Funikulaari

Taustatietoa

  • Funikulaarin asemat ja rataympäristön on suunnitellut arkkitehti Pekka Vapaavuori,  arkkitehtisuunnittelusta ja pääsuunnittelusta vastaava Leitnerin alikonsultti Arkkitehtitoimisto Vapaavuori Oy:stä.
  • Funikulaarin rakentaminen aloitettiin maaliskuussa 2018 ja sen kokonaishinta on 5,6 miljoonaa euroa.
  • Laitteiston toimittaa italialainen Leitner Gmbh.
  • Asemien pääurakoitsijana on ollut Kuntec Oy.
  • Funikulaarin avajaisia vietetään perjantaina 24.5.

Funikulaari eli vinohissi tarjoaa esteettömän kulun Kakolanmäelle, jonne ei tule muuta joukkoliikennettä. Funikulaari kulkee Linnankadun ja Graniittilinnankadun väliä osoitteessa Linnankatu 55b. Funikulaari otetaan käyttöön perjantaina 24.5.2019

Funikulaarilla matkustaminen on maksutonta ja se palvelee käyttäjiä klo 04.00 – 01.30. Funikulaarilla on ala-asema ja ylä-asema, joilta kummaltakin pääsee sen kyytiin.

Funikulaarin voi nähdä kulkevan radallaan jo huhtikuussa, kun toimintavarmuuden vahvistamiseksi kabiini kulkee testiajossa noin viikon ajan tyhjänä.

Funikulaari täydentää Turun f-kirjaimella alkavien liikkumisen välineiden sarjaa. Funikulaarin lähellä Aurajoessa seilaa 100-vuotias kaupunkilautta Föri, funikulaarille pääsee kaupunkipyörä Föllärillä ja seudullisen joukkoliikenteen Föli-bussilinja 1 kulkee sen ohi sataman ja lentoaseman väliä. 

Funikulaarilta on hyvä näkymä Aurajoen toiselle puolelle.

 

 

Taustatietoa

  • Funikulaarin asemat ja rataympäristön on suunnitellut arkkitehti Pekka Vapaavuori,  arkkitehtisuunnittelusta ja pääsuunnittelusta vastaava Leitnerin alikonsultti Arkkitehtitoimisto Vapaavuori Oy:stä.
  • Funikulaarin rakentaminen aloitettiin maaliskuussa 2018 ja sen kokonaishinta on 5,6 miljoonaa euroa.
  • Laitteiston toimittaa italialainen Leitner Gmbh.
  • Asemien pääurakoitsijana on ollut Kuntec Oy.
  • Funikulaarin avajaisia vietetään perjantaina 24.5.