Ansökningstid för verksamhetsbidragen för år 2026 är 1.10–31.10.2025. Undantag från detta är verksamhetsbidragen för motion och idrott vilkas ansökningstid är 18.9–31.10.2025.
Ansökningarna görs med den elektroniska blanketten. Ansökningstiden avslutas 31.10 kl. 16.
Vi beviljar verksamhetsbidrag för ordnande av kultur-, motions- och idrotts-, förenings- och ungdomsverksamhet. Dessutom beviljar vi bidrag för bl.a. träningslokaler för motion och idrott och utbildning, olika ändamål utanför verksamhetsplanen och engångsändamål.
Infotillfällen hösten 2025
Allmän bidragsinfo
En allmän bidragsinfo för föreningar och organisationer som ansöker om bidrag ordnas på distans 18.9.2025 kl. 14–15. I den allmänna bidragsinfon går man igenom alla frågor som berör bidragen och på ett allmänt plan bidragen inom varje tema (kultur, motion och idrott, organisationer och föreningar, unga).
Översättningstexter på svenska kommer också att läggas till i inspelningen.
Temavisa infotillfällen
Förutom den allmänna infon ordnar vi också skilda infotillfällen på distans via Microsoft Teams, vilka koncentrerar sig noggrannare på vart och ett av temana. Man behöver inte anmäla sig på förhand till dessa infotillfällen. Infotillfällena spelas in och länkarna till inspelningarna uppdateras på denna webbsida i efterhand.
Tidpunkter för infotillfällena på Teams och länkarna:
Vanliga frågor om ansökan om bidrag
Ansök om bidrag elektroniskt: Ansökningstjänst för bidrag
Vi rekommenderar att du använder bidragssystemet i webbläsarna Mozilla Firefox eller Google Chrome. Börja med att svara på de gemensamma frågorna. Utifrån dina svar går ansökan vidare till mer detaljerade frågor.
När du har skickat in din ansökan kan du inte längre redigera den. Du kan följa behandlingen av ansökan via fliken Mina blanketter.
Bidragen är i första hand avsedda för registrerade föreningar, grupper, stiftelser och arbetsgrupper. Vi beviljar också vissa bidrag och till exempel stipendier till privatpersoner. Varje bidragsform har egna kriterier som vi använder som grund när vi beviljar bidrag.
Nej. Staden beviljar bara ett bidrag per projekt, verksamhet eller evenemang.
Efter att du skickat in ansökan kan du inte längre komplettera eller redigera ansökan, men du kan lägga till bilagor som saknas. Skicka in bidragsansökan under ansökningstiden till bidragssystemet eller alternativt i pappersform till stadens registratorskontor. Vi behandlar inte ansökningar som inkommit efter ansökningstiden.
I regel fattar vi beslut om bidrag en eller två gånger per år efter att ansökningstiden gått ut. Vi betalar bidragen till det kontonummer som sökanden har uppgett.
Vi kan betala ut bidragen först när bidragsbesluten har vunnit laga kraft och den sökande har lämnat in alla begärda bilagor och uppgifter för utbetalningen. Tiden för att lämna in bilagor varierar beroende på vilken typ av bidrag det gäller.
- Kontrollera att du har angett FO-numret i rätt format (FO-nummer: 0000000-0).
- Kontrollera ansökningstiden för bidraget. Olika bidrag har olika ansökningstider.
- Om du ansöker om bidrag från stadsstyrelsen ska du i frågorna som styr dig till bidraget uppge att verksamheten som ska stödas anknyter till ”Annat”.
Du kan läsa om behandlingen av personuppgifter i bidragsregistrets registerbeskrivning. Alla Åbo stads registerbeskrivningar finns i registerbeskrivningssystemet. Beskrivningen av bidragen finns under punkten "Bidragsregister".
Stark autentisering används i Åbo stads bidragssystem. Identifieringen genomförs med hjälp av Suomi.fi-nättjänsten. Det är lätt att logga in i systemet till exempel med egna bankkoder.
Privatpersoner, arbetsgrupper, väglag och andra aktörer utan FO-nummer uträttar ärenden som personkunder via Suomi.fi-identifiering. Parten i ärendet väljs i systemet efter identifieringen. Den sökande kan alltså besluta om hen uträttar ärenden för sig själv, ett samfund eller en annan person.
Om ett samfund har en namntecknare som är registrerad i registret och har rätt att ensam företräda samfundet, kan denne göra ansökningar för samfundets räkning utan särskild fullmakt. Andra personer måste ansöka om fullmakter i Suomi.fi-tjänsten för att kunna sköta ärenden som gäller bidragsansökningar för samfundets räkning.
Observera att ett samfund inte kan ansöka om bidrag om det inte har en namntecknare som antecknats i registret eller som ensam representerar den befullmäktigade.
För fullmakter som getts i Suomi.fi-tjänsten fastställs alltid en giltighetstid som är högst 25 år. En tidigare given fullmakt kan också ogiltigförklaras innan giltighetstiden löper ut. I framtiden kan allt fler tjänster utnyttja elektroniska fullmakter i takt med att Suomi.fi-fullmakter tas i bruk i större utsträckning.
Du skapar den elektroniska fullmakten i tjänsten och fullmakterna sparas i det datasäkra nationella fullmaktsregistret. Så kallade öppna fullmakter kan inte skapas i Suomi.fi-tjänsten. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata upprätthåller Suomi.fi-webbtjänsten och -fullmakterna.
Att skapa en elektronisk fullmakt:
- Logga in i Suomi.fi-webbtjänsten med bankkoder, mobilcertifikat eller certifikatkort på adressen www.suomi.fi
- Gå till "Fullmakter" och välj "Uträttande av ärenden för ett företags räkning" i den övre menyn.
- Välj "Ge fullmakt".
- Mata in förnamnet, efternamnet och personbeteckningen för den person som du vill bevilja fullmakten.
- Välj giltighetstid för fullmakten.
- Välj bidragsansökan som fullmaktens innehåll.
- Bekräfta fullmakten.
Kom ihåg att i god tid innan du gör bidragsansökan se till att din förening har en registrerad namntecknare:
- Kontrollera om föreningens nuvarande namntecknare med ensam representationsrätt har uppdaterats i Patent- och registerstyrelsens föreningsregister. Gör vid behov en ändringsanmälan.
- Ansök vid behov om fullmakt i Suomi.fi-fullmakter för de personer i föreningen som ansvarar för bidragsärenden.
- Om samfundets verksamhetsform är någon annan än en förening, kontrollera situationen och gör ändringsanmälningar i FODS tjänsten.
- Om samfundet inte har en representant som enligt stadgarna har rätt att ensam teckna samfundets namn och som är antecknad i registret, måste man ansöka om en sådan genom att använda tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande.