Frånvarosammanställning som hjälp vid lägesbedömning
Lärare och vårdnadshavare får automatiskt elevens frånvarosammanställning i Wilma efter genomförd 50, 100 och 150 timmars frånvaro under läsåret.
Frånvarogränserna baserar sig på forskningsbaserad kunskap, vägledning från Undervisnings- och kulturministeriet samt regionalt och lokalt utvecklingsarbete. Vi vill upptäcka problematisk frånvaro tidigt, eftersom ett högt antal skolfrånvaro försvagar lärandet, anknytningen till skolan och klassgemenskapen och ökar risken för utanförskap.
Varje elevs situation beaktas individuellt när frånvarogränserna överskrids och orsakerna till frånvaron ses över. Samtidigt ska frånvaroeffekten på studierna och behovet av eventuellt ytterligare stöd utredas.
Enligt lärarens bedömning av situationen avtalas åtgärder och uppföljning tillsammans med eleven och vårdnadshavaren. Elevens skolgång och lärande stöds vid behov i samarbete med elevvårdspersonalen.
Modell för engagemang i skolgemenskapen och ingripande vid frånvaro
-
1Omedelbart ingripande
Genast då det uppstår oro i skolan eller hemma beträffande elevens frånvaro från skolan diskuterar läraren med eleven och vårdnadshavaren om orsakerna till frånvaron.
-
2Frånvaro i 50 timmar
- I Wilma-kommunikationen frånvarosammanfattning till klassläraren / klassföreståndaren och vårdnadshavaren.
- Läraren diskuterar med eleven och vårdnadshavaren om orsakerna till frånvaron.
- Elevens skolgång och lärande stöds enligt behov i samarbete med elevvårdspersonalen.
-
3Frånvaro i över 100 timmar
- Elevens skolgång och lärande stöds i samarbete med elevhälsopersonalen och genom att sammankalla den mångprofessionella expertgruppen MAR.
- Vid behov det starka stödets synvinkel: Man söker stöd och hjälp för eleven och vårdnadshavaren från familje- och socialtjänsten.
- Vid behov görs en barnskyddsanmälan.