Stödnivåer
I småbarnspedagogiken i Åbo används stödets olika former på alla stödnivåer enligt barnets stödbehov. Småbarnspedagogikens arbetssätt och lärmiljöer anpassas enligt barnets individuella behov. Stödåtgärderna planeras på ett inklusivt sätt, så att barnets delaktighet, rätt att lära sig och fungera som en del av kamratgruppen genomförs enligt barnets fördel.
Allmänt stöd hör till småbarnspedagogikens vardag. Det allmänna stödet kräver inga speciella undersökningar eller beslut.Det allmänna stöd som barnet får antecknas i den gemensamt upprättade plan för småbarnspedagogik.
Det allmänna stödet består av olika former av stöd.
Ditt barn får intensifierat stöd inom småbarnspedagogiken när det allmänna stödet inte räcker. Det intensifierade stödet är mer anpassat för individen och omfattande än det allmänna stödet.Stödåtgärderna påbörjas genast när behovet för stödet uppstår.Ditt barn för intensifierat stöd så länge hen har behov för det.
Ditt barn får särskilt stöd inom småbarnspedagogiken när det intensifierade stödet inte räcker. Särskilt stöd genomförs i ditt barns daghem genom att minska gruppstorleken eller genom att öka personalresurser och ge pedagogiskt stöd. I Åbo kan särskilt stöd genomföras också i en specialgrupp.
I Åbo betonas speciallärarens delaktighet i organiseringen, handledningen och genomförandet av barnets särskilda stöd. Barn har rätt till särskilt stöd genast när behovet av stöd upptäcks.
Kontaktuppgifter till daghemmens speciallärare får du från ditt barns daghem.
Mångprofessionellt samarbete
Syftet med det mångprofessionellt samarbetet är att identifiera barnets stödbehov i ett så tidigt skede som möjligt och att ordna det stöd som behövs för barnet och familjen.
I Åbo genomförs samarbetet mellan småbarnspedagogiken och rådgivningstjänsterna huvudsakligen via rådgivningsteamen. Rådgivningsteamet utgör ett redskap för tidigt ingripande och ingripande med låg tröskel för en bedömning av stödbehov och inledning av en stödform för barnet.
Ett barn inom småbarnspedagogiken i Åbo kan också få stöd genom familjerådgivningen, barnskyddet, barnneurologiska polikliniken, Åbo universitetscentralsjukhus samt via handikappomsorgen och olika terapitjänster.
Bekanta dig med servicesidan för stöd för lärande i Åbo
Helppi-teamet
Helppi-teamet är ett mångprofessionellt team som cirkulerär inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen i Åbo. Helppi-teamet stöder daghemmens personal med vardagens utmaningar. I teamet arbetar en speciallärare och en socionom inom småbarnspedagogiken samt en barnskötare och en ergoterapeut.
Om daghemmet behöver extra stöd, är personalen i kontakt med enhetschefen och daghemmets speciallärare för att Vid enheten som inte har en speciallärare kan personalen vända sig till områdets speciallärare inom småbarnspedagogiken.
För mer information kan du kontakta personalen vid ditt barns daghem.
Placerade barn inom småbarnspedagogiken och förskoleundervisningen
Pikku Sisukas är en verksamhetsmodell för samarbetet mellan småbarnspedagogiken och barnskyddet då ett barn som vårdas utom hemmet inleder småbarnspedagogiken.
Placerade barn upplever ofta många förluster och förändringar i livet, vilket ökar risken för social utslagning. En lyckad småbarnspedagogik kan direkt påverka dessa barns välfärd i vuxen ålder. Undersökningar visar att stödet från småbarnspedagogiken minskar risken för utslagning, och det är precis vad modellen Pikku Sisukas fokuserar på.