Turussa oppilaiden ja opettajien apuna toimii kolmen hengen konsultoivien erityisopettajien tiimi. He tuovat työllään tukea ja osaamista turkulaisten erityisopettajien työhön.

Turussa erityisopettajien tukena toimii kolme konsultoivaa erityisopettajaa eli keroa. Korona sekä peruskouluissa erityisopetuksen, oppilaan tuen ja konsultoivan työn kasvava tarve vaikuttaa merkittävästi Maarit Kostianderin, Kristiina Kivikarin ja Marika Raen työhön. 

-  Autamme kouluja esimerkiksi haastavissa tapauksissa etsimään oppilaalle sopivan tukiratkaisun ja järjestämme myös kouluille avoimia koulutuksia. Keväällä arki muuttui lähityöstä verkkoon ja etätapaamisiin. Meille oli tärkeää, että pystymme tukemaan kouluja ja oppilaita erikoisinakin aikoina, Kristiina Kivikari taustoittaa.

Kaikki kolme keroa toimivat pääosan viikosta laaja-alaisina erityisopettajina omissa kouluissaan. Yhtenä päivänä viikossa he keskittyvät kerojen tehtäviin ja vastaavat omista koulualueista.

- Olemme pääasiallisesti perjantaisin virastolla, mutta vastaamme toki viikollakin kouluilta tuleviin kysymyksiin puhelimitse ja sähköpostilla, Marika Rae kertoo. 

Huoltajilla myös mahdollisuus saada apua keroilta

Nykymallissa kerot ovat auttaneet kouluja jo muutaman vuoden, ja työ on saanut uusia piirteitä verrattuna toiminnan alkuaikoihin. 

- Teemme koko ajan enemmän ja enemmän selvitystyötä. Luemme omien alueittemme oppilaiden pedagogiset selvitykset ennen kuin ne menevät eteenpäin erityispalvelupäällikölle. Päätökset oppilaan tuesta ja tuen tavoista tehdään pääsääntöisesti lähikouluperiaatteella, jotta oppilas saisi tuen omassa koulussa tuttujen ihmisten kanssa, jatkaa Maarit Kostiander.

Turussa oppilaalle voidaan tehdä joustavasti erityisen päätös missä tahansa kohtaa lukuvuotta.

Huoltajien kuuleminen päätöksentekoprosessissa on tärkeää.

Erityisen tuen päätöksen jälkeen jokaiselle oppilaalle tehdään HOJKS eli henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma yhdessä oman opettajan ja huoltajien kanssa. 

- Konsultoivien kerojen työssä huoltajien rooli on pienempi, sillä yhteydenotot tulevat usein suoraan omalle tutulle erityisopettajalle. Meihin otetaan yhteyttä esimerkiksi, jos on ristiriitoja tai tarvitaan ulkopuolista apua selvittämään tilannetta. Olemme keränneetkin verkkoon blogiimme vinkkejä ja neuvoja opettajille, miten toimia erilaisissa tilanteissa. Kannustamme kaikkia, jotka ovat kiinnostuneet oppimisen tukeen liittyvistä asioista, hyödyntämään blogia ja laittamaan meille viestiä, jos tulee kysyttävää, Maarit Kostiander kehottaa lopuksi.