Frånvarogränserna
Frånvarogränserna baserar sig på forskningsbaserad information, anvisningar från undervisnings- och kulturministeriet samt regionalt och lokalt utvecklingsarbete. Målet är att upptäcka problematisk frånvaro i ett tidigt skede, eftersom en hög frånvaro försvagar inlärningen, anknytningen till förskolegruppen och ökar risken för marginalisering.
Varje barns situation beaktas individuellt när gränserna för frånvaro överskrids och orsakerna till frånvaron gås igenom. Samtidigt utreds hur frånvaron påverkar inlärningen och behovet av eventuellt extra stöd.
Enligt lärarens bedömning av situationen kommer man överens om åtgärder och uppföljning tillsammans med vårdnadshavaren. Barnets delaktighet i förskoleundervisningen och lärandet stöds vid behov i samarbete med personalen inom elevvården.
Modell för att delta i förskoleundervisningen och ingripa i frånvaro
Oroväckande och olovlig frånvaro utreds utan dröjsmål i samarbete mellan förskoleundervisningen och hemmet.
Läraren diskuterar orsakerna till frånvaron med vårdnadshavaren.
Barnets delaktighet i förskoleundervisningen och lärandet stöds vid behov i samarbete med personalen inom elevvården.
Barnets delaktighet i förskoleundervisningen och lärandet stöds i samarbete med personalen inom elevvården och en sektorsövergripande expertgrupp MAR sammankallas.
Vid behov perspektivet starkt stöd: Stöd och hjälp söks för barnet och vårdnadshavaren hos familjen och socialväsendet.