastusjohtaja Tuula Weckman tähdentää.

Viestin jättäjää informoidaan käsittelyn eri vaiheissa. Hän saa suojattuun postilaatikkoon ilmoituksen, kun tapaus on otettu käsittelyyn sekä kolmen kuukauden kuluessa tiedon ilmoituksen aiheuttamista toimenpiteistä.

Palautteet kuuluvat palautepalveluun

Ilmoituskanavaa ei tule sekoittaa palautepalveluun. Palautteet kaupungin eri toiminnoista sekä ehdotukset niiden kehittämiseksi lähetetään Turun kaupungin palautepalveluun.

Kaikki palautepalvelussa saatu palaute kerryttää tietoa asukkaita yleisimmin askarruttavista kysymyksistä ja on hyödyksi kaupungin palvelujen kehittämisessä entistä paremmaksi.