Åbo stad koordinerar ett tvåårigt projekt för att utreda möjligheterna att införa närtågstrafik i sydvästra Finland.

Kommunerna längs järnvägslinjerna har startat ett tvåårigt projekt kallat "Närtåg i Egentliga Finland", vars mål är att ta fram en konkret plan för genomförandet av regional järnvägstrafik i Egentliga Finland.

I projektet deltar förutom Åbo stad även Aura, S:t Karins, Lundo, Loimaa, Masku, Mynämäki, Nådendal, Pemar, Pöytyä, Reso, Salo, Åbo, Nystad och Vehmaa. I projektets styrgrupp ingår förutom kommunerna även representanter för Egentliga Finlands förbund och Åbo handelskammare.

Närtrafiken från Åbo skulle gå till Nystad, Nådendal, Tammerfors och Salo. Om den förverkligas skulle den utgöra en viktig ryggrad för kollektivtrafiken i hela sydvästra Finland.

Bilden visar en kartvy med alla planerade närtågsförbindelser i Egentliga Finland. (Foto: Suvi Elo)

Bakgrund till järnvägsreformen

Europeiska unionen kräver att medlemsländerna konkurrensutsätter persontrafiken på järnvägarna som upphandlas med offentliga medel. I Finland träder denna ändring i kraft efter 2030, då det nuvarande avtalet mellan kommunikationsministeriet och VR om köp av trafiktjänster löper ut.
 
I regeringsprogrammet kallas reformen för järnvägsreformen. Syftet är att öppna upp järnvägsmarknaden och ge regionala myndigheter möjlighet att organisera tågtrafiken inom sina egna områden. Transport- och kommunikationsverket Traficom har utrett olika alternativ för att genomföra reformen och sammanställt faktaunderlaget för utredningen.
 

Passagerartrafiken på järnväg i förändring

Den 16 juni 2025 beslutade statsrådets ekonomiska ministerutskott att staten ska fortsätta att finansiera köp av järnvägstrafik i nuvarande omfattning. Detta innebär att det inte kommer att finnas någon statligt finansierad persontågstrafik i Egentliga Finland - med undantag för nattåg.
 
Kommunerna kommer dock att ha möjlighet att köpa tågtrafik på egen bekostnad och delta i en upphandling som organiseras av staten. I så fall måste servicenivån fastställas före utgången av 2025.
 
Förhandlingarna mellan kommunerna och staten inleds i början av hösten 2025. Beslut om tilläggstrafik kan också fattas senare, men då krävs en separat upphandling och trafiken kan inledas först efter 2031.

Mer information

Kontakt

Pauliina Forsman Specialist 044 7809299